Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 nov 2016 08:47

senior schreef:
MarkVeenstra schreef:....
Ik had deze gemist, vandaar de late reactie. Mark, was dat voor mij bedoeld? Van mij mag je gewoon door rood rijden, zeker als er niets aan komt. Persoonlijk voel ik er weinig voor om de overheid op die manier te steunen. Kortom, beetje hatelijke reactie van je, vindt je niet?
Nee hoor, niets hatelijks aan, vind ik.

Het ging om iemand die op de fiets wel door rood rijdt en in de auto niet. Dat vervolgens uitgelegd wordt dat 1 van de redenen daarvoor zou zijn omdat je met de auto geflitst (en dus beboet) kan worden bij die actie en op de fiets niet. Dat komt op mij over als je aan de regeltjes houden vanuit het motief om niet bekeurd te worden ipv je aan de regels houden vanwege de veiligheid. En dat vind ik persoonlijk een onzinargument.
Uiteraard werkt het zo dat er regels zijn, soms te veel, dat ze overtreden worden en dat de pakkans mee bepaald hoe makkelijk men de regels overtreed. Maar dat is in mijn ogen nooit een steekhoudend argument om te verantwoorden dat je een rood licht negeert.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2317
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 24 nov 2016 14:29

Kortom, je neemt zonder meer aan dat ik op de fiets wel door rood rijdt. Knap van je om dat uit mijn eerste reactie af te leiden. Maar goed, als jij zegt zal dat wel zo zijn. Dom van mij om dat een wat hatelijke reactie te vinden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 nov 2016 14:44

senior schreef:Kortom, je neemt zonder meer aan dat ik op de fiets wel door rood rijdt. Knap van je om dat uit mijn eerste reactie af te leiden. Maar goed, als jij zegt zal dat wel zo zijn. Dom van mij om dat een wat hatelijke reactie te vinden.
Als jij dezelfde persoon bent achter gebruiker innrtinnrt, en je je daarom aangesproken voelt. Dan klopt het, die zegt dat letterlijk namelijk.

Mijn reactie op jou ging over de reden dat iemand (innrtinnrt in dit geval) dit op een fiets wel, en in een auto niet zou doen. En waar de 1 dat bekijkt vanuit de pakkans en risico op boetes (kenteken, flitsen), bekijk ik het liever van de andere kant, het gevaar wat je er mee loopt en de mate van bescherming die je geniet (in een auto kan je beter door rood rijden dan op een fiets, want mocht je onverhoopt toch iets over het hoofd gezien hebben, dan ben je veel beter beschermd). In feite een cynische manier om te verwoorden dat ik vind dat verkeersregels niet slechts richtlijnen zijn waar een ieder naar eigen inschatting zich al dan niet aan zou moeten houden.
Excuus als jij je nu hatelijk bereageert voelde, dat was oprecht niet mijn bedoeling.

Nou ben ik zelf ook echt niet roomser dan de Paus, pak ook wel eens een rood licht mee op de fiets of wat opportunistisch voorsorteren oid. Maar dat is geen regel en keur ik ook van mezelf af.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2317
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 24 nov 2016 15:48

MarkVeenstra schreef:
senior schreef:Kortom, je neemt zonder meer aan dat ik op de fiets wel door rood rijdt. Knap van je om dat uit mijn eerste reactie af te leiden. Maar goed, als jij zegt zal dat wel zo zijn. Dom van mij om dat een wat hatelijke reactie te vinden.
Als jij dezelfde persoon bent achter gebruiker innrtinnrt, en je je daarom aangesproken voelt. Dan klopt het, die zegt dat letterlijk namelijk.

Mijn reactie op jou ging over de reden dat iemand (innrtinnrt in dit geval) dit op een fiets wel, en in een auto niet zou doen. En waar de 1 dat bekijkt vanuit de pakkans en risico op boetes (kenteken, flitsen), bekijk ik het liever van de andere kant, het gevaar wat je er mee loopt en de mate van bescherming die je geniet (in een auto kan je beter door rood rijden dan op een fiets, want mocht je onverhoopt toch iets over het hoofd gezien hebben, dan ben je veel beter beschermd). In feite een cynische manier om te verwoorden dat ik vind dat verkeersregels niet slechts richtlijnen zijn waar een ieder naar eigen inschatting zich al dan niet aan zou moeten houden.
Excuus als jij je nu hatelijk bereageert voelde, dat was oprecht niet mijn bedoeling.

Nou ben ik zelf ook echt niet roomser dan de Paus, pak ook wel eens een rood licht mee op de fiets of wat opportunistisch voorsorteren oid. Maar dat is geen regel en keur ik ook van mezelf af.
Dat krijg je met reageren zonder quote (ik gebruik maar één alias, vindt ik meer dan genoeg) . Het leek op mijn reactie te slaan, maar excuses aanvaard :winkthumb: . We doen allemaal wel eens iets in het verkeer dat niet kan of achteraf toch niet zo geslaagd was.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 nov 2016 17:56

MarkVeenstra schreef:
lnnrtlnnrt schreef:Ik gedraag me op de fiets ook heel anders dan in de auto, zo rijd ik geregeld door rood op de fiets als ik zie dat er echt niets aankomt. In de auto doe ik dat nooit.
Waarom niet? Als je toch al ziet dat er echt niets aan komt.
Nota Bene ben je in je auto vele malen beter beschermd met alle massa en kreukelzones om je heen, mocht je je toch vergist hebben... :roll:
Omdat een auto een potentiële moordmachine is en je op de fiets vrijwel alleen jezelf pijn kunt doen.

Op de fiets heb doorgaans een betere 360 graden beleving van wat er om je heen gebeurd en is dat bij een auto toch lastiger (dode hoek, balken waar je ruiten in zitten, gordel, hoofdsteun etc.). Tevens kun je op de fiets makkelijker horen of er wat aankomt en ben je wendbaarder.

Als ik om 6u s'ochtends naar de trein moet rijdt ik ook wel eens door rood. Ben naar mijn weten nog nooit een auto tegengekomen daar op dat tijdstip en het enige waar je voor op moet letten zijn dronken studenten (die hoor je wel aankomen).

En je wordt niet geflitst.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2016 18:13

Als je met de fiets door rood rijdt en een auto raakt daardoor in een slip kun je net zo goed iemand vermoorden. Zij het indirect.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 nov 2016 18:19

ypuh schreef:
Op de fiets heb doorgaans een betere 360 graden beleving van wat er om je heen gebeurt
Geldt niet voor Ebikers, da's ongeveer 140 graden.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 nov 2016 19:02

havana schreef:Als je met de fiets door rood rijdt en een auto raakt daardoor in een slip kun je net zo goed iemand vermoorden. Zij het indirect.
Ik doe het alleen als er in de verste verte niemand te bekennen is, zoals om 6 uur s'ochtends in de Oosterstraat bij de het UMCG. Er zijn genoeg mensen die het ook doen als ze denken dat het kan, maar die gok zal (durf) ik nooit (te) nemen. Met de auto rij ik sowieso nooit door rood, zelfs niet als ik om 4u s'nachts als Remi voor het stoplicht sta.

Overigens ben ik benieuwd hoe dat in de toekomst gaat met auto's/scooters die electrisch rijden. Deze hoor je niet (minder snel) aankomen en daarmee valt één van je belangrijkste zintuigen als fietser weg. Domino's heeft daar alvast een leuke oplossing voor gevonden.

https://www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 nov 2016 19:04

ypuh schreef:
havana schreef:Als je met de fiets door rood rijdt en een auto raakt daardoor in een slip kun je net zo goed iemand vermoorden. Zij het indirect.
Ik doe het alleen als er in de verste verte niemand te bekennen is, zoals om 6 uur s'ochtends in de Oosterstraat bij de het UMCG. Er zijn genoeg mensen die het ook doen als ze denken dat het kan, maar die gok zal (durf) ik nooit (te) nemen. Met de auto rij ik sowieso nooit door rood, zelfs niet als ik om 4u s'nachts als Remi voor het stoplicht sta.

Overigens ben ik benieuwd hoe dat in de toekomst gaat met auto's/scooters die electrisch rijden. Deze hoor je niet (minder snel) aankomen en daarmee valt één van je belangrijkste zintuigen als fietser weg. Domino's heeft daar alvast een leuke oplossing voor gevonden.

https://www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA
automatische piloot voor scooters en auto's verplichten, dat zou al een boel schelen. scooters uberhaubt verbieden lijkt me trouwens nog beter..

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 24 nov 2016 19:24

Terug naar de bel....

Zag dit twitterbericht van Froome. Zit daar nou een Hide My Bell onder z'n Garmin?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 nov 2016 20:07

No fucking way, dat ding weegt zeker 6 gram extra!

Ja, zo te zien wel.
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 25 nov 2016 13:51

Ik fiets iedere dag vanaf Utrecht via rijnsweerd naar de uithof; op die route zijn 4 stoplichten. Bij één moet je stoppen, want daar komen veel auto's langs, de andere 3 zijn tijdverspilling.
Dat weet heel studerend Utrecht, dus iedereen rijdt daar door rood.
Het is gevaarlijker om te stoppen bij rood, want dan loop je het risico dat er een telefoon-zombie tegen je aan fietst.
(anecdote: ik stop, want er komt een keer wel een auto aan. Gastje fietst achterop tegen mijn achterwiel. "wtf gast, het is rood!." "ja, weet ik, maar mijn rem doet het niet.")
In die stroom studenten is een fietsbel nutteloos, ze horen hem niet, en als ze hem wel zouden horen reageren ze er toch niet op.
Gewoon inhalen dus, en als het links niet past ga je er rechts langs, en negen van de tien keer hebben ze dan niet eens door dat je ze hebt ingehaald omdat ze zitten te appen.
Werkelijk waar, de taferelen die ik daar iedere dag zie.

Plaats reactie