Retro / oudere fietsen
@thestudent dank!
De Peugeot op de afbeelding hierboven beschikt over een 6-speed freewheel. De huidige achterderailleur (RD-6207) heeft wat speling op het scharnier van de bevestigingsbout aan het pat. Om de huidige derailleur te vervangen en de fiets iets gebruiksvriendelijker te maken, heb ik een RD-6400 achterderailleur en een setje SL-6400 buiscommandeurs op de kop getikt via Marktplaats. Van te voren had ik even vlug Gegoogled en deze combi zou geschikt moeten zijn voor 6 en 7 speed systemen en de buiscommandeur voor de achterderailleur kan wisselen tussen frictie en geïndexeerd schakelen.
Echter, als ik de installatiehandleiding voor de buiscommandeurs (https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-P-74B-002-00-ENG.pdf) erop na sla, hebben ze het over een C-vormig adaptertje voor gebruik met 6 speed. Deze adapter zit helaas niet bij mijn aankoop inbegrepen. Even verder Googlen leert dat deze adapter de cable-pull van de buiscommandeur aanpast naar de spacing van een 6-speed systeem, dus zonder adapter zal geïndexeerd schakelen niet goed werken. De kransjes bij een 6-speed freewheel zitten immers verder van elkaar af dan bij een 7-speed freewheel/cassette.
Heeft iemand een idee waar ik zo'n adaptertje vandaan haal of heeft iemand toevallig nog zoiets liggen? Frictie schakelen is altijd nog een optie, maar geïndexeerd schakelen zou een mooie upgrade zijn.
De Peugeot op de afbeelding hierboven beschikt over een 6-speed freewheel. De huidige achterderailleur (RD-6207) heeft wat speling op het scharnier van de bevestigingsbout aan het pat. Om de huidige derailleur te vervangen en de fiets iets gebruiksvriendelijker te maken, heb ik een RD-6400 achterderailleur en een setje SL-6400 buiscommandeurs op de kop getikt via Marktplaats. Van te voren had ik even vlug Gegoogled en deze combi zou geschikt moeten zijn voor 6 en 7 speed systemen en de buiscommandeur voor de achterderailleur kan wisselen tussen frictie en geïndexeerd schakelen.
Echter, als ik de installatiehandleiding voor de buiscommandeurs (https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-P-74B-002-00-ENG.pdf) erop na sla, hebben ze het over een C-vormig adaptertje voor gebruik met 6 speed. Deze adapter zit helaas niet bij mijn aankoop inbegrepen. Even verder Googlen leert dat deze adapter de cable-pull van de buiscommandeur aanpast naar de spacing van een 6-speed systeem, dus zonder adapter zal geïndexeerd schakelen niet goed werken. De kransjes bij een 6-speed freewheel zitten immers verder van elkaar af dan bij een 7-speed freewheel/cassette.
Heeft iemand een idee waar ik zo'n adaptertje vandaan haal of heeft iemand toevallig nog zoiets liggen? Frictie schakelen is altijd nog een optie, maar geïndexeerd schakelen zou een mooie upgrade zijn.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik vrees dat een 7-speed freewheel makkelijker te vinden is dan dat adaptersikkeltje. Ik heb er vast één, maar zoeken zou twee jaar fulltime duren.
Hopelijk heeft iemand zijn oude meuk beter op orde.
Hopelijk heeft iemand zijn oude meuk beter op orde.
Niet zijken maar reiden !
@Pino Dank voor het meedenken. Kan ik een 6V freewheel zomaar vervangen voor een 7V? De inbouwbreedte is 126 mm.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Bij de overgang van 7 naar 8 speed ging de inbouwbreedte van 126 naar130mm. Ik heb nog de nodige Ultegra naven omgebouwd van 7 naar 8.
Grootste vooruitgang was technisch de cassettenaaf, waardoor gebroken assen een zeldzaamheid werden.
Grootste vooruitgang was technisch de cassettenaaf, waardoor gebroken assen een zeldzaamheid werden.
Niet zijken maar reiden !
een super bron staat vind ik op Facebook in de groep "verkoop / interesse retro racefietsen, kledij en onderdelen". Hier zijn zoveel echte liefhebbers dat op elke vraag een passend antwoord komt.Tipo21 schreef: ↑21 jan 2022 13:27 Toen ik ruim een half jaar terug mijn eerste vintage racefiets verwierf, bleek mij al snel dat de techniek van destijds vaak hemelsbreed verschilt van mijn moderne racefietsen. Om in die oude techniek thuis te geraken, ben ik o.a. begonnen om deze retro/oudere fietsenrubriek op fiets.nl pagina voor pagina na te pluizen en de daarin door jullie(!) genoemde websites te bezoeken. Die sites, samen met sites die ik langs andere wegen tegenkwam, heb ik in een Excelbestandje gezet dat inmiddels meer dan 100 verwijzingen bevat. Als ik iemand anders daarmee (ook) een plezier kan doen, stuur mij dan even een PB.
Ik krijg de geïndexeerde buiscommandeurs niet gemonteerd, omdat de bijgeleverde boutjes M5 zijn. Na wat Googlen blijken de nokjes op het frame M4.5 te zijn. Past dus net niet.
De nokjes op het frame uittappen naar M5 doe ik liever niet, zodat ik de originele buiscommandeurs ooit nog terug kan zetten. Weet iemand waar ik zo'n setje M4.5 boutjes voor geïndexeerde buiscommandeurs kan scoren? Of heeft iemand toevallig nog iets liggen?
Ik heb alleen een setje NOS Dura Ace boutjes gevonden op Ebay voor €50, maar dat is me iets te gortig.
Verder lijkt de buiscommandeur niet netjes aan te sluiten op het stukje plastic dat over het nokje op het frame geschoven zit. Er blijft een kier tussen plastic overzetding (hoe heet zoiets?) en buiscommandeur zitten. Moet ik die ook verwisselen om het mooi passend te krijgen?
Edit: zou dit moeten passen? https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283
De nokjes op het frame uittappen naar M5 doe ik liever niet, zodat ik de originele buiscommandeurs ooit nog terug kan zetten. Weet iemand waar ik zo'n setje M4.5 boutjes voor geïndexeerde buiscommandeurs kan scoren? Of heeft iemand toevallig nog iets liggen?
Ik heb alleen een setje NOS Dura Ace boutjes gevonden op Ebay voor €50, maar dat is me iets te gortig.
Verder lijkt de buiscommandeur niet netjes aan te sluiten op het stukje plastic dat over het nokje op het frame geschoven zit. Er blijft een kier tussen plastic overzetding (hoe heet zoiets?) en buiscommandeur zitten. Moet ik die ook verwisselen om het mooi passend te krijgen?
Edit: zou dit moeten passen? https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350