Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 aug 2013 08:13

Heb inmiddels extreem veel bb30 systemen gemonteerd en geserviced. Helemaal kraakvrij houden over langere termijn is een utopie. Maar goede onderdelen/vet gebruiken (geen fsa lagers en goed montagevet) netjes werken en een beetje gevoel in je vingers help al heel erg veel. Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maan of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2013 08:45

sharkman113 schreef:Heb inmiddels extreem veel bb30 systemen gemonteerd en geserviced. Helemaal kraakvrij houden over langere termijn is een utopie. Maar goede onderdelen/vet gebruiken (geen fsa lagers en goed montagevet) netjes werken en een beetje gevoel in je vingers help al heel erg veel. Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maan of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.
Maar zolang zitting goed is gewoon de lagers met vet monteren en niet met Loctite?
Velen monteren nav het kraken meteen met locktite.

Als het gaat kraken demonteer en monteer je dan dezelfde lagers weer? (als ze nog goed zijn natuurlijk) Of overleven ze de demontage meestal niet,

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28023
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 aug 2013 08:52

Begrijp ik nu goed dat BB30 alweer vervangen gaat worden voor BB30 PF? Wat is precies het verschil?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 aug 2013 09:02

sharkman113 schreef:Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maand of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.
Mwaw, vierkant komt toch een heel eind :mrgreen:
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28023
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 aug 2013 09:05

Ik wou net zeggen, Campa vierkant was/is gewoon een kwestie van monteren en niet meer naar omkijken.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 aug 2013 09:11

Laat dat nu net op mijn Litespeed zitten (+ nog een reserve set voor de toekomst).
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2013 09:18

havana schreef:Begrijp ik nu goed dat BB30 alweer vervangen gaat worden voor BB30 PF? Wat is precies het verschil?
PF30 is door Sram in de markt gezet als alternatief voor BB30. In een PF30 frame kan je gewoon BB30 crankstellen monteren. Het verschil is alleen dat de diameter van het bracket groter is, daardoor is er ruimte om de lagers in een stuk plastic te monteren net zoals bij bijv BB86.

Bij BB30 moeten de tolerantie op zowel de lagers als het bracket zeer klein zijn, anders gaat de boel kraken. Bij PF30 is het plastic tegen metaal, dat kan niet echt kraken. Daarnaast kan het plastic grotere toleranties opvangen, zodat de productie van het frame goedkoper kan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28023
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 aug 2013 09:27

Maar ik begrijp dus dat Cannondale zelf ook overstapt op PF30 vanaf 2014 (zoiets schreef Wasbeer eerder?).

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 07 aug 2013 10:40

sharkman113 schreef:Heb inmiddels extreem veel bb30 systemen gemonteerd en geserviced. Helemaal kraakvrij houden over langere termijn is een utopie. Maar goede onderdelen/vet gebruiken (geen fsa lagers en goed montagevet) netjes werken en een beetje gevoel in je vingers help al heel erg veel. Tot op heden geen systeem tegengekomen wat ik niet minstens een maan of 4 kraakvrij hield (geheim is wel vanaf dag 1 goed monteren, zit er eenmaal speling op de lagerzittingen dan wordt het lastiger en moet je met vullende loctite gaan werken.
Zou je ons willen vertellen welk montage vet je dan gebruikt? En welke lagers :)

In mijn geval was is wel duidelijk dat de passing tussen crankas (gossamer) en het lager (FSA) niet voldoende is. Ik heb dan ook juist daar 641 gebruikt (na tig keer vetjes proberen). Het lager zit gelukkig wel pas in het huis, zonder 641 dus.
Trappe doe je met je benen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 aug 2013 11:11

havana schreef:Maar ik begrijp dus dat Cannondale zelf ook overstapt op PF30 vanaf 2014 (zoiets schreef Wasbeer eerder?).
Ja dat klopt dat zag ik staan in de vage 2014 folder. Als je echt "full carbon" frame wil maken gaat BB30 niet meer. je balhoofd lagers kan je nog wel in carbon leggen maar trapas lagers niet (denk ik)

Er staat bv bij de synapse: FSA BB30 BEARING

Bij de supersix in de vage folder staat PF30
Op internet (2013) staat nog Aluminum PF30 BB Cup

Kijk maar naar het plaatje lijkt een carbon bracket te hebben

http://www.cycledivision.co.uk/product- ... id233.html

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 07 aug 2013 18:03

hmm begin steeds meer te neigen naar de De rosa r888 superking die heeft "normale lagers" en de fiets compleet is eigenlijk niet veel duurder en met Shimano kan ik er alles zelf aan doen.
En kan hem gelijk bouwen zoals ik wil vind op 1 of andere manier die FSA SL-K crank ook niet zo geweldig kwa looks maar daar zou ik nog overheen kunnen komen.

Maarja voorals nog zit ik al 6 weken te wachten dat die te**** verzekering m`n centen eens betaald
geld vangen kunnen ze goed maar als er wat is duurt het maar lang voordat ze betalen :evil:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

iichel
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 aug 2011 10:20
Locatie: Groningen

iichel 07 aug 2013 18:08

Ja dat klopt dat zag ik staan in de vage 2014 folder. Als je echt "full carbon" frame wil maken gaat BB30 niet meer. je balhoofd lagers kan je nog wel in carbon leggen maar trapas lagers niet (denk ik)
Ik heb een Giant staan waar de Press Fit lagers (BB86, dat wel) gewoon in het carbon zitten. Geen metaal in het bracket, op 1 schroefdraadje na voor de kabelgeleider onder het bracket.

Plaats reactie