Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb nu 1,5 jaar Powertap P1’s aan mijn fiets hangen. Heb weleens gekeken en over het algemeen zit er een beetje L-R verschil in kracht.
Maar verwaarloosbaar, dus voor mij totaal niet spannend. Als je echt scherp wil trainen of lengteverachil in benen oid dan kan het interessant worden.
Ik ga over op een Quarq Dzero op mijn volgende fiets en zal technisch correcte L-R meting niet missen.
Maar verwaarloosbaar, dus voor mij totaal niet spannend. Als je echt scherp wil trainen of lengteverachil in benen oid dan kan het interessant worden.
Ik ga over op een Quarq Dzero op mijn volgende fiets en zal technisch correcte L-R meting niet missen.
Weinig, want zit redelijk rond de 50/50. (47/53 en 52/48 zijn de extreemste uitschieters die ik langs zie komen over hele rit)amclassic-fan schreef: ↑08 okt 2018 14:01 En wat doe je vervolgens dan met de wetenschap dat je niet in balans ben volgens je 4iiii's?
En voor totaal zal het niet uitmaken, maar kan me voorstellen als je herstellend van blessue bent oid. (reden dat ik toen 4iiii heb aangeschaf) dat het misschien wel uitmaakt.
Al weet ik niet of het dan misschien wel beter zichtbaar is.
Toen ik net weer op fiets stapte na heup breuk was het 30/70. (maar toen had ik de quarq nog niet)
- Italia_david
- Forum-lid
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
- Locatie: Harderwijk
snowkrash schreef: ↑08 okt 2018 15:33 Ik heb nu 1,5 jaar Powertap P1’s aan mijn fiets hangen. Heb weleens gekeken en over het algemeen zit er een beetje L-R verschil in kracht.
Maar verwaarloosbaar, dus voor mij totaal niet spannend. Als je echt scherp wil trainen of lengteverachil in benen oid dan kan het interessant worden.
Ik ga over op een Quarq Dzero op mijn volgende fiets en zal technisch correcte L-R meting niet missen.
Het is ook nog even wachten op de nieuwe 4iiii podiiiium dual power meter.. ik ben een nieuwe fiets aan het opbouwen en had mijn ogen laten vallen op de stages dual, maar na de batterij perikelen ga ik toch voor de nieuwe oplaadbare podiiiium van 4iiii. het mindere is dat de levering nog even op zich laat wachten omdat er voor de release een software fout/buk is ontdekt..
#passioneceleste #ridebianchi
L-R Balance an sich vindt ik niet zo spannend, maar ik wil wel een vermogens meter welke het totale vermogen meet en geen eenzijdige meter. Ik zie namelijk dat het balans tussen L en R schuift als ik intensiever ga rijden. Waar ik bij een lage inspanning meer vermogen met Links trap verschuift dit naar Rechts bij hoge inspanning (>FTP). Bij een rustige duurtempo zit ik op maximaal op L-R 54/46%, dit schuift naar 48-52% bij Power intervals. Als je alleen Links zou meten zou je toch een behoorlijke mismeting van het totaal vermogen hebben.
ben aan het kijken om een vermogenmeter aan te schaffen, niets fancy en niet te duur...
ik heb deze op het oog: https://www.specialized.com/be/nl/power ... 674-157392
Iemand ervaring mee?
ik heb deze op het oog: https://www.specialized.com/be/nl/power ... 674-157392
Iemand ervaring mee?
Die vermogensmeter van Specialized is een 4iii 'under the hood'
Specialized heeft o.a. de afsluiting naar de batterij gemodificeerd.
https://www.dcrainmaker.com/2018/03/spe ... eview.html
Specialized heeft o.a. de afsluiting naar de batterij gemodificeerd.
https://www.dcrainmaker.com/2018/03/spe ... eview.html
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- Italia_david
- Forum-lid
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
- Locatie: Harderwijk
mooi speelgoed.. ik ben zelf voor de Rotor 2INpower gegaan.
mede ook door de vertragng van de 4iiii podium en de nieuwe pioneer BT powermeters
mede ook door de vertragng van de 4iiii podium en de nieuwe pioneer BT powermeters
#passioneceleste #ridebianchi
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 mar 2018 14:42
Hi,
Ik heb net zelf Garmin Vector 3s aangeschaft. Echter als ik de FTP test doe krijg ik wel bijzonder lage waardes.
Volgens de FTP test heb ik een FTP van 142,5, mijn toestel zelf schat mijn FTP op 271.
Dat is dus al een behoorlijk verschil...
Bijkomend zou dit betekenen dat ik minder dan 2 watt per kg trap.
3 jaar terug had ik 4,6 met een paar kilo lichter. Ok, toen was ik al twee maanden intensief aan het trainen en sinds de velomediane vorig jaar heb ik niet meer gefietst. Maar dan nog is het verschil heel groot.
Ik krijg mijn pedalen wel gekoppeld aan mijn garmin edge 520, maar niet in de garmin mobile connect app... zou het kunnen dat ik daar nog een instelling moet veranderen na het koppelen waardoor de waarde verdubbeld ?
Dit zou namelijk veel logischer zijn. Dit zou betekenen dat mijn FTP op 284 ligt (dus in de buurt van de 271 die de app zelf inschat). Zou ook een veel logischer watt per kg betekenen, nl 3,8...
Iemand een verlossend antwoord ?
Ik heb net zelf Garmin Vector 3s aangeschaft. Echter als ik de FTP test doe krijg ik wel bijzonder lage waardes.
Volgens de FTP test heb ik een FTP van 142,5, mijn toestel zelf schat mijn FTP op 271.
Dat is dus al een behoorlijk verschil...
Bijkomend zou dit betekenen dat ik minder dan 2 watt per kg trap.
3 jaar terug had ik 4,6 met een paar kilo lichter. Ok, toen was ik al twee maanden intensief aan het trainen en sinds de velomediane vorig jaar heb ik niet meer gefietst. Maar dan nog is het verschil heel groot.
Ik krijg mijn pedalen wel gekoppeld aan mijn garmin edge 520, maar niet in de garmin mobile connect app... zou het kunnen dat ik daar nog een instelling moet veranderen na het koppelen waardoor de waarde verdubbeld ?
Dit zou namelijk veel logischer zijn. Dit zou betekenen dat mijn FTP op 284 ligt (dus in de buurt van de 271 die de app zelf inschat). Zou ook een veel logischer watt per kg betekenen, nl 3,8...
Iemand een verlossend antwoord ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 mar 2018 14:42
Ik heb warming up gedaan en dan 20 minuten op constant vermogen gereden.
Binnen wel te verstaan in mijn elite trainer. Momenteel weeg ik wintergewicht 74.
Volgens mijn edge 520 had ik tijdens de 'ronde' van de test 170 watt gemiddeld.
FTP Waarde in de Garmin Connect Mobile app is ook 170, normalized power 150. Minus de 5% is dit dus 142,5 watt wat mijn huidige FTP waarde zou moeten zijn.
De snelheidssensor gaf 27 gemiddeld aan tijdens die 20 minuten met een cadans rond de 100.
Maar zoals ik al aangaf, de automatisch berekende FTP waarde volgens het toestel is 271....
Dat komt volgens mij al een pak beter in de buurt.
Bijkomend krijg ik de pedalen ook niet gekoppeld in de mobile app dus kan ook niet aan de instellingen.
Maar ik vermoed dat ie dus ingesteld staat op tweezijdige meeting ipv eenzijdig waardoor ik maar een halve FTP waarde krijg. Wat dus zou betekenen dat mijn FTP waarde 285 is ipv 142,5. Wat al een pak beter in de buurt komt....
Binnen wel te verstaan in mijn elite trainer. Momenteel weeg ik wintergewicht 74.
Volgens mijn edge 520 had ik tijdens de 'ronde' van de test 170 watt gemiddeld.
FTP Waarde in de Garmin Connect Mobile app is ook 170, normalized power 150. Minus de 5% is dit dus 142,5 watt wat mijn huidige FTP waarde zou moeten zijn.
De snelheidssensor gaf 27 gemiddeld aan tijdens die 20 minuten met een cadans rond de 100.
Maar zoals ik al aangaf, de automatisch berekende FTP waarde volgens het toestel is 271....
Dat komt volgens mij al een pak beter in de buurt.
Bijkomend krijg ik de pedalen ook niet gekoppeld in de mobile app dus kan ook niet aan de instellingen.
Maar ik vermoed dat ie dus ingesteld staat op tweezijdige meeting ipv eenzijdig waardoor ik maar een halve FTP waarde krijg. Wat dus zou betekenen dat mijn FTP waarde 285 is ipv 142,5. Wat al een pak beter in de buurt komt....
Het lijkt me dat de 142,5 beter in de buurt komt dan 285. Als je 27 km/u gemiddeld hebt gereden zonder extreme tegenwind zul je met jou gewicht niet op 285 uit zijn gekomen. Bij een FTP van 285 had je gemiddeld zeker boven de 34-35 km/u gezeten.