Cannondale
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Toch wel schokkend als een frame stuk gaat bij het gebruik van een vrij standaard maat bidons. Ik vraag mee af of kapot gaan dan niet gewoon onder garantie zou vallen.amclassic-fan schreef:Er gaan wel ieder jaar frames kapot op die manier. En bij deze frames is het niet zo maar een kwestie van het busje even aantrekken om de boel weer vast te zetten.
(Zelf heb ik -toevallig- alleen maar halve liter bidons, maar die ga ik dan toch maar even niet vervangen geloof ik)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41034
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Weer een reden om gewoon bij Pina te blijven. Rijdt al vanaf de 1e carbonframes met 0,75L bidons.
Als een frame daar al niet tegen kan is het gewoon slecht geconstrueerd. Dan moeten ze maar even een extra laagje carbon daar leggen oid.
Als dat de keerzijde is van de <1000gr frames is het de zoveelste 'verbetering' die we de laatste jaren hebben gekregen.
Als een frame daar al niet tegen kan is het gewoon slecht geconstrueerd. Dan moeten ze maar even een extra laagje carbon daar leggen oid.
Als dat de keerzijde is van de <1000gr frames is het de zoveelste 'verbetering' die we de laatste jaren hebben gekregen.
Less is bore
Mijn frame is niet eens < 1000 gram.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41034
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De mijne ook niet denk ik.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Maakt mij op zich niets uit wat iedereen op zijn fiets schroeft maar als je ziet hoe dun die onderbuis is en waar die twee kleine bidonschroefjes in vastgeschroefd zitten beperkt je beter de grootte van je bidons. Op een stilstaande fiets zal het echt geen probleem zijn maar als je ziet hoeveel kracht er op die boutjes komt te staan met een volle bidon op slecht wegdek of als je bijv. met flinke snelheid in een afdaling over een richel rijdt.
Kapot gaat er weinig maar minimaal raken de bussen los en van inlijmen of aantrekken wordt het frame echt niet beter. Je frame is ontworpen voor "normale" bidons (en de de standaard is 500 ml), 750 ml (of zelfs een liter) klinkt geweldig maar is een "toerders" oplossing en daar is zowel buis als verbinding niet op voorzien. Zie het maar als een auto, als je die overlaadt gaat er ook niets meteen kapot maar de kans op stukken wordt wel degelijk groter.
In de praktijk komt losgaan of erger scheurtjes gewoon regelmatig voor (wat niet wil zeggen dat het ook met ieder frame gebeurd) waarbij veelrijders en echte piloten vaker aan de beurt zijn.
En wat betreft bidonhouders: de meeste steunen volledig op de boutjes maar er zijn er ook die op de buis steunen en de boutjes enkel als bevestiging gebruik (is een iets duurzamer oplossing).
Kapot gaat er weinig maar minimaal raken de bussen los en van inlijmen of aantrekken wordt het frame echt niet beter. Je frame is ontworpen voor "normale" bidons (en de de standaard is 500 ml), 750 ml (of zelfs een liter) klinkt geweldig maar is een "toerders" oplossing en daar is zowel buis als verbinding niet op voorzien. Zie het maar als een auto, als je die overlaadt gaat er ook niets meteen kapot maar de kans op stukken wordt wel degelijk groter.
In de praktijk komt losgaan of erger scheurtjes gewoon regelmatig voor (wat niet wil zeggen dat het ook met ieder frame gebeurd) waarbij veelrijders en echte piloten vaker aan de beurt zijn.
En wat betreft bidonhouders: de meeste steunen volledig op de boutjes maar er zijn er ook die op de buis steunen en de boutjes enkel als bevestiging gebruik (is een iets duurzamer oplossing).
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Met 994 gram "zwaar" frame voor mijn 63 cm High Mod Cannondale nog nooit 1 seconde aan gedacht dat ongeveer 800 gram (volle bidon) funest zou zijn voor het frame.
Al dik 3 jaar redelijk fors gebruikt met volle en grote bidons en 0,0 problemen. Zal best een keertje voor kunnen komen, maar lijkt me geen dagelijkse kost.
Als dat zo was dan kwestie van pech voor Cannondale en geluk voor mij want krijg ik een nieuw frame toch wel psychologisch aan toe ...................
Al dik 3 jaar redelijk fors gebruikt met volle en grote bidons en 0,0 problemen. Zal best een keertje voor kunnen komen, maar lijkt me geen dagelijkse kost.
Als dat zo was dan kwestie van pech voor Cannondale en geluk voor mij want krijg ik een nieuw frame toch wel psychologisch aan toe ...................
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen, want de garantie vervalt bij gebruik bidons > 500 ml. Dit is mij per email verteld door Cannondale zelf. Nu moeten ze natuurlijk eerst maar eens aantonen dat het euvel veroorzaakt is door een te grote bidon, maar toch.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Zal het eens bij mijn LBS navragen, maar nooit gehoord dat er een limiet aan bidongrootte zitten.
Daarnaast wordt het aantonen idd een lastig verhaal.
Daarnaast wordt het aantonen idd een lastig verhaal.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Ik rij m'n langere trainingsritten met de SS EVO in de zomer altijd met twee 750 ml bidons. Ook op de carbon MTB, twee 750 ml bidons. Een 3 tot 4 uur durende rit onder een loden zon, dan kom ik niet toe met twee 500 ml bidons hoor. Nooit problemen mee ondervonden.
@Bidons
Verklaart dat waarom sommige wielerzaken geen 750ml bidons verkopen en zich beperken tot 500 ml bidons?
Zelf heb ik er geen last van omdat ik op korte ritten niks te drinken meeneem en op lange ritten een drinkzak op mijn rug heb.
Verklaart dat waarom sommige wielerzaken geen 750ml bidons verkopen en zich beperken tot 500 ml bidons?
Zelf heb ik er geen last van omdat ik op korte ritten niks te drinken meeneem en op lange ritten een drinkzak op mijn rug heb.
Waarom zou je in vredesnaam een rugzak omdoen als je bidonhouders hebt? Je gaat toch ook geen carbox op je auto zetten als de achterbak nog leeg is?