Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

Gebruikersavatar
pmx
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jun 2011 13:51
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar pmx 11 nov 2011 18:31

vind het een beetje gezever over die velden, maar de bryton heeft er 3x6 plus een hoogteprofiel met nog 2 velden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 nov 2011 20:49

Dat kan je wel gezever vinden, maar 't is wel gewoon de praktijk. Die apparaten kunnen veel, dan wil je 't ook wel kunnen zien tijdens 't fietsen. Overigens gaf ik al aan dat 't probleem eigenlijk enkel speelt als je een vermogensmeter hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 11 nov 2011 21:06

pmx schreef:vind het een beetje gezever over die velden, maar de bryton heeft er 3x6 plus een hoogteprofiel met nog 2 velden.
+1

Nu kan je ver gaan, maar dat lijkt me toch zowat te volstaan. Ik ben zelf ook een getallenfreak, en kom met één schermpje wel toe (toegegeven, heb wel nog 'n aparte hartslagmeter). Als je dan ook nog is vermogenmeting hebt, kan ik me voorstellen dat je je 3x6 kan gebruiken, maar nog meer, dat moet iemand me dan is laten zien :-)

Vind zelf het hoogteprofiel wel netjes. Dan kan je tijdens je toch goed inschatten wat je nog onder de wieltjes gaat krijgen als je heuvels/bergen op je programma hebt staan.

Gebruikersavatar
pmx
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jun 2011 13:51
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar pmx 12 nov 2011 15:37

ik ben ook getallenfreak, maar ik was toch iets teveel naar dat ding aan het kijken. ik heb tegenwoordig snelheid er zelfs af gegooid, en temperatuur er maar ingezet. om te onthouden dat ik voor de lol fiets.

als je met een vermogensmeter traint, is 6 velden dan genoeg?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2011 16:13

Snelheid
Afstand
Gemiddelde snelheid
Max snelheid

Hartslag
Gemiddelde hartslag

Cadans
Gemiddelde cadans

Vermogen
Vermogen gemiddeld over x seconde
Gemiddeld vermogen
Max vermogen

Hoogte
Hoogtemeters
Stijgingspercentage

Tijd van de dag
Timer van de rit

Zijn toch allemaal niet hele vreemde zaken om te willen zien tijdens 't fietsen? Nog 1 of meer velden met navigatie informatie is ook wel makkelijk, bijv afstand tot volgende waypoint oid. Dan heb ik de 18 velden al gevuld en met de nieuwe opties qua vermogen kan je alleen maar meer zichtbaar maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 23 nov 2011 22:39

Tot nu toe erg tevreden over de Bryton. Doet wat er wordt beloofd.
Via GPS-ies een route samengesteld. Deze ingelezen via Bridge, dat gaat prima. Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik vervolgens via "zoeken en gaan"en zou ik daarna via daarna "geplande trip" de route rijden. Maar dat lukt niet. Als ik op de route klik, dan komt deze wel te voorschijn maar vervolgens krijg ik het apparaat niet zo ver dat de registratie start. Kan iemand mij hierbij helpen?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 24 nov 2011 00:07

Als je de stappen zoeken en gaan > geplande route > route kiezen > het linker pictogram (lijntje) kiezen > vervolgens het meest rechtse pictogram (vlag) kiezen > volg het spoor kiezen > dan kan je vervolgens met de startknop de route starten. Op deze manier zou het moeten werken.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 24 nov 2011 08:40

@alliance_0: thanks!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

icefloe
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2009 00:02

icefloe 08 dec 2011 09:56

Ik heb me ook een Bryton 50 aangeschaft. Ik had hem eerst getest via een bikeshop en was aangenaam verrast: zeer gebruikersvriendelijk, goed leesbaar scherm ook bij schuin staande zon en meer dan voldoende mogelijkheden om mij de informatie te geven die ik graag gebruik. Ook de site van Bryton waar de informatie wordt verwerkt is aangenaam duidelijk. Paar nadelen constateerde ik ook: slechts 2 fietsen kun je instellen, er wordt geen maximum stijgingspercentage weergegeven en het zou prettig zijn als er meer kaarten kwamen: zowel met fietspaden als een topokaart voor het mtb'en. Verder viel het me op dat de hoogte niet goed aangegeven wordt. Dat laatste komt ook weer voor op mijn nieuw aangeschafte Bryton. Hebben meer mensen deze ervaring?
De afgelopen jaren maakte ik gebruik van een Garmin Oregon en vergeleek de Bryton 50 met de Gamin Edge 800. Zeker met een Mac, die ik heb, vind ik het veel plezieriger werken met een Bryton dan met een Garmin.
Ik ga eerst eens proberen of ik met de standaardkaart uit de voeten kan, dat is neem ik aan de OSM. De Navtec kaart heb ik geprobeerd op het testapparaat. Kun je in een later stadium als je eenmaal de Navtec kaart gebruikt weer terug naar de OSM? En zo ja hoe doe je dat dan?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 08 dec 2011 18:04

Als het goed is heb je, als je de Rider 50 pas hebt aangeschaft, de Navteq kaart, of je moet ergens een oud model op de kop hebben getikt. Het wisselen tussen de OSM en de HD kaarten is geen enkel probleem. Twee SD kaarten met op elk een soort kaart en je kunt gewoon je kaart wisselen. Dit staat in dit topic allemaal te lezen. Als Bryton zijn beloftes waar maakt, komt er een mogelijkheid om OSM kaarten over de HD kaarten heen te leggen. Dan heb je een veel gedetailleerdere kaart.

icefloe
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2009 00:02

icefloe 08 dec 2011 20:17

Bedankt. Ik heb Benelux geactiveerd, hoe kan ik zeker weten dat hij geactiveerd is en werkt?
Verder heb ik nog enkele vragen:
- kun je via Brytonsport ook de gegevens van 2 bikes (dus per bike) volgen en hoe doe je dat dan?
- vandaag heb ik gereden en de gegevens geupload, ik zie ze daar ook staan, maar als ik dashboard bekijk zie ik voor vandaag geen activiteit staan. Dat is vreemd. De tijdzone heb ik gecontroleerd en die staat goed. Waar kan dat aan liggen?
- hoe zet ik de autostop functie aan, waarschijnlijk mis ik iets, ik kan hem namelijk niet vinden?
- hoe kun je het eenvoudigst een track van een ander van de playground op je apparaat zetten? Kan dat rechtstreeks? Het lijkt wel logisch maar ik zie het helaas niet.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 08 dec 2011 22:47

Als je via de website kijkt bij mijn kaart kan je zien of die geactiveerd is.
1. weet ik niet gebruik maar een fiets, maar ik denk dat het (nog) niet kan.
2. klopt, is niet duidelijk hoe dat komt, waarschijnlijk heeft het te maken met de snelheid (lees traagheid) waarmee de Bryton servers de date verwerken.
3. autostop werkt eenvoudig, als je een rit opneemt stopt het opnemen als je stilstaat en start weer als je gaat rijden.
4. track downloaden naar je pc, daarna via de website op je apparaat zetten. Het is allemaal via de website te regelen.

Een beetje zelf experimenteren hoe eea werkt kan geen kwaad.

Plaats reactie