Vandaag gezien .... Iemand zonder helm
-
- Forum-lid
Ik draag in de eerste plaats een helm als een fysieke verzekering voor mezelf: ik draag hem voor het geval dat, maar hoop dat ie na tig jaar nog als nieuw is. Mocht het misgaan dan beperk ik hopelijk de fysieke schade hiermee.
Ten tweede draag ik hem ook voor de andere mensen in het verkeer. Voor een automobilist of wie dan ook die mij schept bij een ongeluk kan dit het verschil tussen leven en dood zijn. Ik kan er zelf voor kiezen om de risico's van geen helm dragen te lopen, maar ik zadel een ander daarmee mogelijk onnodig met doodslag op in het geval van een ongeluk. Dat vind ik voor mezelf ook al reden genoeg om een helm te dragen.
Ten tweede draag ik hem ook voor de andere mensen in het verkeer. Voor een automobilist of wie dan ook die mij schept bij een ongeluk kan dit het verschil tussen leven en dood zijn. Ik kan er zelf voor kiezen om de risico's van geen helm dragen te lopen, maar ik zadel een ander daarmee mogelijk onnodig met doodslag op in het geval van een ongeluk. Dat vind ik voor mezelf ook al reden genoeg om een helm te dragen.
wouterkaas +1
Iedereen heeft de vrijheid een helm dragen of niet. En ik heb de vrijheid om niet-helmdragers domme onbenullen te vinden die ik op geen enkele wijze serieus neem.
Daarmee heeft iedereen zijn gewenste vrijheid en hoeft niemand een bezwerend vingertje op te steken.
Iedereen heeft de vrijheid een helm dragen of niet. En ik heb de vrijheid om niet-helmdragers domme onbenullen te vinden die ik op geen enkele wijze serieus neem.
Daarmee heeft iedereen zijn gewenste vrijheid en hoeft niemand een bezwerend vingertje op te steken.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
In mijn jongere jaren trainde ik vaak zonder helm als ik alléén reed, in de groep was het altijd regel wél een helm te dragen. Nu op iets latere leeftijd draag ik mijn helm altijd ! 3 weken geleden nadat ik een kat onder m'n voorwiel kreeg heeft die helm vrijwel zéker ernstig letsel aan mijn hoofd voorkomen. Mijn Giro helm ligt nu in de vuilnisbak en een nieuwe ligt al weer klaar voor het moment dat ik weer kan opstappen, wat na een stevige sleutelbeen kneuzing nu hopelijk niet al te lang meer zal duren. DRAGEN DAT DING !!!!!
Sensa Romagna Comp Shiny 2017 + Garmin Edge 830 + Strava Summit
- Marcopfiets
- Forum-lid
Je hebt de vrijheid om zelf te kiezen of je een helm draagt of niet.... Volgens mensen die er geen dragen. In een groep is het anders, dan heb je te maken met onderlinge afspraken. Dat veel helmdragers vinden dat anderen dat ook maar moeten, vind ik maar vreemd. Gaan jullie ook lopen zeuren als jullie iemand zonder helm tegen komen? Ik draag alleen windruisreductie. Ik heb namelijk geen zin vroeg doof te worden en je hoort verkeer achter je beter aankomen met tegenwind.
Twee jaar geleden met collega's op wintersport. Een collega had geen helm op want dat vond hij niet nodig. "Ik val nooit".
3 minuten later was hij een halve minuut buiten bewustzijn door een val op zijn hoofd.
Ongeluk zit in een klein hoekje, draag dus gewoon een helm.
Om het trouwens nog maar niet te hebben over mensen die:
- een helm van 20 jaar oud nog veilig vinden;
- slechtzittende helmen hebben. Daar valt het goed afstellen van de bandjes ook onder!
3 minuten later was hij een halve minuut buiten bewustzijn door een val op zijn hoofd.
- slechtzittende helmen hebben. Daar valt het goed afstellen van de bandjes ook onder!
If it's not fixed, it's broken.
-
- Forum-lid
Want Grote Smurf zegt altijd....
Ik neem aan dat je consequent bent en ook als voetganger met een helm over straat gaat? Je zal op weg naar de supermarkt maar de straat oversteken en op het zebrapad geschept worden - zadel je zonder helm zo'n automobilist toch met een enorm trauma op.wouterkaas schreef: ↑02 sep 2017 22:24Ten tweede draag ik hem ook voor de andere mensen in het verkeer. Voor een automobilist of wie dan ook die mij schept bij een ongeluk kan dit het verschil tussen leven en dood zijn. Ik kan er zelf voor kiezen om de risico's van geen helm dragen te lopen, maar ik zadel een ander daarmee mogelijk onnodig met doodslag op in het geval van een ongeluk. Dat vind ik voor mezelf ook al reden genoeg om een helm te dragen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Hoe oud mag een helm zijn? Die van mij is +/- 7 jaar oud, helemaal verkleurd door de zon maar nog nooit mee gevallen. Laatst had ik al commentaar van iemand over m'n gevaarlijke helm. Nu ben ik toch benieuwd of ik 'onveilig' ben of dat zo'n houdbaarheidsdatum een marketing trucje is.Tjebakka schreef: ↑03 sep 2017 17:12 Twee jaar geleden met collega's op wintersport. Een collega had geen helm op want dat vond hij niet nodig. "Ik val nooit".
Veiligheidshelmen zoals op de bouw gedragen worden, hebben een max toegestane gebruiksduur van 10jr. Staat ook een datum symbooltje in. Bij dat spul heeft het met veranderen van materiaaleigenschappen door o.a. UV licht te maken.
Ik kan me voorstellen dat voor een hardplastic met piepschuim fietshelmpje dat ook ergens zal gelden (een getal er aan hangen kan ik echter niet...)
Ik kan me voorstellen dat voor een hardplastic met piepschuim fietshelmpje dat ook ergens zal gelden (een getal er aan hangen kan ik echter niet...)
-
- Forum-lid
Je helm moet je vervangen als fabrikanten iets nieuws hebben verzonnen: aerohelm, mips, etc.
Dus ieder nieuw modejaar...
Dus ieder nieuw modejaar...
-
- Forum-lid
wanneer helm vervangen (engels); zij quoten ook nog helmfabrikant MET: "The results indicate that, if used properly accordingly to our owner manual, our helmets will still do their job up to eight years after they have been made."
Nog eentje (zelfde bron): [after] testing of 675 bicycle helmets, some as old as 26 years. "There is no justification for two to ten year replacement recommendations based on impact performance"
Piepschuim, wat het belangrijkste materiaal in een fietshelm is, veroudert niet onder invloed van UV. Helaas, want er ligt een heleboel van als zwerfafval.
De verf die POC op z'n helmen smeert aan de andere kant veroudert dramatisch onder invloed van UV. Mijn felgroene exemplaar van nog geen half jaar oud is nu nog maar een vaag vaalgroenig iets. Belachelijk voor zo'n dure helm, mij zien ze niet als klant terug.
Nog eentje (zelfde bron): [after] testing of 675 bicycle helmets, some as old as 26 years. "There is no justification for two to ten year replacement recommendations based on impact performance"
Piepschuim, wat het belangrijkste materiaal in een fietshelm is, veroudert niet onder invloed van UV. Helaas, want er ligt een heleboel van als zwerfafval.
De verf die POC op z'n helmen smeert aan de andere kant veroudert dramatisch onder invloed van UV. Mijn felgroene exemplaar van nog geen half jaar oud is nu nog maar een vaag vaalgroenig iets. Belachelijk voor zo'n dure helm, mij zien ze niet als klant terug.