Pagina 36 van 37
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 09 okt 2024 13:50
door thestudent
Ook een interessant nieuwsbericht dat volgens mij nog een beetje onder de radar vliegt. Wheeltop koopt een meerderheidsbelang in rotor. Samen kan dat nog wel eens een interessante concurrent worden op de markt voor electronische groepsets. Het zal vooral om Rotors IP en naam te doen zijn.
https://bikebiz.com/chinese-oem-wheelto ... -in-rotor/
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 07:39
door havana
Voor het 7e jaar op rij een megaverlies voor Rapha.
Dit keer maar liefst £22.7 miljoen.
https://road.cc/content/news/rapha-loss ... 22m-310871
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 08:12
door daniel1975
"The premium cycling clothing company blamed the "ongoing turbulent and competitive" cycling industry post-Covid, decreased consumer confidence "in several key markets", and the expensive consolidation of two warehouses into a single operation for the loss"
Heeft niets te maken met de absurd hoge prijzen en het imago wat ze wellicht foutief hebben gecreerd met de bebaarde hipsters natuurlijk.
Volgens mij draaien topmerken als Castelli en Assos gewoon dikke prima.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 08:20
door rikkert
Ik verbaas me dat het blijft bestaan. En ook, je zou zeggen ze verkopen nogal wat, en tegen flinke prijzen. Zijn de kosten dan zo hoog dat je alleen maar verlies maakt.
Volgens mij lees ook in het artikel dat de omzet nogal daalt.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 11:59
door DDX
Dure winkels en veel marketing kosten vermoed ik ?
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 12:26
door Kornuit
Waar Rapha een paar jaar terug het enige dure premium merk was, zijn er de laatste jaren zijn er veel dure merken bij gekomen die allemaal hun stukje van de taart nemen.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 15:15
door marsman
7 jaar op rij verliesgevend + 22,7 GBP verlies op een omzet van 110 GBP + omzetdaling van 7% is dramatisch.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 17:48
door havana
DDX schreef: ↑24 okt 2024 11:59
Dure winkels en veel marketing kosten vermoed ik ?
Soms matige kwaliteit kan ook zo maar een rol spelen. Geldt zeker niet voor alle producten, wel voor sommige.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 18:53
door Patrick VB
Bij gebrek aan baard en tattoos geen Rapha in de kast.
Even ernstig, er zijn momenteel zo veel spelers in de markt dat de omzet in gevaar komt. En dat blijkt bij Rapha het geval te zijn.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 19:05
door 0475
Patrick VB schreef: ↑24 okt 2024 18:53
Even ernstig, er zijn momenteel zo veel spelers in de markt dat de omzet in gevaar komt. En dat blijkt bij Rapha het geval te zijn.
Voor mijn gevoel is dat bij fietsfabrikanten ook, veel merken, vaak een brede en diepe portfolio aan producten, kleine productie runs daardoor, geen schaalvoordelen, hogere kosten.
In zekere zin, paradoxaal, zou minder keuze voor ons consumenten wellicht beter zijn, financieel gesproken.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 19:52
door havana
Eigenlijk valt het aantal slachtoffers op de racemarkt me nog goed mee.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 24 okt 2024 20:37
door DDX
havana schreef: ↑24 okt 2024 17:48
Soms matige kwaliteit kan ook zo maar een rol spelen. Geldt zeker niet voor alle producten, wel voor sommige.
Mijn ervaring is wel goede service, als in geld retour als broek binnen jaar slijtagelekken toont waar andere merken snel roepen pech of 40% korting geven op vervanging.
En reparatieservice is ook top van rapha.
Al moet ik zeggen dat ik recent (als in afgelopen jaar) niets meer heb gekocht van rapha.
Iets met vreemde designs en maatvoering is soms ook gek.
Shakedry regenjas van rapha was bijvoorbeeld erg kort op lichaam, shirts staken er gewoon paar cm onder uit.