Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Praatprogramma’s rond de Tour

bever
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 jul 2023 21:26

Enzzo schreef: 24 jul 2023 21:07

Waarschijnlijk omdat mensen eerder geneigd zijn om het positieve te omarmen dan het negatieve?!
En dat is wat mij betreft een hele positieve eigenschap!!!
:like:

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 25 jul 2023 13:05

Enzzo schreef: 24 jul 2023 21:07
lugosi schreef: 24 jul 2023 19:25 Waarom wordt een positieve benadering meer gewaardeerd dan een negatieve?
Waarschijnlijk omdat mensen eerder geneigd zijn om het positieve te omarmen dan het negatieve?!
En dat is wat mij betreft een hele positieve eigenschap!!!
Enzzo schreef: 19 jul 2023 21:39 Fuck!! Ik meende even lekker de avondetappe te gaan kijken vanavond (woensdag 19/7)
Zit die Rob Harmeling daar ineens.
Ik herkende hem in eerste instantie niet want hij heeft zich een soort moderne look aangemeten. Jammer dat zijn ideeën en vocabulaire nog steeds in de geschiedenis zijn blijven hangen.



Pfff.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 jul 2023 14:59

?!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 jul 2023 17:21

@gastheerg: welke balsamico prefereer je de lichte of de donkere?
Maakt wel een verschil... :?
...

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 jul 2023 18:14

Enzzo schreef: 24 jul 2023 21:07
lugosi schreef: 24 jul 2023 19:25 Waarom wordt een positieve benadering meer gewaardeerd dan een negatieve?
Waarschijnlijk omdat mensen eerder geneigd zijn om het positieve te omarmen dan het negatieve?!
En dat is wat mij betreft een hele positieve eigenschap!!!
Ik ben altijd geneigd de meest waarschijnlijke benadering te omarmen. Ik kan mezelf ook niet voor de gek houden en toch de minder waarschijnlijke benadering omarmen. Een gebrek van mij vermoedelijk.
Ik vraag me af hoe andere mensen dit wel kunnen, mijn ouders bijvoorbeeld, maar ze kunnen geen goede uitleg daarvoor geven. Het lijkt wel alsof ze bang zijn op voorhand te moeten erkennen dat het gewoon vaak ook slecht loopt/wordt/is.
Misschien levert het wel een evolutionair voordeel, dat zou kunnen.
Het is duidelijk dat ik de uitspraken van Popper omtrent optimisme niet degelijk gefundeerd vindt, eigenlijk is het niet meer dan een opinie.

bever
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 25 jul 2023 18:23

Tja, zelfs Popper zat er wel eens naast :D

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 jul 2023 18:38

Oppbogga schreef: 25 jul 2023 17:21 @gastheerg: welke balsamico prefereer je de lichte of de donkere?
Maakt wel een verschil... :?
Oooww! Goedkoop deze!

Als je ook maar iets zou weten van de Italiaanse keuken en daarnaast iets over de passie voor koken, ingrediënten en kookspullen die Gerard heeft dan zou je weten dat het hier over totaal verschillende dingen gaat!!
Ben jij ooit weleens in Modena geweest om een ambachtelijke balsamico producent te bezoeken?

En ook: balsamico azijn noemen getuigt niet echt van culinaire kennis!

Sorry Oppbogga maar dat punt moest ik even maken! Niets persoonlijks 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Ventouxboy
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jul 2019 20:01

Ventouxboy 25 jul 2023 23:47

Enzzo schreef: 25 jul 2023 18:38
Oppbogga schreef: 25 jul 2023 17:21 @gastheerg: welke balsamico prefereer je de lichte of de donkere?
Maakt wel een verschil... :?
Oooww! Goedkoop deze!

Als je ook maar iets zou weten van de Italiaanse keuken en daarnaast iets over de passie voor koken, ingrediënten en kookspullen die Gerard heeft dan zou je weten dat het hier over totaal verschillende dingen gaat!!
Ben jij ooit weleens in Modena geweest om een ambachtelijke balsamico producent te bezoeken?

En ook: balsamico azijn noemen getuigt niet echt van culinaire kennis!

Sorry Oppbogga maar dat punt moest ik even maken! Niets persoonlijks 😉
Dit maakt me wel nieuwsgierig. Wat zou je moeten noemen met 'culinaire kennis'? 😃

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6559
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 jul 2023 08:34

Er gaat voor mij niets boven zelf gemaakte mascarpone ijs met aardbeien (die zon gezien hebben!) en echte balsamico.
Maar wat is echte balsamico :?:
Ik heb twee workshops in Modena gedaan, een middag doorgebracht met een van de bestuursleden van de organisatie die bewaakt of ieder zich aan de spelregels houdt.
Verder meerdere balsamico-ateliers (dit fabriek noemen doet geen recht aan deze culinaire kunst) bezocht en een van mijn vrienden in Modena heeft een eigen batteria a casa waar ik ieder jaar een flesje van krijg. Ik denk dat ik in de positie zit om over dit onderwerp mijn vinger op te steken.

Binnen de kaders van dit forum gaat het echt te ver om het volledige verhaal te houden. We komen dan immers niet om afkortingen heen als IGP, DOP, ABTRE, ABTM. Niet ieder op dit forum is gek op afkortingen ;)

Even kort door de bocht:
Je heb balsamicoazijn en balsamico
Het eerste vind je in de supermarkt en is dun, zuur en als het zoet is dan is een belachelijke hoeveelheid suiker (honing wordt ook wel gedaan) toegevoegd.
Deze azijnen zijn industrieel gemaakt, niet duur en hebben doorgaans enkelvoudige en ongecompliceerde smaken.
Eenvoudig en betaalbaar en prima om in de sla te gebruiken maar noem het geen balsamico!!!!!!!

Echte balsamico is het resultaat van een natuurlijk proces van fermentatie waarbij het mengsel - wat van druivenresten is gemaakt - jaarlijks verhuisd naar een volgend houten vat. Als de vaten van ander (een ander bos/jaar) hout zijn gemaakt neemt het goedje iedere keer weer extra/andere smaken op en ontstaat er een zeer volle en complexe smaak.
Een rij van die houten vaten wordt een batteria genoemd en hoe meer vaten hoe langer de balsamico "onder weg is" hoe dikker en complexer de smaak.
Dikker net als bij inkoken van sauzen. Minder vocht bij dezelfde hoeveelheid smaak.
Smaak die niks meer te maken heeft met gewone azijn. Zoet, vol, complex en de structuur gaat richting stroop.
Het verdampen noemen de italianen net als de Schotten bij de whiskybereiding het engelendeel (angles share).

Hoe langer de balsamico in de batteria zit hoe beter maar dat heeft ook een verwoestend effect op de prijs.
Immers tijd/ruimte is geld en het wordt steeds minder!
Ik heb hier flesjes staan daar kan je hele knap fietsschoentjes van kopen.
Vorig jaar heb ik weer eens 50 jaar oude mogen proeven en een minuscuul lepeltje is echt een smaakbom.

Echte balsamico doe ik niet in de gewone salade. Lekker op desserts maar ook op een amuse van Parmezaanse kaas.
Ook gebruik ik echte balsamico graag op tagliata.

Tot slot heb ik al een paar keer mijn gasten verrast met een balsamicoproeverij. Leuk om een diner mee te beginnen en aan het eind van het diner mogen ze kiezen welke ze op het dessert willen.
Vind je een balsamicoproeverij te duur is het ook leuk om te combineren met een olijfolieproeverij. Stukjes mooi brood, glas water, glaasje wijn, 2-3 soorten balsamico en 2-3 soorten olijfolie, evt wat zwart zout en gehakte amandelen............

Fietstochten die ik met mijn vrienden in Modena maak eindigen doorgaans bij Ferrari, een balsamico-atelier, een worst fabriek en soms ook gewoon in de kroeg............
Hier een apres-bici (wijn, cake, ijs, worst, parma ham, kazen) bij een van de balsamico-adresjes

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2023 10:34

Ik heb slechts een haartje kennis van al wat GG hier schrijft, maar ik weet verdomd goed wat lekker is.
Ik heb ook meerdere balsamico ateliers bezocht en ook die hele oude mogen proeven (dat is niet gratis wat ik ook snap).
Oudste was 30jr, maar die was fantastisch. Kleinste flesje meegenomen, was al aardig aan de prijs. Je hebt gelijk echter ook slechts druppels nodig voor smaak. Het moet aanvullen, niet leiden in een gerechtje.
Less is bore

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 26 jul 2023 10:44

@ Enso:
En ook: balsamico azijn noemen getuigt niet echt van culinaire kennis!
No hard feelings maar ik heb niet geschreven dat balsamico azijn is!

En de vraag stellen geeft al aan dat de mijn kennis op dat gebied tekort schiet en vandaar de vraag, serieus bedoeld...
...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jul 2023 10:54

Gastheerg schreef: 26 jul 2023 08:34

Een rij van die houten vaten wordt een batteria genoemd en hoe meer vaten hoe langer de balsamico "onder weg is" hoe dikker en complexer de smaak.
Dikker net als bij inkoken van sauzen. Minder vocht bij dezelfde hoeveelheid smaak.
Bottom line: in tegenstelling tot azijnpissen is balsamicopissen echte topsport :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie