Het grote schijfremmentopic
Het valt me op dat je vaak niet goed leest.daniel1975 schreef:Steekassen in zijn algemeenheid zijn zeker geen ondingen.
Op de atb voegt het echt wel stukje vorkstijfheid toe.
Over ATB's laat ik me niet uit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Grootste nadeel van steekassen lijkt me het iets lastiger wisselen van wielen. Maar aangezien ik dat toch zelden of nooit doe, vind ik dat voor mij als toerder geen steekhoudend argument. Als ik nu mijn wielen wissel ben ik ook wel even bezig met het wisselen en afstellen van remblokken (carbon vs alu), wat bij schijfremmen weer minder een issue schijnt te zijn.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ook goed!chrissiewizzie schreef:Ik heb M&M's en Cola
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13796
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zet het net in een ander topic steekassen willen de fabrikanten ook graag heen omdat er nu ook veel claims over versleten patten zijn. Steekassen zijn voor de amateur gewoon beter.
Steekassen maken ook een betere racer, niet alleen een mtb. Door de steekas wordt het een stuk stijver en kan je dus weer meer flex/stijfheid aanbrengen waar je dit wil, net als met een rem niet meer aanbrengen op de staande achtervork. Je kunt de staande achtervork dan ook exact construeren zoals je wilt.
Steekassen maken ook een betere racer, niet alleen een mtb. Door de steekas wordt het een stuk stijver en kan je dus weer meer flex/stijfheid aanbrengen waar je dit wil, net als met een rem niet meer aanbrengen op de staande achtervork. Je kunt de staande achtervork dan ook exact construeren zoals je wilt.
Gelukkig heb je nooit aan mijn remmen gezeten. Als je ABS ziet zoals het werken van velgremmen bij regen heb ik mijn twijfels.Keezx schreef:Ik ben van oorsprong zelfs o.a. autotechnicus, need I say more?senior schreef:CUT
Jij weet blijkbaar niet hoe ABS werkt. Het betekent in ieder geval niet: pas vol remmen na eerst 10 meter niets.
Moet die monteur daar niet zelf mee beginnen.Keezx schreef:Wil je een technische discussie voeren , moet ook met technische argumenten komen en geen popie jopie kroegpraat.senior schreef:CUT
Daarom zitten bij alle motorfietsen de remmen dan ook op de velg: veel beter en betrouwbaarder. Of wacht: nee, toch niet. allemaal schijven!
Een motorfiets is niet te vergelijken met een racefiets. Een motor is veel zwaarder, de banden zijn breder en de topsnelheid is veel hoger.
Staande achtervorken interesseren me 0,0.wasbeer2006 schreef: Steekassen maken ook een betere racer, niet alleen een mtb. Door de steekas wordt het een stuk stijver en kan je dus weer meer flex/stijfheid aanbrengen waar je dit wil, net als met een rem niet meer aanbrengen op de staande achtervork. Je kunt de staande achtervork dan ook exact construeren zoals je wilt.
Het probleem met steekassen is dat het onhandig en vooral overbodig is.
Hoe transformeer ik een racefiets in een motorfiets waarbij je zelf moet trappen?
Heel mooi voor E-bike wedstrijden (een absurditeit die in de USA al bestaat) maar verder ongewenst.
Een versleten pat is IMO een user error (verbaast me niks dat dat in de USA voorkomt, het land waar de laywer tabs werden uitgevonden omdat mensen de snelspanner als vleugelmoer gebruiken,...)
Laatst gewijzigd door Keezx op 29 apr 2016 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het werkt technisch uiteraard niet zoals ABS, maar heeft in de praktijk dezelfde werking omdat de velgremmen meestal niet in staat zijn de wielen te laten blokkeren.senior schreef: Gelukkig heb je nooit aan mijn remmen gezeten. Als je ABS ziet zoals het werken van velgremmen bij regen heb ik mijn twijfels.
Bij nat is de grip minder, maar ook de remwerking... waardoor het zelden voorkomt dat er iemand op de muil gaat door op een natte weg te remmen.
Is mij in ieder geval nooit overkomen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het punt dat ik een pagina of wat geleden ook al probeerde te maken.
En wat betreft die motorfiets: hoe wil je een beetje stijve remklauw om die brede band heen krijgen? Gaat niet lukken. Dus is een schijf een veel beter idee.
En wat betreft die motorfiets: hoe wil je een beetje stijve remklauw om die brede band heen krijgen? Gaat niet lukken. Dus is een schijf een veel beter idee.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40224
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Keezx = DISQKeezx schreef:Het valt me op dat je vaak niet goed leest.daniel1975 schreef:Steekassen in zijn algemeenheid zijn zeker geen ondingen.
Op de atb voegt het echt wel stukje vorkstijfheid toe.
Over ATB's laat ik me niet uit.
Als je woorden uit je post gaat halen en zinnen aan gaat passen nadat er is gereageerd dan ben je een onbetrouwbare discussiepartner! Je sprak namelijk eerst over 'steekassen in zijn algemeenheid'. Jammer voor je dat ik juist wel heel goed twee keer heb gelezen voordat ik reageerde! Je valt hier heel hard door de mand!
En abs vergelijken met een velgrem? Een electronisch geregeld systeem wat de maximale remkracht regelt vergelijken met beetje slepen op een velg? En met een velgrem niet kunnen blokkeren? En net vallen op natte weg? Laagje blad, alg, olie icm nat wegdek?
Je intonatie is zeer overtuigend, de feiten totaal NIET!
Less is bore