Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2012

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 07 jul 2012 12:41

tourpretendent schreef:De mannen van het klassement willen nu voorin zitten omdat ze niet willen vallen én omdat de onderlinge verschillen erg klein zijn. Dus een val zoals gisteren heeft erg veel invloed op het klassement.
Geen gek idee dus om met een etappe te beginnen die de onderlinge verschillen groot maakt, dan kan een klassementsrenner desnoods 3 minuten achter de sprinters rijden en hoeft alleen oog te hebben voor de direct concurrentie.
Dit zie ik echt niet zo gebeuren.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 07 jul 2012 12:45

Ik vond de hypocrisie van Cancellara overigens wel heel erg grappig.

"I was lucky, but that's racing"

Ik kan me herinneren dat Rabo eens de dans was ontsprongen en dat ene Cancellara de boel platgooide ;) Kostte Menchov wellicht de tourzege en Robert een podiumplek!

trannel
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 04 aug 2009 20:10

trannel 07 jul 2012 13:21

Ik kan me die situatie niet meer heel goed voor de geest halen, maar ik denk dat de situatie wel heel erg anders is. Sagan en Lotto zouden gewoon doorgestoomd zijn. Bovendien zou de kopgroep weggebleven zijn, als ze toch de benen stil hadden gehouden en dat zou Cancellara geel hebben gekost.

De nieuwste berichtgeving over Poels vind ik schokkend. De medische staf en de ploegleiding van Vacansoleil hebben ernstige steken laten vallen. Ik begrijp dat er hectiek was, maar er moet gewoon een draaiboek zijn voor dit soort situaties. De gezondheid van de renner is zeker niet op de eerste plaats gezet.

Tijdelijk
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 aug 2011 10:51

Tijdelijk 07 jul 2012 13:48

Helemaal mee eens Trannel, ik snap niet dat ze hebben toegestaan dat hij weer op de fiets is gestapt..

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 jul 2012 13:51

Dat is achteraf altijd makkelijk praten. Als ze hem gedwongen hadden niet verder te fietsen en achteraf bleek dat de verwondingen (die inwendig waren, dus niet zichtbaar) wel meevielen was iedereen weer over ze heen gevallen dat het belachelijk is dat ze hem van de fiets hebben gehaald. Wat ik wil weten is hoe de communicatie tussen de ambulancebroeders, Poels en de ploegleiding was: wat konden c.q. mochten de broeders vaststellen, is er op dat moment ook een arts bij geweest, wat is de ploegleiding op dat moment verteld. Pas dan kun je iets zinnigs zeggen over wie onverantwoordelijk bezig was.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 07 jul 2012 14:29

Arme Wout Poels op intensive care, alles in gereedheid om te opereren mochten er interne bloedingen optreden.
Veel sterkte gewenst, hopen dat alles goed voor hem afloopt. Je wordt er stil van.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 07 jul 2012 14:32

WdvB schreef:Arme Wout Poels op intensive care, alles in gereedheid om te opereren mochten er interne bloedingen optreden.
Veel sterkte gewenst, hopen dat alles goed voor hem afloopt. Je wordt er stil van.
+1! Erg triest.

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 07 jul 2012 15:17

Als inderdaad klopt dat de valpartij is veroorzaakt door de overschoenen van Petacchi, wordt het misschien tijd om renners te verplichten beide handen aan het stuur te houden in een peloton op volle snelheid. Wil je eten, jasje uittrekken of wat dan ook, dan alleen bij minder dan 40km/u of terug laten zakken achter het peloton. Zou al wat gevaarlijke situaties schelen...

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 jul 2012 15:25

klaasjenl schreef:Als inderdaad klopt dat de valpartij is veroorzaakt door de overschoenen van Petacchi, wordt het misschien tijd om renners te verplichten beide handen aan het stuur te houden in een peloton op volle snelheid. Wil je eten, jasje uittrekken of wat dan ook, dan alleen bij minder dan 40km/u of terug laten zakken achter het peloton. Zou al wat gevaarlijke situaties schelen...
+1
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 jul 2012 15:30

Renners die zich bij die snelheden door een compact peloton laten terugzakken is anders ook niet bepaald ongevaarlijk.

Overigens, in het kader van de discussie over het "domme" rijden van de rabo's die gisteren werd gevoerd: ik hoorde zowel Gesink als Mollema zeggen dat ze, goed omringd door ploeggenoten, ongeveer op een dertigste, veertigste stek in het peloton reden toen gisteren gevallen werd. Dan kun je met de beste wil van de wereld niet stellen dat ze te ver achterin zaten.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 07 jul 2012 15:39

Ben er zo langzamerhand wel een voorstander van om de Tour maar meteen met een lang bergklimtijdrit te laten beginnen om vervolgens de energie uit het peleton te laten lekken door meteen in de eerste week de meest zware alpen of pyreneenritten laten plaatsvinden. Dan zijn grote schiftingen in het klassement reeds vanaf het begin gemaakt, is niet elke ploeg geneigd om later in de tweede week (in de sprintetappes) vroege ontsnappers terug te halen. Denk dat je dan een heel andere Tour krijgt, en wellicht een iets veiligere en interessantere Tour (zowel voor het klassement als voor lange ontsnappingen). Hoeft Cadel Evans ook niet meer in de laatste kilometers op kop te rijden om valpartijen of tijdverlies te mijden, maar mag ie wel vanaf het begin proberen het peleton te controleren (wat ook geen makje is). Het is de laatste jaren steeds hetzelfde verhaal, de eerste week is relatief vlak en vol nerveusiteit, valpartijen, massaspurts en commerciele druk om in beeld te rijden, terwijl de tweede en derde week vaak veel interessanter zijn omdat het peleton dan al iets is uitgedunt en de vermoeidheid en klassementsrekenwerk een grotere rol gaat spelen. Als je dat aanvult met nog langere ritten, kleinere ploegen en een kleiner peleton dan doe/probeer je als organisatie tenminste iets. Aan de andere kant, als een onoplettende achteloze mongool als petacchi zo graag zijn overschoenen wil verwisselen terwijl een compact peleton in volle vaart afdaalt..... meteen die hele ploeg eruit bonjouren.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 07 jul 2012 16:01

Zullen we gewoon 3 aparte Tours maken van maximaal één week lang:

- Eén tour voor de klimmers
- Eén tour voor de sprinters
- Eén tour voor de vluchters

Peloton in 3-en delen...

Waarschijnlijk net zo zinloos als alle andere ideeën die langs zijn gekomen... ;-)

Plaats reactie