Retro / oudere fietsen
http://www.m-gineering.nl/650b.htm
Hier nog een linkje van m-gineering voor het ombouwen van je oude racefiets met velgremmen naar dikke banden met 650B wielen en spatborden.
Ik zit op Marktplaats te zoeken naar een goed setje 650B wielen voor velgremmen (geschikt voor een schroefpignon, inbouwbreedte 126 mm, snelspanner), maar volgens mij valt dat nog niet mee.
Hier nog een linkje van m-gineering voor het ombouwen van je oude racefiets met velgremmen naar dikke banden met 650B wielen en spatborden.
Ik zit op Marktplaats te zoeken naar een goed setje 650B wielen voor velgremmen (geschikt voor een schroefpignon, inbouwbreedte 126 mm, snelspanner), maar volgens mij valt dat nog niet mee.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat bovenstaande vind ik dan weer een beetje zonde van dat mooie MAX frame. Die doet het veel beter als echte racefiets met moderne groepset dan als toerframe.
Wielen vinden zal wat lastig zijn, want nu is 650 alleen courant in de moderne gravelbike met schijfremmnen. Al krijg je een 126 frame wel naar 130 als t moet.
Wielen vinden zal wat lastig zijn, want nu is 650 alleen courant in de moderne gravelbike met schijfremmnen. Al krijg je een 126 frame wel naar 130 als t moet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dank voor de reacties, de input is erg welkom.
Voor vierkante as zijn een Campagnolo 9-speed of eerste generatie 10-speed de laatste complete groepsets voor zover ik weet. Beide hebben nog de mooie kleine shifters. Crankstellen zijn nog wel voldoende verkrijgbaar van verschillende merken.
Voor 650b-wielen met schroef-pignon, ai Afhankelijk van de wensen is het alsnog een zoekplaatje, dat was het voor mij tenminste. De meeste 650b-velgen zijn voor mtb's met schrijfremmen. Wat er dan voor velgrem overblijft is niet vaak klassiek, tenminste niet in mijn ogen.
Voor een fiets van met Rigida Chrome (staal) heb ik een wielset gebouwd met Velo Orange Voyager velgen, Novatec voornaaf en Velo Orange achternaaf. Ik kwam uit op rond de 400 Euro De velgen hebben hetzelfde rijgedrag en rijgevoel als de Rigida's, ook dezelfde binnen- en buitenmaten (27 / 22), maar dan wel ontzettend veel remvermogen. De achternaaf was alsnog wat puzzelen, de geadverteerde 120mm inbouwbreedte is voor een enkel tandwiel (Net als Novatec en ik gok anderen, voor baanfietsen dus). Met een 5-speed tandwiel is er alsnog een spacer van 1cm nodig. Aan de niet-aandrijfzijde kunnen de sluitmoeren dan wel smaller worden. Ik zit nu op 125mm, en met een andere sluitmoer (ik had maar 1 smalle) zou ik op 123mm komen. Qua stuurgedrag lijkt alles wel in orde te zijn.
De bovenstaande Batavus heeft zwarte velgen, dat zal iets anders zijn. In Wageningen zijn wel velgen te koop:
https://www.libertecycles.nl/velg
Edit: Mijn naven zijn met slotmoeren. Het kan zijn dat met snelspanners de inbouwbreedte anders valt, ook qua aantal tandwielen.
Voor vierkante as zijn een Campagnolo 9-speed of eerste generatie 10-speed de laatste complete groepsets voor zover ik weet. Beide hebben nog de mooie kleine shifters. Crankstellen zijn nog wel voldoende verkrijgbaar van verschillende merken.
Voor 650b-wielen met schroef-pignon, ai Afhankelijk van de wensen is het alsnog een zoekplaatje, dat was het voor mij tenminste. De meeste 650b-velgen zijn voor mtb's met schrijfremmen. Wat er dan voor velgrem overblijft is niet vaak klassiek, tenminste niet in mijn ogen.
Voor een fiets van met Rigida Chrome (staal) heb ik een wielset gebouwd met Velo Orange Voyager velgen, Novatec voornaaf en Velo Orange achternaaf. Ik kwam uit op rond de 400 Euro De velgen hebben hetzelfde rijgedrag en rijgevoel als de Rigida's, ook dezelfde binnen- en buitenmaten (27 / 22), maar dan wel ontzettend veel remvermogen. De achternaaf was alsnog wat puzzelen, de geadverteerde 120mm inbouwbreedte is voor een enkel tandwiel (Net als Novatec en ik gok anderen, voor baanfietsen dus). Met een 5-speed tandwiel is er alsnog een spacer van 1cm nodig. Aan de niet-aandrijfzijde kunnen de sluitmoeren dan wel smaller worden. Ik zit nu op 125mm, en met een andere sluitmoer (ik had maar 1 smalle) zou ik op 123mm komen. Qua stuurgedrag lijkt alles wel in orde te zijn.
De bovenstaande Batavus heeft zwarte velgen, dat zal iets anders zijn. In Wageningen zijn wel velgen te koop:
https://www.libertecycles.nl/velg
Edit: Mijn naven zijn met slotmoeren. Het kan zijn dat met snelspanners de inbouwbreedte anders valt, ook qua aantal tandwielen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Zwarte velgen weet ik zo niet voor je. Maar ze bestaan vast. Velocity/Pacenti en Velo orange kan je even rondkijken.
https://defietsenmaker.nl/product/gipie ... 6834e7a283
https://defietsenmaker.nl/product/gipie ... 6834e7a283
https://defietsenmaker.nl/product/sansi ... 6834e7a283
Dit soort New Old Stock of weinig gebruikte naafsetjes zijn toch wat je nodig hebt als je bij schroefpion voor 126 wil blijven. En het hoeft dus helemaal niet duur. Hoef je ook niet te klooien om de spacing goed te krijgen. Maar dan heb je wel maximaal 7sp.
Ten minste als je zelf wil spaken hoeft het niet duur te zijn. Alleen die 650 velgjes zijn vaak best prijzig zo te zien. De site is een beetje wazig maar het is een prima adresje voor vintage spullen. Soms ook helemaal niet duur. ( vergeleken met ebay prijzen )
https://defietsenmaker.nl/product/gipie ... 6834e7a283
https://defietsenmaker.nl/product/gipie ... 6834e7a283
https://defietsenmaker.nl/product/sansi ... 6834e7a283
Dit soort New Old Stock of weinig gebruikte naafsetjes zijn toch wat je nodig hebt als je bij schroefpion voor 126 wil blijven. En het hoeft dus helemaal niet duur. Hoef je ook niet te klooien om de spacing goed te krijgen. Maar dan heb je wel maximaal 7sp.
Ten minste als je zelf wil spaken hoeft het niet duur te zijn. Alleen die 650 velgjes zijn vaak best prijzig zo te zien. De site is een beetje wazig maar het is een prima adresje voor vintage spullen. Soms ook helemaal niet duur. ( vergeleken met ebay prijzen )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dank voor het meedenken! Die velgen zijn poepieduur zeg. Wordt een aardige investering als ik dit zo lees. Daar moet ik nog eens goed over nadenken.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Met 80-100+ euro per velg loopt het inderdaad wel snel op.
Volgens de website van Ryde zou deze velg de Ryda andra 35 en 40 in 560B (584) voor velgremmen leverbaar moeten zijn. Wel een 'zware' velg in tegenstelling tot de voorgaande opties. Maar als ik de prijzen van de 622 variant zie is deze velg een stuk goedkoper rond de 35 euro. Ik weet niet waar de 584 variant te koop is. Maar die zal wel te bestellen zijn denk ik. Een echte degelijke touring velg zo te zien met op zich een nette binnenbreedte. De Andra 40 zal te breed zijn voor wat je wil in een oude fiets met +-32/35mm banden.
https://www.ryde.nl/andra-35/
Edit: hier is wel iets te koop. De Andra 30 die op de Ryde website er niet meer als 584 op staat. Misschien voorheen wel leverbaar geweest. Prijzen een stuk redelijker.
https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... -36-gaats/
Volgens de website van Ryde zou deze velg de Ryda andra 35 en 40 in 560B (584) voor velgremmen leverbaar moeten zijn. Wel een 'zware' velg in tegenstelling tot de voorgaande opties. Maar als ik de prijzen van de 622 variant zie is deze velg een stuk goedkoper rond de 35 euro. Ik weet niet waar de 584 variant te koop is. Maar die zal wel te bestellen zijn denk ik. Een echte degelijke touring velg zo te zien met op zich een nette binnenbreedte. De Andra 40 zal te breed zijn voor wat je wil in een oude fiets met +-32/35mm banden.
https://www.ryde.nl/andra-35/
Edit: hier is wel iets te koop. De Andra 30 die op de Ryde website er niet meer als 584 op staat. Misschien voorheen wel leverbaar geweest. Prijzen een stuk redelijker.
https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... -36-gaats/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Toen ik ruim een half jaar terug mijn eerste vintage racefiets verwierf, bleek mij al snel dat de techniek van destijds vaak hemelsbreed verschilt van mijn moderne racefietsen. Om in die oude techniek thuis te geraken, ben ik o.a. begonnen om deze retro/oudere fietsenrubriek op fiets.nl pagina voor pagina na te pluizen en de daarin door jullie(!) genoemde websites te bezoeken. Die sites, samen met sites die ik langs andere wegen tegenkwam, heb ik in een Excelbestandje gezet dat inmiddels meer dan 100 verwijzingen bevat. Als ik iemand anders daarmee (ook) een plezier kan doen, stuur mij dan even een PB.
Voor gesloten spoor en open brug zijn alle fietsers even vlug.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ik ontvang graag jullie advies. Ik wil een van mijn (teveel) fietsen verkopen. De fiets is eind jaren negentig en op mijn verzoek en specificatie gebouwd. Uiteindelijk is het ook mijn voorkeursfiets, maar ik heb na een vierjarige achillespeesblessure mijn zit moeten aanpassen. Ik kom er niet lekker meer mee weg met deze fiets. Daarom gaat hij helaas in de verkoop.
Hij is gebouwd met Columbus Brain buizen. De achtervork is S-bended (volgens mij noemen ze dat zo) Zie de tweede foto. Bracket is iets hoger gebouwd en de wielbasis is wat korter dan normaal. De kenners weten waarom
Originele lak was zwart/rood. Deze lak was niet goed. Hij is dus een jaar of 10 geleden overgespoten. Op een spot van 1 a 2mm na bij het bracket (laatste foto) en aan de binnenkant van de achtervork (band heeft een keer aangelopen) is hij puntgaaf. Chrome is ook in zeer goede staat.
Hij is afgemonteerd met 9s Campagnolo Chorus. Alles in zeer goede staat. Remhendels gaaf/onbeschadigd. Alleen de achterderailleur is beschadigd (alleen uiterlijk, functioneel feilloos). Ketting is nieuw. Bracket is van de Record groep. 45x53 en achter ik meen 13-23. Crancklengte 175mm
Wielen met Rigida DP18 velgen. Voorwiel radiaal gespaakt. Snelspanner achter iets beschadigd omdat hij wel eens op een trainer is geplaatst.
Pedalen zijn van Elger. Erg ligt en duurzaam. Plaatjes gaan bij mij meer dan 100K mee. Ik lever er nieuwe plaatjes bij (en de oude) en eventueel een set reserve pedalen. Op zich had ik ze liever zelf gehouden, maar ivm mijn achillespees moet ik er vanaf stappen (plaatjes kunnen voor mij niet ver genoeg meer naar achteren.
Zoals jullie zien ben ik er erg zuinig op geweest. Hij is bestemd voor een liefhebber die er de waarde ook van inziet. Hebben jullie tips hoe te verkopen en wat ik er voor kan vragen (heb mij zelf georiënteerd op internationale Vintage bike sites en heb een beeld, maar wil graag van jullie input krijgen)
Genoeg ge-ouwehoerd....hier de plaatjes.
Hij is gebouwd met Columbus Brain buizen. De achtervork is S-bended (volgens mij noemen ze dat zo) Zie de tweede foto. Bracket is iets hoger gebouwd en de wielbasis is wat korter dan normaal. De kenners weten waarom
Originele lak was zwart/rood. Deze lak was niet goed. Hij is dus een jaar of 10 geleden overgespoten. Op een spot van 1 a 2mm na bij het bracket (laatste foto) en aan de binnenkant van de achtervork (band heeft een keer aangelopen) is hij puntgaaf. Chrome is ook in zeer goede staat.
Hij is afgemonteerd met 9s Campagnolo Chorus. Alles in zeer goede staat. Remhendels gaaf/onbeschadigd. Alleen de achterderailleur is beschadigd (alleen uiterlijk, functioneel feilloos). Ketting is nieuw. Bracket is van de Record groep. 45x53 en achter ik meen 13-23. Crancklengte 175mm
Wielen met Rigida DP18 velgen. Voorwiel radiaal gespaakt. Snelspanner achter iets beschadigd omdat hij wel eens op een trainer is geplaatst.
Pedalen zijn van Elger. Erg ligt en duurzaam. Plaatjes gaan bij mij meer dan 100K mee. Ik lever er nieuwe plaatjes bij (en de oude) en eventueel een set reserve pedalen. Op zich had ik ze liever zelf gehouden, maar ivm mijn achillespees moet ik er vanaf stappen (plaatjes kunnen voor mij niet ver genoeg meer naar achteren.
Zoals jullie zien ben ik er erg zuinig op geweest. Hij is bestemd voor een liefhebber die er de waarde ook van inziet. Hebben jullie tips hoe te verkopen en wat ik er voor kan vragen (heb mij zelf georiënteerd op internationale Vintage bike sites en heb een beeld, maar wil graag van jullie input krijgen)
Genoeg ge-ouwehoerd....hier de plaatjes.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Lastig verhaal stillekracht. Het is een mooie fiets. Maar het is nu heel erg jou fiets en het klinkt alsof je toch nog erg emotioneel verbonden bent. Hierdoor kunnen de te verwachten bedragen een beetje tegenvallen. In de huidige setup is de fiets enigszins achterhaald. Dus het is echt voor een liefhebber, want 53-45 is wel een polderverzet van jewelste. Reus frames worden buiten Nederland niet echt herkend (denk ik ) ( misschien Duitsland en Belgie ) en columbus brain is niet heel speciaal. Verhoogde balhoofdbuis is zeker niet gewild of geliefd. Dus ik denk dat het uiteindelijk tegen kan vallen gezien internationaal gezien de markt eigenlijk alleen Nederland is. Ik ben bang dat de meesten hem zullen laten passeren. Voor de meeste vintage liefhebber nog te nieuw, voor iemand die gewoon lekker wil fietsen niet geheel geschikt. Wacht 20 jaar en de markt kan er compleet anders uitzien, dat is nog onvoorpelbaar.
De pedalen en plaatjes zou ik alvast op zeker apart verkopen. Voor dit soort semi vintage weighweenie items zijn zeker wel liefhebbers te vinden. Maar op deze fiets levert het je geen premium bedrag op. En als je zo een setje pedalen zoekt kan je vast heel lang zoeken. Op deze fiets krijg je er geen cent extra voor.
Verder ben ik een 90s kid dus nog een beetje jong. Ik heb de laatste tijd al een aantal eind jaren 90 topframes voor een appel en een ei kunnen kopen.
Ik wil niet vervelend zijn. Want ik geloof 100% dat het een fijne prima fiets is.
De pedalen en plaatjes zou ik alvast op zeker apart verkopen. Voor dit soort semi vintage weighweenie items zijn zeker wel liefhebbers te vinden. Maar op deze fiets levert het je geen premium bedrag op. En als je zo een setje pedalen zoekt kan je vast heel lang zoeken. Op deze fiets krijg je er geen cent extra voor.
Verder ben ik een 90s kid dus nog een beetje jong. Ik heb de laatste tijd al een aantal eind jaren 90 topframes voor een appel en een ei kunnen kopen.
Ik wil niet vervelend zijn. Want ik geloof 100% dat het een fijne prima fiets is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik vond het traditionele stuur i.c.m. de oude remgrepen met waslijnen maar oncomfortabel, dus heb het "opgelost" met een setje Tektro R200a remgrepen (via m-gineering voor 15 piek) en een Nitto "Noodle" stuur en een nieuwe voorbouw omdat ik een klemdiameter van 26.0 mm nodig had voor het nieuwe stuur. De remgrepen hebben een lekker dik huis en een quick release voor de remhoeven. De remhoeven zelf hebben ook zo'n hendeltje, dus als ik ze beiden open zet dan passen er 32 mm bandjes doorheen, gewoon met 700c wielen. Gisteren een eerste rondje gefietst. Snel is het niet, maar wel verrassend comfortabelthestudent schreef: ↑15 jan 2022 10:21 De exotich franse maten zijn ook vooral van nog eerder. Reynolds 501 is een vrij goedkope buizenset geweest. Zadelpennen met expander vindt ik eigenlijk echt gaaf qua looks, maar dat lukt dus ook alleen maar bij een vrij dikke zitbuis.
Het probleem dat het niet onder de rem door gaat zal je vaak ook als eerste hebben. Vandaag dat de 650 wielmaat met long reach calipers op zich een goede oplossing is.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Leuk fietsje zo. Het hoeft ook niet altijd snel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!