Politiek
-
- Forum-lid HC
Ik moet wel zeggen. Dat de christelijke en katholieke scholen hier wel beter bekend staan mbt het onderwijs.
Puur cijfer gericht. Op sociaal niveau hoor ik uiteenlopende verhalen.
Het is altijd lastig. Beide hebben op dezelfde basisschool gezeten 2 jaar verschil.
De oudste heeft een top tijd gehad, de jongste was blij dat ie eraf was.
Puur cijfer gericht. Op sociaal niveau hoor ik uiteenlopende verhalen.
Het is altijd lastig. Beide hebben op dezelfde basisschool gezeten 2 jaar verschil.
De oudste heeft een top tijd gehad, de jongste was blij dat ie eraf was.
Hier niet gelovig - heb er echt niets mee - maar toen onze 1e naar de basisschool moest zijn we ook gewoon gaan kijken, 2 scholen direct naast elkaar (aan elkaar gekoppeld zelfs met een tussengang). De 1 openbaar en de andere Christelijk. Hadden een intake bij de beide scholen, eerst de openbare en toen de Christelijke - Voor ons was de keuze heel snel gemaakt - de Christelijke was veel beter georganiseerd, keuriger, op vele vlakken hadden we daar een heel goed gevoel bij. En dat ze wat meekrijgen van het geloof, prima, niets mis mee, zolang het maar niet opgedrongen wordt. Wij hebben er bij de beide kids geen moment spijt van gehad. En de kids zelf - prima schooljaren gehad - nooit ook maar 1 wanklank gehoord over de kerk etc.
+1 (eigenlijk +2 ivm 2 kids) voor de christelijke school (zelf niet gelovig).
Destijds binnen 500 meter een openbare, katholieke en christelijke basisschool. Destijds op gevoel gekozen voor de christelijke en daar geen spijt van gehad. Ook uit cijfers, aantal scholieren blijkt dat we niet de enigen zijn.
Werd niet veel gedaan qua geloof... rond kerst uurtje zingen in de kerk, rond suikerfeest bezoekje aan moskee. Helemaal prima.
Destijds binnen 500 meter een openbare, katholieke en christelijke basisschool. Destijds op gevoel gekozen voor de christelijke en daar geen spijt van gehad. Ook uit cijfers, aantal scholieren blijkt dat we niet de enigen zijn.
Werd niet veel gedaan qua geloof... rond kerst uurtje zingen in de kerk, rond suikerfeest bezoekje aan moskee. Helemaal prima.
Fijn dat het in veel gevallen goed gaat. Ik heb aan een katholieke middelbare school heel andere herinneringen.
Na meermaals door diverse leraren geslagen te zijn ben ik gewoon van school gevlucht........
Intimidatie, vernedering waren dagelijkse kost. Paar jaar later was die school ook failliet.
Paar jaar terug had een vriendin van toen een reünie georganiseerd en ik ben na een uurtje weggegaan want de verhalen waren goed voor 50 uitzendingen van Dr Phil............
Na meermaals door diverse leraren geslagen te zijn ben ik gewoon van school gevlucht........
Intimidatie, vernedering waren dagelijkse kost. Paar jaar later was die school ook failliet.
Paar jaar terug had een vriendin van toen een reünie georganiseerd en ik ben na een uurtje weggegaan want de verhalen waren goed voor 50 uitzendingen van Dr Phil............
Ik vind dit zeer bizar, niet gelovig zijn en dan zeggen dat iets van geloof meekrijgen (hocus pocus dus), prima is. En hiermee bedoel je niet dat het een kritisch studieobject is.
Nu heeft religie mijn inziens maar één plaats in het onderwijs en dat is als fenomeen onderworpen te worden aan analyse, en wel wetenschappelijk. Geen exegese dus vanuit religieus standpunt.
Eventueel filosofisch via Hegel, Feuerbach, Marx of Nietzsche.
Blijkbaar verliezen mensen als het over religie gaat elke mogelijkheid tot rationaliteit.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Nee hoor, ik niet. Geloven is hetzelfde als niet zeker weten. Maar denk dat het wel handig is om te weten wat de verschillende religies inhouden.
Less is bore
- Enzzo
- Forum-lid HC
@LUGOSI, wat mij dan weer verbaast is dat uitgerekend jij afgeeft op het feit dat enige educatie over om het even welke levensbeschouwing irrelevant zou zijn.
Jij zelf bijvoorbeeld zou jou vaak aangehaalde boeken, schrijvers, denkers en filosofen nooit hebben kunnen begrijpen zonder kennis van religieuze stromingen.
Een kind dat nu op de basisschool zit en enige bijbelse kennis meekrijgt zal later in een museum veel beter begrijpen waar al die schilderijen over gaan. Of waarom de romaanse kunst zo knullig lijkt ten opzichte van de uitbundige maar veel vroegere Romeinse en Griekse kunst.
Zulk besef verrijkt je leven en ook je kijk op het leven. En je kijk op de kunst en de cultuur in het algemeen!
Ongeacht of je nu wel of niet in een fictieve oppermacht gelooft: het is voor een groot deel óók gewoon geschiedenis en zeker niet alleen westerse geschiedenis! De islam maakt er ook deel van uit, het jodendom eveneens.
Het gevaar schuilt denk ik in dogmatisch denken en dogmatische opvattingen over religie binnen educatie (en opvoeding)
Maar verder kan kennis van om het even welke geloofsovertuiging dan ook een enorme hulp zijn om de complexe wereld om je heen een beetje te duiden en wellicht zelfs wat beter te begrijpen.
Jij zelf bijvoorbeeld zou jou vaak aangehaalde boeken, schrijvers, denkers en filosofen nooit hebben kunnen begrijpen zonder kennis van religieuze stromingen.
Een kind dat nu op de basisschool zit en enige bijbelse kennis meekrijgt zal later in een museum veel beter begrijpen waar al die schilderijen over gaan. Of waarom de romaanse kunst zo knullig lijkt ten opzichte van de uitbundige maar veel vroegere Romeinse en Griekse kunst.
Zulk besef verrijkt je leven en ook je kijk op het leven. En je kijk op de kunst en de cultuur in het algemeen!
Ongeacht of je nu wel of niet in een fictieve oppermacht gelooft: het is voor een groot deel óók gewoon geschiedenis en zeker niet alleen westerse geschiedenis! De islam maakt er ook deel van uit, het jodendom eveneens.
Het gevaar schuilt denk ik in dogmatisch denken en dogmatische opvattingen over religie binnen educatie (en opvoeding)
Maar verder kan kennis van om het even welke geloofsovertuiging dan ook een enorme hulp zijn om de complexe wereld om je heen een beetje te duiden en wellicht zelfs wat beter te begrijpen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- daniel1975
- Forum-lid HC
In mijn beleving ging het over de beste keus qua onderwijs (school).
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid HC
Ja en of het nu van het type school afhangt valt te betwijfelen na alle recaties.
- borgmonster
- Forum-lid
Elke 1000 jaar is het dus een stuk warmer dan de tussentijd. Over 500 jaar weer een mini ijstijd. Mooie schilderijen maken en vervolgens wachten op de volgende warme periode.
Klimaat gaat op en neer, want de aarde reageert langzaam op veranderingen.
Het komt waarschijnlijk wel weer goed.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6