Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 mei 2014 15:56

Je bent echt niet de enige, Specialized had beter moeten weten met hun rider specific design. Er mist logischerwijs al een maat (volgorde had 58-60-62 moeten zijn maar te weinig klanten en dure mallen deden anders besluiten) en i.p.v. de schade beperkt te houden bedenk je een klemsysteem dat nog eens 3.5 cm extra druk op de zadelpen/het klempunt zet (juiste volgorde was geweest: nieuwe klemming en minder sloping frame, dan hadden de marketingjongens echt een punt gehad). Geloof dat het oude betoog waarom een 27.2 zadelpen in een hard carbon frame beter was inmiddels weer vergeten is want de gemiddelde lengte die nu nodig is maakt de kans op breuk te groot en een dikkere pen onvermijdbaar). Giant gaat langzaam naar minder sloping, Specialized heeft nu de waarden van Giant te pakken (maar dan zonder de zeer stabiele isp oplossing).

Ville
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2011 11:19

Ville 13 mei 2014 12:44

Ik heb me 2weken terug de Tarmac SL4 Pro Force gekocht (in zwart). Zal vanavond even een foto posten.

Mijn vorige fiets was een Canyon ultimate CF. Nu moet ik zeggen dat de rijeigenschappen van de Tarmac totaal niet te vergelijken zijn met de canyon en me heel erg kunnen bekoren.

Wat ik wel vastgesteld heb is dat er op de bovenbuis een 'oneffenheid' is in het carbon. Je kan het enkel zien als je onder een bepaalde lichtinvalshoek kijkt, maar als je er met de vinger over gaat voel je het wel (lijkt een heel klein deukje).
Nu ben ik hiermee terug bij de dealer geweest en die zei dat dat 'normaal' was. Dat dit door de productie kwam. Elk frame/vork heeft zowel iets.

Als ik er echt niet kon mee leven kon hij me wel een ander frame vragen, maar hij kon me niet verzekeren dat er niet ergens anders zo een 'oneffenheid' zit.

In mijn canyon had ik dit niet. Dus ik weet het even niet meer. Mede ook doordat dit toch een duur frame is.

Hebben hier nog mensen 'ervaringen' mee?

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 13 mei 2014 13:42

Ville schreef:Wat ik wel vastgesteld heb is dat er op de bovenbuis een 'oneffenheid' is in het carbon. Je kan het enkel zien als je onder een bepaalde lichtinvalshoek kijkt, maar als je er met de vinger over gaat voel je het wel (lijkt een heel klein deukje).
Nu ben ik hiermee terug bij de dealer geweest en die zei dat dat 'normaal' was. Dat dit door de productie kwam. Elk frame/vork heeft zowel iets.
Oneffenheden in carbonstructuur komt inderdaad vaker voor, maar deuken?
1 foto zegt meer dan 1000 woorden ;)
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 13 mei 2014 14:48

Als hij het voor je wilt en kan regelen, en het irriteert jou zou ik het gewoon doen?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 mei 2014 15:34

wat je ziet is de carbonstructuur die door de dunne toplaag heen schijnt. De meeste specialized frames hebben dit.

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 13 mei 2014 16:03

Dit is ook bij mijn Scott Foil en zo heeft elke fiets zijn eigen karakter vind ik.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Ville
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2011 11:19

Ville 13 mei 2014 17:47

sharkman113 schreef:wat je ziet is de carbonstructuur die door de dunne toplaag heen schijnt. De meeste specialized frames hebben dit.
Wel, die carbonstructuur zie ik inderdaad over de bovenbuis waar het frame glossy is. Dit vind ik wel knap. Maar als ik met mijn hand over de volledige bovenbuis wrijf dan is dit de volledig lijn vlak behalve op die ene plaats gaat het wat maar binnen.

Zal eens trachten een foto te nemen.

Op mijn canyon is alles glad als ik erover wrijf. Ik heb een kale carbonet blanke lak.
Specialized dealer zei ook iets dat andere merken dat 'opvullen' door extra laagje vernis te zetten op die plaats bvb.. weet niet wat hier van waar is..

Ville
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2011 11:19

Ville 13 mei 2014 17:48

JasperGR schreef:Dit is ook bij mijn Scott Foil en zo heeft elke fiets zijn eigen karakter vind ik.

Jij hebt ook een oneffenheid? Of de carbonstructuur dat je ziet?

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 13 mei 2014 17:56

Bij mijn Scott Foil zie je het beide. Daarnaast had ik pas mijn vork laten verwisselen omdat er een fout was bij de remingang echter was de nieuwe vork net wat minder zwart gespoten waardoor je het carbon beter ziet. Ik vind het juist wat hebben. Niks is perfect. Stel je verwisselt het frame dan is de vraag of je na een tijdje niet iets anders opmerkt. Dit blijf je houden en is iets wat bij carbon hoort.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

fjw
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2011 20:57

fjw 13 mei 2014 19:46

Volgens mij romantiseer je nu een gestandaardiseerd productieproces JasperGR. Een productieproces wat niet helemaal onder controle is levert net wat verschillende uitkomsten, dat vind ik persoonlijk 'niet wat hebben'.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 mei 2014 20:01

Dan mis je een belangrijk punt: carbon frames zijn voor een flink deel (chinees) handwerk en geen enkel mens werkt exact hetzelfde. Is meteen ook de reden waarom geen carbon frame (al komt het uit dezelfde mal) even zwaar is.
Perfectie gaat dus niet lukken en het eindresultaat wordt bepaald door de vaardigheid en de haast van de medewerker.

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 13 mei 2014 22:22

ik heb ook een mini deukje op mijn boven buis.( sworks roubaix 2013)

ik zat er ook aan te denken om het eens te laten bekijken door mijn fm.
maar blijkbaar is dit normaal?

Plaats reactie