Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 apr 2016 16:43

Wat al een tijd moest gebeuren was mijn eerste CF SLX, na carbonreparatie, weer opnieuw opbouwen (was met fiets gecrashed, uit reisverzekering centjes verkregen dus ondertussen nieuwe fiets gekocht).

gisteravond om 21:00 begonnen, en om half 3 maar gestopt (en dan hoefde ik nog niet eens de cups en de lagers op de crank te installeren). Gelukkig vakantie! Zo maar eens verder met crank, en afstellen.

Tijd zat 'm toch vooral in m'n EPS draden weer door 't frame krijgen. Had alles bij demontage er gewoon uitgehaald, zonder draadjes achter te laten, dacht dat komt wel weer :). Draden naar de interface en naar de RD gingen nog wel (met behulp van een ijzerdraadje). Maar de FD was echt gedoe. Uiteindelijk met behulp van een halve naald aan een stukje garen met een spaakmagneet vanaf buiten naar het gat bij de powerunit kunnen navigeren.

kan op wonderlijke wijze de stelschroef van de achterrem niet meer vinden. Echt, die prijzen van campa :twisted: (tussen de € 20,- en 30,- voor zo'n dingetje).

En tot slot kan het natuurlijk niet zo zijn dat ik geen onderdeel overhoud.

iemand een idee wat dit rubbertje precies is?

Afbeelding

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 08 apr 2016 16:46

Ziet eruit als een beschermrubbertje voor een doorvoer, kabel oid.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 apr 2016 17:01

campasuper schreef:Ziet eruit als een beschermrubbertje voor een doorvoer, kabel oid.
thanks, zoiets dacht ik dus ook maar daar is het net iets te groot voor zo lijkt het:

Afbeelding

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 08 apr 2016 18:25

Een doorvoer tule.

Beschermt een draad(je) wat door bijv.een opening in metaal loopt.

Beschermt tegen doorschuren.

Heb ze op mn werk ook in alle maten (garagebedrijf).

Kan ook tegen rammelen van kabel gebruikt worden
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 apr 2016 18:57

thanks, via PB ook even bij forumlid sharkman113 geinformeerd al, gaf hetzelfde antwoord (waarvoor dank),
maar het gekke van deze is dat het zo'n gat zo'n grote diameter heeft (0,5 cm)
qua kabels zou het alleen maar m'n remkabel voor achter kunnen zijn, want dat is de enige staalkabel die door het frame gaat.

note to self: volgende keer toch maar overal foto's van maken :!:

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 apr 2016 19:04

wacht! jullie antwoord heeft me op weg geholpen:
die dingen zijn dus niet alleen nodig voor staalkabels (wat ik dacht) maar ook voor electrische. Ik vermoed nu namelijk dat het om de 3 electrische kabels heen onder de EPS batterij moet. (heb een externe versie, daaronder zit het gat in het frame)

Afbeelding

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 08 apr 2016 19:52

Zonder bescherming gaat dat schuren.

Als er echt niks omheen zit nu,kan je ook wat afdepbare kit (depkit voor degene die het veel gebruiken) gebruiken.

Lijkt op een soort kneedbaar rubber,dicht af en beschermt.

Het is ook zo weer weg te halen zonder sporen na te laten.
Ook dat gebruikt men wel in de garage wereld.
Niet verwarren met ruitenkit want dat krijg je nooit meer los
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 apr 2016 15:46

RonaldH76 schreef:Zonder bescherming gaat dat schuren.

Als er echt niks omheen zit nu,kan je ook wat afdepbare kit (depkit voor degene die het veel gebruiken) gebruiken.

Lijkt op een soort kneedbaar rubber,dicht af en beschermt.

Het is ook zo weer weg te halen zonder sporen na te laten.
Ook dat gebruikt men wel in de garage wereld.
Niet verwarren met ruitenkit want dat krijg je nooit meer los
Interessant, handig om te weten: dank!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 09 apr 2016 16:08

Nieuwe remleidingen geplaatst op mijn domane disc. De originele waren te lang en hadden een koppelstuk dat weg moest. (Die koppeling stond me niet aan, die diende enkel om bij de montage van de nieuwe fiets niet te moeten ontluchten) Terwijl ook de versnellingskabels vervangen en nieuw stuurlint geplaatst.
Ook gemerkt dat de blindklinkmoer onder het braquet gebroken was (met een stuk nog in het frame)
Dat stuk aan de buitenkant uitgeboord, en dat stuk in het frame er uit geprutst.
En dus daar een nieuwe geplaatst.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 apr 2016 19:32

ted038 schreef:Ivm het wat schokkerig reageren bij sturen wilde ik eens het balhoofd van mij Redbull pro sl 3000 ( 2011?) op zijn minst smeren , en mogelijk vervangen als dat niet helpt ......

Om maar vast vooruit op de zaken te lopen, "uit nieuuwsgierigheid": Maar nu heb ik verder geen documentatie van deze racefiets meer, maar zijn de balhoofdsetten , of eventueel de losse lagering ( cartridge/kogels?) tegenwoordig vrij universeel, of moet ik nog een bepaalde maat zoeken als ik "met spoed" eventueel een nieuwe ga aanschaffen ( online)
(Op de Rose site zie ik dat de balhoofdsets al als onderdeel van frame gezien worden in de/een fietsconfiguratie, dus dat spieken daar heeft ook niet geholpen.... )
Als je niet zeker bent wat voor maten lagers cq. balhoofdset je moet gebruiken dan is het beste wat je kan doen gewoon demonteren, foto's maken en de maten noteren, evt. schoonmaken en weer in elkaar zetten. Daarna kan je eventueel bij je FM een nieuw balhoofd cq. onderdelen daarvan bestellen of via Internet opzoeken en bestellen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 10 apr 2016 20:39

Net even de remkabels wat strakker afgesteld en ook de remblokjes iets bijgesteld. Ze zijn al redelijk versleten, maar nog niet helemaal op dus ik kan er nu nog een paar weekjes mee vooruit.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 12 apr 2016 20:34

Korte vraag : kan je een 10 speed xt achterderailleur en xt10 cassette op een 10 speed (ultegra) racefiets monteren, en dat dat dan ook gewoon blijft schakelen? (als xt ketting met missing Link niet past, dan nieuwe 10speed ketting)
(Dat de achterderailleur EVENTUEEL? omgekeerd schakelt kan ik mee leven.... )

(stukje toelichting :ga over tijdje eenmalig weekend de bergen in, en dat gaat het niet worden met huidige 34x27 als lichtste verzet, dus zat al te kijken om nieuwe tiagra4600/105 achterderailleur, 11-32 cassette en nieuwe ketting te kopen... : maar via ander topic kreeg ik een brainfreeze :heb ook nog vrijwel nieuwe 29er staan met xt10 groep erop, dus zou die achterderailleur en cassette kunnen "lenen" )

Plaats reactie