Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 17 sep 2013 11:27

Eruit zagen of aan de slag met een dremel is inderdaad een oplossing, maar doe dit wel heel erg voorzichtig.

Probeer ook eens Finish Line Chill Zone. Dit spul bevriest je onderdelen, in plaats van het te verhitten. Het effect is het zelfde (meer ruimte tussen frame en onderdelen), maar dan zonder risico op schade aan het frame. Daarnaast zit er ook een antiroestmiddel in.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 17 sep 2013 12:23

[quote="Ernie C."]Op zich is het natuurlijk zonde om het frame te gaan spuiten met een cup in het frame. Mocht die ene cup versleten blijken te zijn heb je alle moeite voor niks gedaan. Ik zou toch nog proberen om het bracket te verhitten en eventueel de cup in een bankschroef klemmen en het frame als hefboom gebruiken. Uiteraard eerst nog een tijdje in de kruipolie zetten.

./quote]


+1
Sergeant is idd lijmklem :). Bij mij was het zo gelukt vandaar ...
Zoals ernie zegt zou ik de cup in de bankschroef klemmen en frame als hefboom gebruiken.
Ik zou het ook niet spuiten indien de cup er nog in zit .
Is het een cup van campa ? In het slechtse geval zou ik gewoon bij een fietsenmaker gaan die een gereedschapskoffer van campa liggen heeft , daar zit namelijk een tool met hefboom in om die cups te verwijderen , veel gaat ie daar niet voor aanrekenen

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 17 sep 2013 15:02

Bedankt voor alle adviesen. Inmiddels heb ik rubber remgrepen besteld evenals een 6 speed cassette. De bracket en trapas is van shimano. Ik zal die cup eens gaan vastzetten in een bankschroef. De cup is nog in goede staat dus het zou zonde zijn om die te slopen. Eerst nog maar eens een poosje in de kruipolie zetten.

Wat betreft de cassette. Op het ene wiel zit een miche cassette. Dit is een cassette met ingebouwde body. Het andere wiel heeft een body welke geschikt is voor shimano cassettes. Daar is inmiddels een cassette voor besteld. Mijn fietsen maker heeft een tool om miche cassettes los te halen. Misschien daar maar eens vragen om die tool te lenen en dan ook middels een bankschroef de boel proberen los te krijgen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 sep 2013 20:14

Draai je de cup trouwens in de goede richting? Bij sommige brackets zit die andersom vast.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 18 sep 2013 14:31

De linkercup van het bracket is goed losgekomen. Ik ga er van uit dat beide cups dezelfde kant op losdraaien. In ieder geval eerst een bankschroef op de kop tikken. Dan maar weer eens kijken of ik de boel los kan krijgen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

user43974
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 18 sep 2013 17:41

Ik vermoed dat je vooralsnog vooral geprobeerd hebt om de rechtercup nog vaster te draaien.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 18 sep 2013 20:30

Misschien is mijn gedachtegang de verkeerde, maar als ik de bracketcup in een bankschroef zet moet ik het frame tegen de wijzers van de klok in draaien om de cup los te krijgen.......................toch?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 sep 2013 21:07

normaal heeft de rechtercup LINKSE schroefdraad!! Dus los draaien: de andere kant op! rechtsom dus!!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 sep 2013 21:45

klimmer schreef:normaal heeft de rechtercup LINKSE schroefdraad!! Dus los draaien: de andere kant op! rechtsom dus!!
Dat is zo bij Engelse draad (de meest voorkomende bij in Nederland verkochte fietsen). Bij Italiaanse draad is het gewoon 2x rechtsom. Op je bracketcup moeten een aantal cijfers staan met de schroefdraad. Daaraan kun je aflezen of het Engelse of Italiaanse draad is.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 18 sep 2013 23:19

als je bracketpot 70mm is , is het italiaanse , 68 of 73 engelse draad.Ik denk ook dat je de hele tijd verkeerd zitten draaien hebt. Aangezien het een Gazelle is , zal het normaal wel engelse draad zijn...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2013 07:46

ultra_ivo schreef:
klimmer schreef:normaal heeft de rechtercup LINKSE schroefdraad!! Dus los draaien: de andere kant op! rechtsom dus!!
Dat is zo bij Engelse draad (de meest voorkomende bij in Nederland verkochte fietsen). Bij Italiaanse draad is het gewoon 2x rechtsom. Op je bracketcup moeten een aantal cijfers staan met de schroefdraad. Daaraan kun je aflezen of het Engelse of Italiaanse draad is.
Op een BSA cup staat 1.37 x 24. op een Italiaanse 36 x 24. Ik dacht dat de meeste Gazelles een BSA bracket hebben maar durf niet te zeggen dat het altijd zo is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 19 sep 2013 16:02

Ik heb de linker bracketcup hier voor me liggen. Hierop staat het volgende.

Shimano Japan 1.37 x 24 T LE

Dat zou dus een bsa cup zijn en wat ik hierboven verder lees zal ik de rechtercup dus loskrijgen door het frame met de klok mee te draaien (rechtsom).
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie