WouterF schreef:Ik vraag me af hoe het komt dat Canyon toch nog zoveel als beginnersfiets wordt genoemd? De stijfheid lijkt me iets om een beginner niet aan te raden, daarnaast heeft een beginner over het algemeen gewoon meer baat bij de dienstverlening van een fietsenmaker.
Dat Canyon prima fietsen heeft, geloof ik graag, maar maakt de positieve eigen ervaringen met Canyon het dan meteen een mooie beginnersfiets..?
Daar heb je uiteraard gelijk in, ik was even in de veronderstelling dat meneer Schipper een Canyon op het oog had...... Maar misschien kan ie beter zijn Peugeot houden en net zolang trainen totdat ie geen beginner meer is..... Trainen en op zoek naar de perfecte fietshouding is eigenlijk een belangrijkere (en veel goedkopere) stap dan je heil zoeken in het materiaal. Aan de andere kant, waarom zou een beginner niet meteen een Porsche kopen, als ie uiteindelijk aan de horizon toch een Porsche voor zich ziet. Ik heb hetzelfde met fotografie; ben ooit eens begonnen met een D70s, terwijl ik eigenlijk meteen een D2Xs had moeten kopen......, om over simpele allround zoomlenzen maar te zwijgen. En dat terwijl het oog de foto's maakt en niet de camera!! Zo is het ook met fietsen; het lichaam is de motor, het materiaal helpt je hoogstens een 10% verder.
Als je zeker weet dat je verder wilt met wielrennen, het een hartstikke mooie sport vind, verdubbel dan meteen je budget en koop het beste. Als je dan nog eens kijkt naar de prijs/kwaliteit, dan zit je bij Canyon/Red Bull/Stevens zeker niet aan de verkeerde kant van het functionalistische spectrum. Ben je daarnaast ook nog eens een liefhebber van de technische vormgeving, en andere toeters, bellen en kleuren dan kun je ook nog eens naar italiaanse, zwitserse, franse of amerikaanse merken kijken...... Eigenlijk vreemd dat het oog (althans mijn oog) niet zo vaak meer valt op nederlandse merken; in principe maakt Koga nog steeds mooie fietsen.... (alleen een beetje prijzig), en Gazelle's V8 is ook mooi!