Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Thomas Dekker

chevalier
Forum-lid

chevalier 03 jul 2009 12:36

Ploegarts van rabobank stapt op, zal het er mee te maken hebben.

http://sport.fok.nl/sport/nieuws/66687

De ploegarts van de Rabobank-wielerploeg, Geert Leinders, heeft zijn functie per direct neergelegd. De dokter kan niet leven met het huidige beleid. Dit laat hij weten in een brief, die aan directeur Harold Knebel is geschreven.

Leinders liep al langer met de gedachte rond om ontslag te nemen. Vorige week heeft de ploegarts zijn ontslagbrief bij het management ingeleverd.

eelcoz

eelcoz 03 jul 2009 12:38

chevalier schreef:Ploegarts van rabobank stapt op, zal het er mee te maken hebben.

Zou kunnen, zou ook net zo goed niet kunnen. Voorlopig ga ik uit van het laatste.

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 03 jul 2009 12:42

eelcoz schreef:
chevalier schreef:Ploegarts van rabobank stapt op, zal het er mee te maken hebben.

Zou kunnen, zou ook net zo goed niet kunnen. Voorlopig ga ik uit van het laatste.

okay, weten we dat

eelcoz

eelcoz 03 jul 2009 12:44

Ik bedoel ermee te zeggen dat ik niet overal gelijk iets achter wil zoeken. Net als al die renners die vervangen worden vlak voor de Tour; er zal best een verdacht geval tussen zitten, maar ook gevallen waar hele andere redenen voor zijn.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 03 jul 2009 12:58

GastheerG schreef:
Quarante schreef:Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een wielrenner EPO gebruikt in December?

1) constant hoge bloedwaarde door het hele jaar heen
2) het is nooit leuk als je als topper in een zesdaagse moet lossen
3) testen. Simpel uitproberen hoeveel je van wat moet nemen om binnen een grens te blijven. Kan je beter in december dan in mei testen!

4) Door sneller herstel, kun je sneller weer een zware training doen
5) En last but not least: In de januari stage in spanje kun je dan je bloed laten aftappen en invriezen. Vlak voor / of tijdens de Tour kun je met een kleine beurt dan even wat bloed verversen.

ilko
Forum-lid

ilko 03 jul 2009 13:14

KXlight schreef:
GastheerG schreef:
Quarante schreef:Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een wielrenner EPO gebruikt in December?

1) constant hoge bloedwaarde door het hele jaar heen
2) het is nooit leuk als je als topper in een zesdaagse moet lossen
3) testen. Simpel uitproberen hoeveel je van wat moet nemen om binnen een grens te blijven. Kan je beter in december dan in mei testen!

4) Door sneller herstel, kun je sneller weer een zware training doen
5) En last but not least: In de januari stage in spanje kun je dan je bloed laten aftappen en invriezen. Vlak voor / of tijdens de Tour kun je met een kleine beurt dan even wat bloed verversen.

In het seizoen EPO gebruiken is ten eerste veel te riskant (pakkans) en ten tweede kun je last hebben van bijwerkingen, wat je natuurlijk niet kan hebben tijdens de tour (of moet ik van Ome Mart 'De Ronde' zeggen?). Ook in het geval van normaal medische toepassing wordt vaak eerst een EPO kuur gedaan. Dan wordt er 'verrijkt' bloed afgenomen, dat bijvoorbeeld na een operatie weer kan toegediend worden. Renners nemen in de winter hun verreikte bloed af en nemen ergens tussen de Ventoux en St Bernard 's avonds een lekkere transfusie en voila, weer extra rode bloedlichaampjes!

pierre92
Forum-lid

pierre92 03 jul 2009 16:14

Volgens mij is dat dynepo int geheel niet opspoorbaar, het is vrijwel identiek aan lichaamseigen EPO

Daarvanuitgaande heb ik de volgende theorie opgesteld:

TD heeft na de klassiekerweek in 2008 problemen gekregen met de motivatie (check holland sport van toen, hij was echt helemaal de kluts kwijt). Daarom gestopt met trainen. Als gevolg hiervan is zijn hematrocriet gedaald. Dit viel op bij de UCI en daarom stuurden ze een brief met de mededeling dat zijn waardes veranderd waren, maar omdat die gedaald waren was er niets aan de hand. Kortom, zijn waardes waren in 2007 te hoog, dit in tegenstelling tot in 2008 en 2009. Hij is dus óf gestopt met dynepo óf hij heeft het nooit gebruikt!

Aannemelijk mmh?
fietsen, da\'s mijn verzetje!

geer
Forum-lid

geer 03 jul 2009 16:26

@ pierre92...aanemelijk als we pecies zouden weten wat de afwijkende bloed waarden zijn bij Thomas Dekker volgens de UCI. En wat is de precieze methodiek van het opsporen van dynepo? Is het echt opspoorbaar (zoals Cera) of wordt er gebruik gemaakt van een rekenmodel met een waarschijnlijkheids bepaling of aannames.

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 03 jul 2009 16:31

Ik neem aan dat de UCI niet bij een beetje schommeling aan de bel gaat trekken.
Zal waarschijnlijk plaatjes hebben opgeleverd waaruit je zonder opleiding nog conclusies kon trekken.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 jul 2009 16:38

MrT schreef:Ik neem aan dat de UCI niet bij een beetje schommeling aan de bel gaat trekken.
(...)

Nu geef je het UCI (veel) te veel credits hoor!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pierre92
Forum-lid

pierre92 03 jul 2009 18:45

Het molecuul EPO is vrij complex. Dynepo verschilt slechts op enkele plaatsen en volgens mij ook nog eens op niet-karakteristieke groepen. Het verschill is volgens mij niet aan te tonen.

Enkel schommelingen in bloedwaarden...
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie