Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 24 okt 2014 10:50

Gevoelsmatig zeg ik nee.

Als het helemaal zonder naam zou zijn, dan misschien wel.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5512
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 okt 2014 11:18

Volgens de wet is de verkoop van namaak artikelen sowieso verboden. ( Behalve in China dan ) In de praktijk kom je er echter wel mee weg.

Ik vind dat je het wel kan verkopen, we kunnen je toch niet tegenhouden. Maar alleen als het voor de koper 100% duidelijk is waarop hij reageert. Dus een "OEM frame" of "Replica" andere bewoordingen vind ik niet voldoende. Er zijn toch nog steeds veel mensen die niets van fietsen weten die er toch een kopen. Probleem is dat jij er eerlijk over kan zijn, maar dat betekent niet dat de koper het ook is. Wie weet wordt je frame dus binnenkort, als echt zijnde, ergens aangeboden. De vraag is dus of je dergelijke praktijden in stand wil houden. Namaak frames zijn van alle tijden, er zijn vroeger talloze stalen frames gelakt als zijnde Colnago's. Niemand die zich er nu druk over maakt om deze te verkopen. En ja, daar gaan nog steeds veel mensen de boot mee in. Wie weet bestaat je frame over 20 jaar nog steeds. Denkt er iemand een klassieke Pinarello te hebben gevonden. Dus het beste is de kliko in.

Dus op zijn minst een "Let op!, dit is geen echte Pinarello maar een replica. Kwaliteit, kleuren maten wijken af van het origineel" Maar als het voor iemand duidelijk is wat hij koopt en daar tevreden mee is kan ik me daar niet druk over maken. Prijs voor zo'n frame kan ook niet al te hoog zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 okt 2014 14:08

Lees net een artikeltje op de hoofdpagina over een chinees carbon zadeltje. Conclusie: voor ieder die van een hard zadel houdt, is dit een goed optie. Daar sluit ik mij bij aan, ben erg tevreden over de 2 zadels die ik heb.

De redactie van Fiets lijkt ook behoorlijk te worstelen met "China" en komt daarna met in mijn ogen populaire aannames en slap gelul: behalve dat de kwaliteit van deze producten niet gegarandeerd is, wordt er ook nog eens misbruik gemaakt van de R&D die deze grote merken in hun producten hebben gestoken. Een Chinese fabrikant kan de producten goedkoop aanbieden, omdat hij immers zijn R&D kosten niet hoeft terug te verdienen

Kwaliteit van producten niet gegarandeerd..... Is dat wel het geval bij de Europese merken? Die laten het (misschien) zorgvuldig(er) testen en hangen er een certificaat aan, maar garanderen? Je krijgt hooguit de garantie dat je binnen een bepaalde periode een nieuwe krijgt wanneer de oude kapot gaat.

Misbruik van R&D? Bij een frame kan ik mij daar nog iets van indenken, maar bij een zadeltje? Die dingen lijken allemaal op elkaar en de meeste R&D zal gaan zitten in het ontwerpen van een matrijsje om ze te maken. Dat moeten die Chinezen toch echt zelf doen. Verder staat niemand er bij stil dat een merk ook kan besluiten de kosten van een matrijs bij de fabriek neer te leggen, waarbij de fabrikant merkloos of onder andere naam ook voor anderen mag produceren.
Verder ben ik benieuwd naar die R&D kosten. Kijk eens naar de laatste versie aero frames. Zouden ze de merknamen weghalen, dan zouden de meesten niet kunnen zeggen bij welk merk dat frame hoort. En die frames zouden allemaal afzonderlijk ontworpen zijn?

Let wel, ik ben volledig tegen misbruik van merknamen en dergelijke, maar wordt een beetje moe van alle vooroordelen over alles wat uit China komt.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 25 okt 2014 20:36

JoostG schreef:Lees net een artikeltje op de hoofdpagina over een chinees carbon zadeltje. Conclusie: voor ieder die van een hard zadel houdt, is dit een goed optie. Daar sluit ik mij bij aan, ben erg tevreden over de 2 zadels die ik heb.
...
+1

Ben ook nog steeds zeer tevreden met mijn carbonzadeltje van rond de 90 gram. ;)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
michielsn
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:53

Gebruikersavatar michielsn 27 okt 2014 22:14

Vandaag mijn VB-R022 opgehaald bij het postkantoor en de rest van de middag maar meteen vrij gepakt. Toen ik de doos in mijn handen kreeg dacht ik zit hier wel iets in.....
Alle onderdelen zaten netjes verpakt. Ik had een frame, stuur en stuurpen besteld en kreeg er nog een setje bidonhouders en spacers bij vanwege de vertraging. Tussen bestellen en leveren zat 8 weken vanwege het niet voorradig zijn van het frame.
Dit is de eerste keer dat ik een volledige fiets zelf heb opgebouwd en ik moet zeggen het is me ontzettend meegevallen. Mede dankzij de info op dit forum en filmpjes op YouTube.
Tot dusver is dit het resultaat:
Afbeelding

Wat mij verder is opgevallen en waar ik nog hulp bij nodig heb is het volgende:
De zadel klem sluit niet mooi aan
Afbeelding

De moer van de achterste remhoef lijkt te lang, zijn de korter te krijgen?
Afbeelding

Ik krijg het achterwiel met de snel spanner niet in de vork. De achter derailleur zit in de weg. Is dit op te lossen met een andere spanner of heb ik iets fout gedaan?
Afbeelding

Deze week ga ik verder met alles af te stellen en eens nadenken over stickers.

CoureurAW
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 sep 2014 22:55

CoureurAW 27 okt 2014 22:29

[Hoe heb je nu deze fotoos geplaatst? Via mijnalbum?
Verder: Over zadelpenbout las ik veel klachten....

Volg het met belangstelling. Mijn frame is onderweg..

Gebruikersavatar
michielsn
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:53

Gebruikersavatar michielsn 27 okt 2014 22:37

Ik gebruik tapatalk op de ipad.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 okt 2014 09:22

michielsn schreef:...
Zadelpenklem: draai hem eens om. Vaak hebben ze een boven en onderkant die een heel klein beetje schelen in diameter.

Achterrem: weet je zeker dat je niet de achterrem voor hebt zitten en de voorrem achter? Voor worden vaak bij de remmen (althans bij campa) van die gekartelde ringetjes geleverd die je als 'spacer' kunt gebruiken.

Probeer eerst het achterwiel zonder snelspanner te plaatsten en controleer goed of hij er helemaal invalt. In mijn geval moest ik met fijn schuurpapier wat extra ruimte creëren.

Succes, en schitterende fiets.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 28 okt 2014 09:36

Je bout is niet te lang maar de inbusmoer. Kortere is verkrijgbaar voor ongeveer 4 euro.

Afbeelding
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 okt 2014 06:59

Mijn R-051 van Velobuild is volledig af. Jammer genoeg zonder decals omdat de "flaked" verf te grof is. De decals blijven niet kleven.

Zonder is hij ook erg mooi (vind ik)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fizik stuurpen met Barfly for Fizik en junctionbox van DI2:
Afbeelding

Straks staat de eerste rit op het programma.

Volledige fotoalbum:
http://www.mijnalbum.be/Album=KE3ZIJ3A
Afbeelding

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 30 okt 2014 07:03

Gaaf!
Afbeelding

CoureurAW
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 sep 2014 22:55

CoureurAW 30 okt 2014 08:55

http://www.mijnalbum.nl/Album=GSVA3O6Q

Dit frame is onderweg (VBR-022); Ben benieuwd of het er ook echt zo mooi uitziet van dichtbij..

Plaats reactie