BMC
Hmmm, volgens mij valt het allemaal wel mee.
10 cm drop vindt ik niet wereldschokkend, zeker niet voor iemand van meer dan 2 m.
Zelf ben ik 1.85 m en heb ook een drop van om en nabij de 10 cm. En hoewel ik de eerste keer inderdaad wel even hoogtevrees kreeg toen ik ging zitten, bevalt het me vanaf de eerste meter prima. Ik ervaar het als lekker comfortabel.
En wat betreft de spacers. Als ik de foto zo bekijk schat ik die op 3 cm. Ik zie massa's mensen met meer rijden (of een schuine stuurpen, wat eenzelfde effect heeft, namelijk je stuur omhoog brengen).
En dat het zadel zo ver uit steekt? Dat is inderdaad het gevolg van het ontwerp met de aflopende buis. Nogmaals drop en spacers zijn imho niet wereldvreemd dus dan moet het zadel wel zo'n eind uitsteken.
Belangrijkste vraag is dan ook of jij het lekker vindt fietsen.
10 cm drop vindt ik niet wereldschokkend, zeker niet voor iemand van meer dan 2 m.
Zelf ben ik 1.85 m en heb ook een drop van om en nabij de 10 cm. En hoewel ik de eerste keer inderdaad wel even hoogtevrees kreeg toen ik ging zitten, bevalt het me vanaf de eerste meter prima. Ik ervaar het als lekker comfortabel.
En wat betreft de spacers. Als ik de foto zo bekijk schat ik die op 3 cm. Ik zie massa's mensen met meer rijden (of een schuine stuurpen, wat eenzelfde effect heeft, namelijk je stuur omhoog brengen).
En dat het zadel zo ver uit steekt? Dat is inderdaad het gevolg van het ontwerp met de aflopende buis. Nogmaals drop en spacers zijn imho niet wereldvreemd dus dan moet het zadel wel zo'n eind uitsteken.
Belangrijkste vraag is dan ook of jij het lekker vindt fietsen.
10 cm drop is inderdaad niet zo veel. Ik rij zelf met 11 à 12, en dat ervaar ik ook niet als veel. Vertekent behoorlijk dus.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat al dan niet lekker zit. Een drop van +10 cm hoeft totaal niet verkeerd te zijn tenzij je 80% van de tijd met de handen op de remgrepen rijdt want dan doe je toch iets verkeerd (je moet prettig langere tijd onderin de beugel kunnen rijden en dit dient bij hogere snelheden ook positie te zijn waar je je het lekkerst bij voelt.
En wat betreft spacers, geen idee hoe het met toerframes zit maar de meeste raceframes zijn ontwikkeld om het beste stuurgedrag te vertonen met zo min mogelijk spacers. Omgekeerde stuurpennen en meer dan een paar spacers zijn geen probleem maar doen wel merkbaar afbreuk aan het rijgedrag en stijfheid van de vorkbuis (en het is maar net hoe erg je dat vindt).
En wat betreft spacers, geen idee hoe het met toerframes zit maar de meeste raceframes zijn ontwikkeld om het beste stuurgedrag te vertonen met zo min mogelijk spacers. Omgekeerde stuurpennen en meer dan een paar spacers zijn geen probleem maar doen wel merkbaar afbreuk aan het rijgedrag en stijfheid van de vorkbuis (en het is maar net hoe erg je dat vindt).
-
- Forum-lid HC
+1
Mijn stelregel luidt dat de zadelpen minimaal onder het aanhechtingspunt van de achtervork moet eindigen. Dat betekend in dit geval een zadelpen in een lengte die niet bestaat, tijd zal leren hoe duurzaam deze oplossing is.....
Mijn stelregel luidt dat de zadelpen minimaal onder het aanhechtingspunt van de achtervork moet eindigen. Dat betekend in dit geval een zadelpen in een lengte die niet bestaat, tijd zal leren hoe duurzaam deze oplossing is.....
Elders heeft de gelukkige eigenaar al aangegeven dat hij nog 12 cm over heeft tot het maximum.
Op de foto is te zien dat het aanhechtingspunt ca. 10 cm onder bovenkant zadelklem zit. Dus nog los van de vraag of die 12 cm tot het laatste streepje of tot uiteinde buis buis is, zit de onderkant zadelpen in ieder geval bij het aanhechtingspunt.
Op de foto is te zien dat het aanhechtingspunt ca. 10 cm onder bovenkant zadelklem zit. Dus nog los van de vraag of die 12 cm tot het laatste streepje of tot uiteinde buis buis is, zit de onderkant zadelpen in ieder geval bij het aanhechtingspunt.
-
- Forum-lid HC
Dan klopt de foto niet. De pen op de foto staat ca. 28 cm boven de zadelstrop. tel daar 10 cm bij op en een max van ca. 6 cm en je heb een zadelpen van 44 cm of meer (en die bestaan volgens mij niet). Kan uiteraard zijn dat de dit de fiets voor aflevering was en dat deze er later verder is ingeschoven. Anyway dit zit gewoon op of eigenlijk over de grens maar als de fm hem zo heeft aangemeten zal het wel goed zijn.
-
- Forum-lid
Daar ben ik het niet mee eens. Tijdens mijn trainingen rijd ik bijna alles bovenop de remgrepen. Tijdens een koers 80% onderin de beugel.sharkman113 schreef:Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat al dan niet lekker zit. Een drop van +10 cm hoeft totaal niet verkeerd te zijn tenzij je 80% van de tijd met de handen op de remgrepen rijdt want dan doe je toch iets verkeerd (je moet prettig langere tijd onderin de beugel kunnen rijden en dit dient bij hogere snelheden ook positie te zijn waar je je het lekkerst bij voelt.