Cannondale
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Heb inmiddels extreem veel bb30 systemen gemonteerd en geserviced. Helemaal kraakvrij houden over langere termijn is een utopie. Maar goede onderdelen/vet gebruiken (geen fsa lagers en goed montagevet) netjes werken en een beetje gevoel in je vingers help al heel erg veel. Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maan of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar zolang zitting goed is gewoon de lagers met vet monteren en niet met Loctite?sharkman113 schreef:Heb inmiddels extreem veel bb30 systemen gemonteerd en geserviced. Helemaal kraakvrij houden over langere termijn is een utopie. Maar goede onderdelen/vet gebruiken (geen fsa lagers en goed montagevet) netjes werken en een beetje gevoel in je vingers help al heel erg veel. Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maan of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.
Velen monteren nav het kraken meteen met locktite.
Als het gaat kraken demonteer en monteer je dan dezelfde lagers weer? (als ze nog goed zijn natuurlijk) Of overleven ze de demontage meestal niet,
Begrijp ik nu goed dat BB30 alweer vervangen gaat worden voor BB30 PF? Wat is precies het verschil?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Mwaw, vierkant komt toch een heel eindsharkman113 schreef:Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maand of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.
What makes the boat go faster?
Ik wou net zeggen, Campa vierkant was/is gewoon een kwestie van monteren en niet meer naar omkijken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Laat dat nu net op mijn Litespeed zitten (+ nog een reserve set voor de toekomst).
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
PF30 is door Sram in de markt gezet als alternatief voor BB30. In een PF30 frame kan je gewoon BB30 crankstellen monteren. Het verschil is alleen dat de diameter van het bracket groter is, daardoor is er ruimte om de lagers in een stuk plastic te monteren net zoals bij bijv BB86.havana schreef:Begrijp ik nu goed dat BB30 alweer vervangen gaat worden voor BB30 PF? Wat is precies het verschil?
Bij BB30 moeten de tolerantie op zowel de lagers als het bracket zeer klein zijn, anders gaat de boel kraken. Bij PF30 is het plastic tegen metaal, dat kan niet echt kraken. Daarnaast kan het plastic grotere toleranties opvangen, zodat de productie van het frame goedkoper kan.
Maar ik begrijp dus dat Cannondale zelf ook overstapt op PF30 vanaf 2014 (zoiets schreef Wasbeer eerder?).
Zou je ons willen vertellen welk montage vet je dan gebruikt? En welke lagerssharkman113 schreef:Heb inmiddels extreem veel bb30 systemen gemonteerd en geserviced. Helemaal kraakvrij houden over langere termijn is een utopie. Maar goede onderdelen/vet gebruiken (geen fsa lagers en goed montagevet) netjes werken en een beetje gevoel in je vingers help al heel erg veel. Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maan of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.
In mijn geval was is wel duidelijk dat de passing tussen crankas (gossamer) en het lager (FSA) niet voldoende is. Ik heb dan ook juist daar 641 gebruikt (na tig keer vetjes proberen). Het lager zit gelukkig wel pas in het huis, zonder 641 dus.
Trappe doe je met je benen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat klopt dat zag ik staan in de vage 2014 folder. Als je echt "full carbon" frame wil maken gaat BB30 niet meer. je balhoofd lagers kan je nog wel in carbon leggen maar trapas lagers niet (denk ik)havana schreef:Maar ik begrijp dus dat Cannondale zelf ook overstapt op PF30 vanaf 2014 (zoiets schreef Wasbeer eerder?).
Er staat bv bij de synapse: FSA BB30 BEARING
Bij de supersix in de vage folder staat PF30
Op internet (2013) staat nog Aluminum PF30 BB Cup
Kijk maar naar het plaatje lijkt een carbon bracket te hebben
http://www.cycledivision.co.uk/product- ... id233.html
hmm begin steeds meer te neigen naar de De rosa r888 superking die heeft "normale lagers" en de fiets compleet is eigenlijk niet veel duurder en met Shimano kan ik er alles zelf aan doen.
En kan hem gelijk bouwen zoals ik wil vind op 1 of andere manier die FSA SL-K crank ook niet zo geweldig kwa looks maar daar zou ik nog overheen kunnen komen.
Maarja voorals nog zit ik al 6 weken te wachten dat die te**** verzekering m`n centen eens betaald
geld vangen kunnen ze goed maar als er wat is duurt het maar lang voordat ze betalen
En kan hem gelijk bouwen zoals ik wil vind op 1 of andere manier die FSA SL-K crank ook niet zo geweldig kwa looks maar daar zou ik nog overheen kunnen komen.
Maarja voorals nog zit ik al 6 weken te wachten dat die te**** verzekering m`n centen eens betaald
geld vangen kunnen ze goed maar als er wat is duurt het maar lang voordat ze betalen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Ik heb een Giant staan waar de Press Fit lagers (BB86, dat wel) gewoon in het carbon zitten. Geen metaal in het bracket, op 1 schroefdraadje na voor de kabelgeleider onder het bracket.Ja dat klopt dat zag ik staan in de vage 2014 folder. Als je echt "full carbon" frame wil maken gaat BB30 niet meer. je balhoofd lagers kan je nog wel in carbon leggen maar trapas lagers niet (denk ik)