Dit zie ik echt niet zo gebeuren.tourpretendent schreef:De mannen van het klassement willen nu voorin zitten omdat ze niet willen vallen én omdat de onderlinge verschillen erg klein zijn. Dus een val zoals gisteren heeft erg veel invloed op het klassement.
Geen gek idee dus om met een etappe te beginnen die de onderlinge verschillen groot maakt, dan kan een klassementsrenner desnoods 3 minuten achter de sprinters rijden en hoeft alleen oog te hebben voor de direct concurrentie.
Tour de France 2012
Ik vond de hypocrisie van Cancellara overigens wel heel erg grappig.
"I was lucky, but that's racing"
Ik kan me herinneren dat Rabo eens de dans was ontsprongen en dat ene Cancellara de boel platgooide Kostte Menchov wellicht de tourzege en Robert een podiumplek!
"I was lucky, but that's racing"
Ik kan me herinneren dat Rabo eens de dans was ontsprongen en dat ene Cancellara de boel platgooide Kostte Menchov wellicht de tourzege en Robert een podiumplek!
Ik kan me die situatie niet meer heel goed voor de geest halen, maar ik denk dat de situatie wel heel erg anders is. Sagan en Lotto zouden gewoon doorgestoomd zijn. Bovendien zou de kopgroep weggebleven zijn, als ze toch de benen stil hadden gehouden en dat zou Cancellara geel hebben gekost.
De nieuwste berichtgeving over Poels vind ik schokkend. De medische staf en de ploegleiding van Vacansoleil hebben ernstige steken laten vallen. Ik begrijp dat er hectiek was, maar er moet gewoon een draaiboek zijn voor dit soort situaties. De gezondheid van de renner is zeker niet op de eerste plaats gezet.
De nieuwste berichtgeving over Poels vind ik schokkend. De medische staf en de ploegleiding van Vacansoleil hebben ernstige steken laten vallen. Ik begrijp dat er hectiek was, maar er moet gewoon een draaiboek zijn voor dit soort situaties. De gezondheid van de renner is zeker niet op de eerste plaats gezet.
Dat is achteraf altijd makkelijk praten. Als ze hem gedwongen hadden niet verder te fietsen en achteraf bleek dat de verwondingen (die inwendig waren, dus niet zichtbaar) wel meevielen was iedereen weer over ze heen gevallen dat het belachelijk is dat ze hem van de fiets hebben gehaald. Wat ik wil weten is hoe de communicatie tussen de ambulancebroeders, Poels en de ploegleiding was: wat konden c.q. mochten de broeders vaststellen, is er op dat moment ook een arts bij geweest, wat is de ploegleiding op dat moment verteld. Pas dan kun je iets zinnigs zeggen over wie onverantwoordelijk bezig was.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Als inderdaad klopt dat de valpartij is veroorzaakt door de overschoenen van Petacchi, wordt het misschien tijd om renners te verplichten beide handen aan het stuur te houden in een peloton op volle snelheid. Wil je eten, jasje uittrekken of wat dan ook, dan alleen bij minder dan 40km/u of terug laten zakken achter het peloton. Zou al wat gevaarlijke situaties schelen...
+1klaasjenl schreef:Als inderdaad klopt dat de valpartij is veroorzaakt door de overschoenen van Petacchi, wordt het misschien tijd om renners te verplichten beide handen aan het stuur te houden in een peloton op volle snelheid. Wil je eten, jasje uittrekken of wat dan ook, dan alleen bij minder dan 40km/u of terug laten zakken achter het peloton. Zou al wat gevaarlijke situaties schelen...
Renners die zich bij die snelheden door een compact peloton laten terugzakken is anders ook niet bepaald ongevaarlijk.
Overigens, in het kader van de discussie over het "domme" rijden van de rabo's die gisteren werd gevoerd: ik hoorde zowel Gesink als Mollema zeggen dat ze, goed omringd door ploeggenoten, ongeveer op een dertigste, veertigste stek in het peloton reden toen gisteren gevallen werd. Dan kun je met de beste wil van de wereld niet stellen dat ze te ver achterin zaten.
Overigens, in het kader van de discussie over het "domme" rijden van de rabo's die gisteren werd gevoerd: ik hoorde zowel Gesink als Mollema zeggen dat ze, goed omringd door ploeggenoten, ongeveer op een dertigste, veertigste stek in het peloton reden toen gisteren gevallen werd. Dan kun je met de beste wil van de wereld niet stellen dat ze te ver achterin zaten.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Ben er zo langzamerhand wel een voorstander van om de Tour maar meteen met een lang bergklimtijdrit te laten beginnen om vervolgens de energie uit het peleton te laten lekken door meteen in de eerste week de meest zware alpen of pyreneenritten laten plaatsvinden. Dan zijn grote schiftingen in het klassement reeds vanaf het begin gemaakt, is niet elke ploeg geneigd om later in de tweede week (in de sprintetappes) vroege ontsnappers terug te halen. Denk dat je dan een heel andere Tour krijgt, en wellicht een iets veiligere en interessantere Tour (zowel voor het klassement als voor lange ontsnappingen). Hoeft Cadel Evans ook niet meer in de laatste kilometers op kop te rijden om valpartijen of tijdverlies te mijden, maar mag ie wel vanaf het begin proberen het peleton te controleren (wat ook geen makje is). Het is de laatste jaren steeds hetzelfde verhaal, de eerste week is relatief vlak en vol nerveusiteit, valpartijen, massaspurts en commerciele druk om in beeld te rijden, terwijl de tweede en derde week vaak veel interessanter zijn omdat het peleton dan al iets is uitgedunt en de vermoeidheid en klassementsrekenwerk een grotere rol gaat spelen. Als je dat aanvult met nog langere ritten, kleinere ploegen en een kleiner peleton dan doe/probeer je als organisatie tenminste iets. Aan de andere kant, als een onoplettende achteloze mongool als petacchi zo graag zijn overschoenen wil verwisselen terwijl een compact peleton in volle vaart afdaalt..... meteen die hele ploeg eruit bonjouren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Zullen we gewoon 3 aparte Tours maken van maximaal één week lang:
- Eén tour voor de klimmers
- Eén tour voor de sprinters
- Eén tour voor de vluchters
Peloton in 3-en delen...
Waarschijnlijk net zo zinloos als alle andere ideeën die langs zijn gekomen...
- Eén tour voor de klimmers
- Eén tour voor de sprinters
- Eén tour voor de vluchters
Peloton in 3-en delen...
Waarschijnlijk net zo zinloos als alle andere ideeën die langs zijn gekomen...