Pagina 37 van 259
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 01 mei 2016 23:05
door gineau
Wat is jullie ervaring wat betreft de levensduur van de rotor?
Hoe lang moet zo'n ding mee kunnen en in hoeverre mag hij ingesleten / dunner geworden zijn?
Heb er nu ongeveer 1 jaar op zitten met de standaardrotor die bij de TRP Spyre zat, een 160 mm van de voorrem. Aardig veel gebruikt in afdalingen en slecht weer en weet ik het...
De laatste tijd liep de remkracht erg terug, dus ik probeerde een schoonmaak (hielp niet), nieuwe pads (hielp bijna niet) en een vernieuwing van de kabels (hielp niet). Ik moest toch kunnen remmen en heb maar een nieuwe rotor geïnstalleerd van een ander merk, wat het probleem verhielp.
Zo op het oog leek de oude rotor echter nog best een tijd mee te kunnen. Is een betrouwbare remwerking dan echt millimeterwerk? Heb verder geen ervaring met schijfremmen, so...
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 10:17
door Heppiebianchi
Precies wat ik met het schoonmaken van mijn Caadx met SCHIJFREMMEN ook als heb geconstateerd,wat niet wegneemt dat je je er natuurlijk wel aan kan verwonden,maar dat kan overal en met alles gebeuren.
http://racefietsblog.nl/schijfremmen-zi ... erp-video/
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 10:22
door sloeren
Ik begrijp het punt van de video niet. Het "gevaar" van de schijf zit hem in de vorm, de plek langs de spaken, de omvang, de dikte, de stijfheid en de hardheid. Als je kazen of binnenbanden wilt snijden zou ik iets uit de messenla nemen.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 11:29
door Douglas
Zie link. Geeft weer een ander licht op 'het gevaar' van de schijfrem.
http://youtu.be/Oa8xNbEEG6A
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 11:42
door Erik
Ik heb al meer van dat soort filmpje gezien en denk ook dat het gevaar wel meevalt. Het zijn geen slijpschijven en scherp vind ik ze nou ook niet echt, kijkend naar de schijven op mijn stadfiets. Je kunt er vast een wond van oplopen als je ze verkeerd raakt, maar dat geldt ook voor heel wat andere onderdelen op een fiets.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 12:05
door Sieper
Het voorblad is toch echt gevaarlijker.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 12:08
door Heppiebianchi
Sieper schreef:Het voorblad is toch echt gevaarlijker.
Het hele leven is één groot gevaar
Maar een beetje gevaar maakt het ook wel weer spannend
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 12:08
door Douglas
Sieper schreef:Het voorblad is toch echt gevaarlijker.
Waarom is het voorblad gevaarlijker dan het achterblad? Draait even hard rond!
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 12:12
door Heppiebianchi
Die had ik twee posten eerder er ook al op gezet
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 12:22
door Douglas
Ik ziet het! Had ik gemist!
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 19:42
door monsieurpinot
Haha: 'schijfremmen vanaf juni weer toegestaan'
http://www.fiets.nl/2016/05/02/schijfre ... oegestaan/
gtst is er niets bij..
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 02 mei 2016 20:36
door wasbeer2006
gineau schreef:Wat is jullie ervaring wat betreft de levensduur van de rotor?
Hoe lang moet zo'n ding mee kunnen en in hoeverre mag hij ingesleten / dunner geworden zijn?
Heb er nu ongeveer 1 jaar op zitten met de standaardrotor die bij de TRP Spyre zat, een 160 mm van de voorrem. Aardig veel gebruikt in afdalingen en slecht weer en weet ik het...
De laatste tijd liep de remkracht erg terug, dus ik probeerde een schoonmaak (hielp niet), nieuwe pads (hielp bijna niet) en een vernieuwing van de kabels (hielp niet). Ik moest toch kunnen remmen en heb maar een nieuwe rotor geïnstalleerd van een ander merk, wat het probleem verhielp.
Zo op het oog leek de oude rotor echter nog best een tijd mee te kunnen. Is een betrouwbare remwerking dan echt millimeterwerk? Heb verder geen ervaring met schijfremmen, so...
De meeste 160mm schijven zijn tussen de 1.6 en 2.0 millimeter.
ik heb een set Hope schijven gehad waar 50k mee gereden is op de MTB, wel 80% op de weg. Deze set was net geen 0,1mm versleten. Dus ik zeg in princiepe schijven gaan een fietsleven lang mee en gaan niet minder goed remmen.
Wat meestal wel wil helpen is een goede lange afdaling waarin de boel flink heet wordt. Je kan dat op het vlakke bijna niet simuleren. Heel snel naar 30 en remmen en dat 10 a 15 keer herhalen. Liefst 1 rem tegelijk kan je proberen.