Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 nov 2016 20:02

MonkeyRider schreef:
Smart Sam 42mm is trouwens een erg fijne modder/winterband die het ook op de weg behoorlijk doet. Er staat hier een leuke review http://www.dirty-pages.net/nieuws/item.php?id=64193
Ik heb met de Smart Sam gecrost maar was er niet van onder de indruk, erg zwaar en stug. De Specialized Terra Pro was echt vele malen beter. Ik zoek meer zo iets maar dan breder. Ik denk dat ik liever 33mm Terra's heb dan 42mm Smart Sam.
Campagnolo Ultra Dork

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 17 nov 2016 20:10

De meeste cx fietsen die ik opgezocht heb hebben allemaal een diepere zit, maw de stuurbuis is behoorlijk kort.
Ik stond voor de keuze een CX enkele maatjes te groot en een kortere stuurpen of een 'gravelbike' met de juiste maat.
Vooral de langere stuurbuis en iets langere liggende vork is typerend voor een gravelbike. De mogelijkheid om dikkere banden te kunnen gebruiken dan door UCI opgelegd is handig meegenomen. (steek je 33C's dan heb je extra veel ruimte tussen de vorken, hoopt lekker niks op)
Alleen is er nog niet zo'n uitgebreide keuze in banden met een profiel geschikt voor natte, grassige en bossige ondergrond.
Daar blijft de keuze meestal beperkt tot 33C.
Terwijl de modellen puur voor gravel, hardpack en ijs makkelijk te vinden zijn tot 42C.

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 17 nov 2016 20:17

@Ernie C.:
De terra's lijken sterk op de Clement MXP, ik dacht enkel verschillend in TPI. (kan ook de manier van optellen van de fabrikant zijn) De Clement is wel zeer soepel.
Ik ben banden aan het zoeken in het MTB 29'r gamma.
Vroeger begonnen de banden ergens rond de 1.8 en een 2.0 was eerder een rariteit. Nu is alles onder de 1.95 al lastig om te vinden.
Ik denk dat ik 48mm tussen de vorken krijg, alleen is het een beetje te zien hoe de band komt te staan als hij in de velg zit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 nov 2016 20:39

Ik zit te denken aan deze vork voor de Arkose:http://www.carboncycles.cc/?s=0&c=123&p=1763&tb=001 Volgens mij moet dat passen en zo te zien kunnen er veel bredere banden in. Dat is bij de Arkose de beperkende factor, achter is ruimte genoeg. Misschien nog een setje 27,5 wielen zodat er ook voor de hoogte geen problemen zijn met ophopende modder. Morgen eens informeren.
Campagnolo Ultra Dork

etienne
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 okt 2013 21:23

etienne 17 nov 2016 21:21

@ monkey rider waar heb je de Pinnale Arkose gekocht ?

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 17 nov 2016 21:33

Bij Evans ;) Dat is hun huismerk... zie: https://www.evanscycles.com/en-nl/pinna ... e-EV244109
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 nov 2016 22:34

Wat zijn goede banden voor een cyclocrosser/gravel racer? Laten we zeggen 70% asfalt en 30% bospaadjes. Breedte ca. 35-42 (echte) millimeters.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 nov 2016 23:42

Hoe zien die bospaadjes er (nu) uit?

Ik denk dat de Schwalbe G-one de beste wegband is waarmee je nog iets kan in het bos. Echt allround is de keuze wat groter. Wil je het allemaal betaalbaar houden dan vind ik de Conti Cyclocross speed vouwband een hele fijne band. Die loopt licht op de weg, is best goed in een droog bos, is goedkoop en slijt niet veel. Andere merken hebben ook banden met een dergelijk profiel maar die zijn even duur en minder goed of erg duur, nog soepeler maar slijten als een malle als je er mee op de weg gaat rijden.

Zelf heb ik nu de WTB Nano en die is op het onverhard dan weer iets beter en op de weg wat langzamer. Toch heb ik er al veel mee op de weg gereden en het stoort mij niet zoveel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 18 nov 2016 05:58

ypuh schreef:Wat zijn goede banden voor een cyclocrosser/gravel racer? Laten we zeggen 70% asfalt en 30% bospaadjes. Breedte ca. 35-42 (echte) millimeters.
Valt te zien hoe de ondergrond is: droog en stoffig, of nat en modderig of droog met gras of stenen of echt grind (komt lang onze kanten wel iets minder voor) of veel schors en boomstammen.

Als het hard ligt (en je rijdt regelmatig op de baan/fietspad): dan zou ik gaan voor Challenge Almanzo.
Als het modderige bospaden zijn: Challenge Baby Limus.
Als het echt allround moet zijn: Maxxis Raze (ben ik zelf geen fan van). Of een Vittoria XG .

Persoonlijk ben ik fan van: Schwalbe Rocket Ron CX (licht, veel grip, weinig rolweerstand...)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2265
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 18 nov 2016 07:18

Als je met bospaden de harde Gravel paden bedoelt zul je prima met de G-one op pad kunnen. Als er een losse natte zanderige bovenlaag aanwezig is moet je toch voor zwaarder geschut kiezen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3532
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 nov 2016 07:32

Ik persoonlijk ben voor licht wintergebruik tevreden van de Clement Xplor MSO 40mm. Je kan met de druk ook een beetje de karakteristieken van de (in mijn geval tubeless opgelegde) band veranderen; indien je weet dat het vooral asfalt en hardere boswegen zijn -> hogere druk en dan bolt die fantastisch. En op lage druk heeft hij best wel wat grip en traktie op lossere ondergrond en andere hindernissen. Voor diepere modder moet hij het hoofd buigen maar zolang dat maar een paar stroken zijn, zou ik er geen rekening mee houden.
Laatst gewijzigd door raven14 op 18 nov 2016 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 18 nov 2016 07:32

Ik heb de 40mm Clement X'plor mso en dat is ook een erg fijne allround band.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie