remirom schreef:@zwarten, ge zijt uit uw nek aan 't lullen
Als je met zo een zin opent maak ik er gelijk een sport van om even hard uit te halen en alles wat je zegt te ontkrachten
hier gaan we:
remirom schreef:het is schwalbe en hutchingson die tubeless banden maken, continental niet.
Waar zeg ik dat conti tubeless maakt? Dit is trouwens een argument om geen tubeless te kiezen: twee ''minderwaardige" leveranciers produceren, de toppers (vittoria / veloflex) en de band voor de grote massa (conti) zien er blijkbaar ook geen brood in.
remirom schreef:je boet ook niet in op comfort bij eenzelfde druk en je hebt de mogelijkheid om op lagere druk te rijden dus nog meer comfort mogelijk zonder de kans op stootlekken te verhogen.
Hoe laag wil je gaan met de druk? 5.5-6 bar is prima te doen op gewone banden. Nóg meer comfort en je zit met verhoging rolweerstand. Met 25mm en brede velgen dus niet nodig. Stootlekken heb ik ooit gehad: toen ik begon te fietsen en nog geen voetpomp had. Toen bleken mijn banden rond de 4 bar te staan. Daarna nooit meer.
remirom schreef:algemene lekbestendigheid neemt toe.
Die is al uitstekend. Geen vraag naar meer, echt niet.
remirom schreef:tubes zijn trouwens deels achterhaald, ter uwer info, de meeste grote fabriektante steken geen ontwikkeling meer in tubes, maar enkel nog in hun clinchers, de rolweerstand bij tubes is ook groter dan bij clinchers en dat is al in verschillende tests opgemeten.
Misschien omdat tubes al 10-tallen jaren bestaan en intussen uitontwikkeld zijn, en de consument liever betaalt voor 'gewone' banden. Maar dat maakt tubes niet slecht. Ze zijn gewoon top en er valt niet veel meer aan te verbeteren. Rolweerstand bij tubes is een discussie apart, maar het valt op dat het profpeloton er nog niet echt vanaf stapt, hetzij bij één of andere tijdrit en dan nog maar 1 man.
remirom schreef:reden waarom prof's met tubes rijden is het trager platlopen waardoor men nog wat kan doorrijden in het wachten op de volgwagen.
Ik denk dat de échte reden toch het betere bochtenwerk en weggedrag is met tubes.
remirom schreef:dat tubes meer comfort geven dan clinchers is ook deels achterheeld door bv de notubes alpha velg waar men het velgbed minder diep heeft gemaakt en zo geeft men de band meer bewegingsruimte alsof het een tube zou zijn .
Dat heb ik ook al gezegd.
remirom schreef:tubes zijn omslachtiger te leggen door het lijmen en het durft wel al eens verkeerd gaan ook (zelfs in profkoersen gebeurt het soms dat een tube afrolt)
Ik heb ook gezegd dat ik maar om 2 redenen op tubes rij: Parijs-Roubaix (extreem geval van wegdek), en omdat ik toevallig super tubewielen heb staan (zonde om er niet op te rijden). Verder vind ik tubes (en tubeless) een gevalletje 'goed voor specifieke omstandigheden'. Maar voor all-round, dagelijks gebruik, zijn tubes en tubeless gewoon niet beter.
remirom schreef:waarom een vloeistof niet echt een roterende massa is, wat ik ermee bedoel, als je je wiel in beweging zet, dan trek je niet direct de vleoistof mee, die blijft beneden, pas na even op snelheid zal de vloeistof volledig meedraaien en dan waarschijnlijk nog niet aan dezelfde snelheid van de band maar iets drager.
Bedoel je dat die vloeistof in je band blijft draaien? Lijkt me sterk!
remirom schreef:reden waarom het niet doorbreekt ? omdat wielertoeristen zowat het meest conservatieve publiek op aarde zijn, zo fietst het merendeel nog steeds met een zo hoog mogelijke druk op hun 23mm bandjes en is men maar niet te overtuigen van 25mm bandjes enz... groot verschil met het mtb wereldje waar een vernieuwing direct wordt omarmd en toegepast (veringen, 29er, remschijven... )
Op een MTB heb je dan ook nog heel wat te winnen. Racers zijn min of meer uitontwikkeld. Ik kan nog geweldig goed mee op een fiets van 20 jaar oud, maar met een MTB zou dat toch een heel andere zaak zijn. Het wegdek is een veel grotere factor bij MTB, het is een constant gevecht. Hier in W-Europa is er met tubes, tubeless, draadbanden,... weinig verschil te halen op de meeste wegen. Enkel zwaar bergop of op kasseien of in een koers kan je rendement halen door specifieke systemen te kiezen. Maar voor de rest is er gewoon te weinig verschil om niet van draadbanden af te stappen.
Ik wil nog besluiten met te zeggen dat ik al die tubeless testers wel heel erg bewonder: zo hard proberen om op dit systeem over te stappen, met vallen en opstaan, ons verblijden met 30+ pagina's gebruikerservaringen... Maar om toch nog eens hun ballon te doorprikken: het is tijdverdrijf en spielerei
(maar geniet ervan, want daar gaat dit forum ook over
)