Het grote domme vragen topic
Dat zal te maken hebben met de hoek van de voorvork (edit: balhoofdbuis) ten opzichte van de grond. Hoe dichter bij de 90 graden, hoe directer (en op een gegeven moment nerveuzer) het stuurt. Het andere uiterste is bijvoorbeeld zo'n Amerikaanse chopper-motor: dankzij de kleine hoek van de vork wil 'ie heel graag rechtdoor.
Dit, in combinatie met een zekere "rake" (offset) van de naaf ten opzichte van de doorgetrokken hartlijn vanuit de balhoofdbuis, bepaalt het stuurgedrag van een fiets.
Laatst gewijzigd door Chefske op 12 apr 2023 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Als er lucht in zit moet je zeker ontluchten, lucht comprimeert namelijk te makkelijk, waardoor je geen remdruk meer hebt.
Verder wil je remvloeistof vervangen voordat er teveel vocht in zit. Vocht vormt luchtbellen bij verhitting, en dus verlies van remdruk. Wanneer zit er teveel vocht in? Geen idee
Mijn visie hierop?
- Met DOT vloeistof erin? Ja.
- Met minerale olie gevuld? Dan doe ik het alleen als het nodig is. Dus daar kan rustig een paar jaar tussen zitten.
Maar er zal zo wel een discussie volgen want iedereen vindt iets anders hierover.
Ride bikes, not tanks!
Voor carbon reparatie moet mijn frame uit elkaar, geen probleem. Dat lukt me wel, maar ook de schijfrem calipers en remleidingen etc. moeten eraf/eruit. Wat is het meest praktisch om dit te doen zonder dat er overal mineral olie komt? Los halen bij de caliper of bij de hendel? En is er een soort plug oid om erin te stoppen om te voorkomen dat de olie eruit stroomt?
Naja ik maak hem natuurlijk los en moet hem dan door het frame trekken om hem eruit te krijgen. Zou dat niet door de beweging eruit moeten gaan lopen?
Nee, want het trekt een soort van vacuum. Je moet natuurlijk niet in de remhendel knijpen dan....want dan loopt het er wel uit.
@Synapse: de gebruikte rubbers zijn specifiek voor een bepaalde vloeistof of olie gemaakt. Deze rubbers zullen onbruikbaar worden bij het gebruik van de verkeerde vloeistof of olie.
@Synapse: de gebruikte rubbers zijn specifiek voor een bepaalde vloeistof of olie gemaakt. Deze rubbers zullen onbruikbaar worden bij het gebruik van de verkeerde vloeistof of olie.
Ride bikes, not tanks!
Er zit een membraan in de hoofremcilinder die ervoor zorgt dat jouw rem het blijft doen als de remvoering slijt (en de remblokken dus verder naar binnen komen te staan). Ofwel het niveau regelt in het reservoir. En dat membraan is natuurlijk niet hermetisch dicht. En bij minerale olie wat geen vocht aantrekt is dat dus minder kritisch (of eigenlijk bijna niet) dan bij DOT wat wel vocht (en dus lucht) aantrekt.
Zo heb ik wel eens SRAM remmen gehad die na flink gebruik automatisch 'dicht' gingen vanwege het uitzetten van het vocht in de DOT vloeistof. Dan ben je dus al te laat met vervangen.
Zo heb ik wel eens SRAM remmen gehad die na flink gebruik automatisch 'dicht' gingen vanwege het uitzetten van het vocht in de DOT vloeistof. Dan ben je dus al te laat met vervangen.
Ride bikes, not tanks!