Hierbij ook mijn uitgebreide verslag van de 'toertocht' van gisteren (inclusief verhaaltje vooraf).
Vooraf
Twee jaar geleden besloot ik te stoppen met voetballen. Na mijn jeugd en 9 jaar bij de senioren op een best aardig niveau tegen een balletje te hebben getrapt (en achteraan gerend), was er nu de gelegenheid om meer tijd aan m'n andere passie: de fiets te spenderen. In de zomer van 2015 begon ik dan ook gelijk fanatiek te fietsen met als doel om tijdens de jaarlijks terugkerende fietsvakantie eens goed beslagen ten ijs te komen.
Sinds 2008 ga ik namelijk jaarlijks een week met 6 vrienden in de zomervakantie richting de bergen om daar bekende Cols te 'rapen'. Door het voetballen was ik echter nooit echt in de gelegenheid om van te voren veel trainingskilometers te maken.
In het voorjaar van 2016 begon het fietsen steeds lekkerder te gaan en werd er op voorspraak van een van m'n vrienden ingeschreven voor de La Chouffe Classic (165km / 3000hm). Hoewel het me op voorhand een schier onmogelijke opgave leek voor de beginnende fietser, wist ik de tocht toch fietsend te volbrengen. De dagen erna had ik echter enorm veel pijn aan de binnenkant van m'n linker knie. Arts en fysio werden bezocht en ik werd geadviseerd rust te houden, omdat de pezen waarschijnlijk overbelast waren.
Enkele weken rust en fysio behandelingen brachten echter niet het gewenste resultaat. Nog meer rust werd voorgeschreven, maar circa 2 maanden later nog altijd evenveel last. In plaats van fladderen in het hooggebergte was het bidden om überhaupt wat kilometers te maken. Gelukkig was de pijn in de knie met een brace om enigszins te verdragen en kon ik toch een aantal Cols omhoog rijden. Na terugkomst was ik echter wederom op rusten aangewezen.
Als tijdverdrijf schreef ik me in oktober 2016 maar in voor een schaatscursus van 10 lessen. Tot mijn geluk bleek ik tijdens het schaatsen geen last te hebben van de knie. Als training voor het schaatsen ging ik dan ook maar voorzichtig weer eens af en toe op de MTB kruipen. In de tussentijd had ik na wat research op het wereldwijde web ook een manier gevonden om de knie preventief in te tapen. Een rolletje kinesiotape werd in huis gehaald en rond de knie geknutseld. En wat bleek? Met deze steun aan de knie ging het mtben/fietsen vrij acceptabel.
In de tussentijd diende zich de inschrijving voor de Marmotte 2017 aan. Ik had al diverse jaren geroepen mee te doen aan de Marmotte zodra ik gestopt zou zijn met voetballen. En samen met een (fiets)vriend nam ik daarom de gok en schreef me in november in.
Voorbereiding
Nu het doel voor 2017 vast stond, moest er alleen nog getraind worden. In november begonnen we ons gezamenlijk 'trainingsschema' met een mtb ritje van 35 kilometer. Ik kwam volledig gesloopt thuis, maar had gelukkig geen last van de knie. In december en januari begon ik in m'n eentje de ritjes langzaam op te bouwen. Begin februari werd de eerste 100+ op de racefiets afgewerkt en werden ook de eerste heuveltjes aan gedaan. In de maanden april en mei werden de afstanden langzaam opgeschroefd en deelgenomen aan tochten in Z-Limburg en de Ardennen, met als proef op de som een rit van 213km in de Eifel. Na nog een rit van 218km in de Ardennen voelde ik me redelijk goed voorbereid op de Marmotte.
De trip
Op woensdagochtend in al vroegte vertrokken samen met m'n fietsmaat richting Vaujany, alwaar we een appartementje hadden geboekt tot maandag. De rit verliep voorspoedig. Bij de laatste tolpassage nabij Grenoble zat de stemming er helemaal goed in toen de lokale cassiere ons vriendelijke houdoe nariep. Tegen het einde van de middag kwamen we aan in het verlaten skidorp Vaujany. Van het voornemen om 's avonds nog even de benen los te trappen op een plaatselijk col kwam gezien de weersomstandigheden weinig terecht. De volgende ochtend was het nog steeds alles behalve droog en zagen we ook onze reconnaissance van de Glandon in rook opgaan. Aangezien weeronline/meteo france wel enige droogte in en rondom Valloire aangaf, besloten we dan maar over de Glandon naar de Galibier te rijden. Auto op de top gezet, stevig aangekleed, afgedaald richting St. Michel de Maurienne en terug op gefietst. De training van de afgelopen maanden bleek gelukkig niet geheel vergeefs en met een redelijk goed gevoel dan ook terug koers gezet richting appartement.
Vrijdags gelukkig eindelijk beter weer. Samen met nog een aantal bekenden die in Allemont verbleven de Alp op gefietst. De hele berg was overladen met fietsers die, niet geheel onbelangrijk voor het zelfvertrouwen, overwegend langzamer naar boven reden dan ik. Op de top een bakje koffie gedronken met het idee nog even verder te fietsen richting Col de Poutran en Lac Besson. Helaas bleek dat een lokale wegenbouwer hier recent wat grind had gestort. Om die reden maar teruggedraaid en afgedaald via Villard Reculas, waarna nog 5 steile kilometers volgden richting Vaujany.
De dag voor
de dag stond uiteraard in het teken van rust en voorbereiding. Op het gemakje ontbeten en met de auto naar Allemont gereden. Van daaruit rustig de benen los gefietst richting Bourg, koffietje gedronken, duur materiaal gespot en rustig terug gebold. So far so good.. Alhoewel, schakelde m'n voorderailleur nog wel zo lekker van binnen naar buiten? Nee dus. Fiets even op het standaardje, spelen met de kabelspanning.: geen verbetering. Derailleur wellicht een tikkie gehad ergens? Toch nog eens spelen met die derailleurkabel. Resultaat niet super, maar acceptabel. 's Avonds na het avondeten nog heel ff checken. Zie ik dat de voorderailleurkabel bijna volledig door is. Zaterdagavond 20.15, nieuwe voorderailleurkabel monteren. Lichte stress, waardoor ik het nog steeds niet 100% goed krijg afgesteld. In de tussentijd heeft m'n (fiets)vriend inmiddels gelukkig gezorgd dat alles gereed staat voor morgen. Rond 22:15 kruipen we onder de wol.
D-day
Om 5:00 gaat de wekker. Lang wakker gelegen en over die voorderailleur gepiekerd. In een moment van helderheid bedacht dat ik de H-screw nog een klein slagje zal geven, zodat dat derailleur wat verder naar buitenkomt. Dit blijkt achteraf inderdaad het euvel te hebben opgelost.
Rond 5:15 zitten we met z'n tweeën de avond voordien (alvast)gebakken pannenkoeken naar binnen te schuiven. Ik krijg er 5 belegd met banaan en stroop naar binnen. Dat valt niet tegen, want het had me niet verbaasd als ik van de spanning geen hap door m'n keel had gekregen. Ik voel me echter vrij relaxed. Om 6:00 rijden we met de auto de berg af richting Bourg. Volgens plan kunnen we ter hoogte van de Ornon onze auto kwijt. We treffen de laatste voorbereiding qua kleding (kleding: korte broek, onderhemd, korte mouw, armstukken, regenjas en handschoenen) en vullen onze achterzakken. Rond 6:45 rollen we richting het derde startvak, alwaar we nog een uur moeten wachten voor vertrek. Gelukkig is het droog en valt er genoeg moois rond ons heen te zien. Veel dure fietsen, gesoigneerde beentjes en boutique kledij.
De spanning in het startvak neemt langzaam toe wanneer er in de verte beweging zichtbaar is. Half bejaarde mannen worstelen zich in hun Rapha kleding door de bossages van een lokale parking spot. Het is dan pas 7:25 en het blijkt loos alarm. Ik verorber nog een pannenkoek welke ik in aluminumfolie mee heb gedragen onder de pijpen van m'n fietsbroek. In de tussentijd hebben er ook een aantal landgenoten vlak naast ons plaatsgenomen, waarvan er één constant het hoogste woord voert. Gelukkig komt aan deze ergernis om iets voor 8 een eind en mogen we richting de start rollen. Precies om 8:00 rol ik over de startmat.
Alle wild west verhalen over de eerste vlakke kilometers richting de stuwdam blijken waar te zijn. Ik en m'n maat nestelen ons in het wiel van een omvangrijke groep die met 40+ richting de Glandon stormt. We rijden over de volle breedte van de weg en ik waan mezelf net een echte wielrenner.
Ik heb me voorgenomen om de Glandon rustig op te fietsen en blijf daarom bij m'n fietsmaat, wiens hartslag rond de circa 165 slagen per minuut schommelt. Aangezien ik zelf geen hartslagmeter, horloge of fietscomputer gebruik is dat m'n enige referentie, Ik heb de ketting op de 34x28 gelegd en draai met soepele tred rond. Ik kan gedurende de gehele klim makkelijk blijven praten en werk een appelkoek en 2 koekrepen naar binnen en zorg dat ik m'n eerste bidon leegdrink. Vlak voor de top van de Glandon wordt het frisser en druk ik wat nadrukkelijker het gaspedaal in. Ik heb op dat moment voor m'n gevoel al circa 6/700 man gepasseerd wanneer ik na circa 1:49 de top bereik.
Op de top is het chaotisch. Ik heb mezelf voorgenomen om m'n bidon te vullen, iets te eten en wat in m'n zakken te proppen alvorens ik verder rijd. Aangezien dit gedeelte geneutraliseerd plaatsvindt, neem ik rustig de tijd. Ik trek m'n regenjack en handschoenen aan en ben m'n fietsmaat inmiddels kwijt. Na even rondkijken besluit ik maar gewoon af te dalen. De eerste kilometers zijn ijskoud, nat wegdek en mistig. Ongeveer 80% van de mensen daalt bijzonder belabberd naar benen. Aangezien het ijskoud is, probeer ik zelf gewoon zo snel mogelijk beneden te komen. In het dal staat m'n fietsmaat net voor de mat weer te wachten. Ik berg m'n fietsjack en handschoenen op en we fietsen samen verder. Op dit vlakke stuk is hij in z'n nopjes. Hij 'brengt' me binnen 5 minuten naar een groepje wat voor ons rijdt en wat behoorlijk doorkachelt. In de luwte laat ik me meezuigen richting de voet van de Telegraphe. Even wordt ons peleton opgeschrikt door een valpartij waarbij 2 renners bij een spoorwegovergang tegen de vlakte gaan. Deze malheur vindt gelukkig net achter mij plaats. Een bidon en 2 Etixx reepjes verder bereik ik de voet van de Telegraphe.
De bevoorrading aan de voet sla ik over en ik begin op hetzelfde tempo als de Glandon te klimmen. Op de 34x28 draai ik weer behoorlijk soepel naar boven, zal ik bijschakelen? In de verkenning van donderdag draaide ik hier 2 kransjes zwaarder. Gewoon rustig blijven neem ik me voor. Ik zie een renner met shirt waarop staat 'Deventer'. Ik moet me inhouden niet tegen de beste man te zeggen dat dit andere koek is dan Deventerkoek, maar besluit wijselijk deze slechte grap voor me te houden. Na een paar kilometer geeft m'n fietsmaat aan zijn eigen tempo te willen rijden en peddel ik langzaam weg. In de tussentijd haal ik renners bij bosjes in. Bij sommigen vraag ik me af hoe het mogelijk is dat ze überhaupt op dit punt voor me kunnen rijden. De Telegraphe verloopt soepel zonder dat ik echt veel druk op de benen voel: een heerlijk soepel lopende klim met niet al te gekke percentages. Ik word zelf 1 keer ingehaald tijdens de klim, maar blijf op eigen tempo rijden en kom na circa 48 minuten boven.
Ook de bevoorrading hier laat ik, in dit geval rechts, aan me voorbij gaan. De afdaling naar Valloire is kort, maar genoeg om even flink te drinken en te eten. Na Valloire trekt de beklimming van de Galibier al vrij snel aan. Ik had echter een bevoorrading in Valloire verwacht. Ben ik die nou voorbij gereden? Ik kan het me niet permitteren om zonder al te veel eten en drinken nog helemaal tot de top door te rijden. Ik monster de renners die ik inhaal en neem gelukkig vooral half lege bidons waar. Ik koester de gedachte dat die bevoorrading dan waarschijnlijk wel iets verder in het dal zal liggen. Na een paar kilometer kom ik inderdaad bij de bevoorrading. Ik stap snel af en constateer dat het hier al een stuk rustiger is dan op de Glandon. Desondanks moet ik 2 mensen even voorlaten bij het opvullen van de bidons. M'n smaakpapillen hebben inmiddels wel genoeg van alle zoete rommel, dus moffel ik wat tucs naar binnen gevolgd door een banaan en gris 2 gels mee.
M'n benen voelen nog steeds goed en ik draai nog soepel. Ik neem mezelf voor om in dit 'makkelijke' stuk tot aan Plan Lachat rustig te blijven, te drinken en minimaal 1 gel op te eten/slubberen. Conform het plan rijdt ik relatief rustig naar Plan Lachat, waarbij het opslubberen van de SIS tropical rommel het grootste struikelblok lijkt. Vanaf het bruggetje gun ik mezelf af en toe de ruimte om een of twee kransjes zwaarder te schakelen en even 'en danseuse' wat meer meters weg te trappen. Ik blijf echter hoofdzakelik relatief soepel de 34/28 rondtrappen en heb voor m'n gevoel nu in totaal wel 2.500 anderen ingehaald.
De laatste 3/4 kilometer van de Galibier gaat het beste er toch af. Ik begin het koud te krijgen, m'n maag begint wat tegen te stribbelen en de percentages liegen er hier niet om. Vanaf de voet van de Telegraph bereik ik na 2:15 de top van de Galibier Op de top stap ik snel van m'n fiets af en doe zo snel mogelijk m'n regenjack aan. Het is hier ijskoud. Ik haal m'n bidons uit de fiets en loop richting de bevoorrading. Ik voel me zwak en licht duizelig terwijl ik naar de bevoorradingstent waggel. In m'n hoofd heb ik bedacht dat ik hier zo snel mogelijk weg moet. Ik hoef gelukkig niet te wachten om m'n bidons te vullen, gooi een halve banaan in m'n achterzak en steek 2 Etixx gels onder m'n broekspijpen.
Binnen circa 2 minuten stort ik mezelf in de afdaling. Ik ben geen meester daler, maar wat wil ik graag naar beneden. De eerste paar bochten zit ik te klappertanden op de fiets. Gelukkig schijnt aan deze kant van de Galibier de zon en kom ik weer enigszins bij mijn positieven. Al snel bereik ik de Lautaret en kan het grote mes erop om bij te trappen. Heerlijk die weg die bijna compleet voor jezelf is. Ik haal een aantal mensen in en wordt na een paar kilometer zelf in gehaald door een man met een dame in het wiel. Ik pik mijn wagonnetje aan en kan tot de eerste tunnels mee in de slipstream. In de tussentijd heeft zich een klein pelotonnetje gevormd. Zodra het op wat meer bijtrappen aankomt, geeft echter niemand thuis. Alle wijze lessen ten spijt, ga ik dan toch zelf maar naar de kop en neem enkele kilometers voor m'n rekening. Vanaf de noodweg langs de linkerkant van Lac du Chambon is elke vorm van samenwerking inmiddels verdwenen en valt het helemaal stil. Naast afdalen zitten hier ook enkele oplopende passages in die ik op mijn eigen tempo afleg. Van het peletonnetje blijven nog maar 3 mensen over, terwijl we een Brit en een Italiaan inhalen die gelukkig wel hun duit in het zakje willen doen. De halve banaan in m'n achterzakje is inmiddels getransformeerd tot bananenpulp, die ik met veel weerzin toch maar naar binnen sloeber. Ook mijn 2 bidons en gels drink ik getrouw leeg. Vanaf de stuwdam gaan de laatste paar kilometers weer lekker naar beneden en storten we ons als 5-tal richting Bourg. Op de laatste vlakke kilometers blijft de Italiaan lekker tempo rijden en informeer ik bij de Brit eens hoe laat het is. Hij weet me te melden dat het op dat moment 14:30 is. Na verificatie blijkt dit om de West-Europese tijdsregistratie te gaan, waaruit ik afleid dan bruto 6,5 uur onderweg te zijn. Een gouden plak (7:53 netto) moet zonder volledige instorting dus lukken.
Bij het binnenrijden van Bourg maak ik van de gelegenheid gebruik nog eenmaal bij te tanken. Ik vul beide bidons half en gris nog wat 'lekkers' mee. Langs de weg staan mensen aan te moedigen, terwijl ik de mouwstukken naar beneden rol en naar het binnenblad schakel. De eerste paar kilometers zijn het steilst gaat er door mijn gedachten. Ik schakel naar de 34x28 en begin 'ouderwets' soepel te peddelen. De benen beginnen nu toch wel pijn te doen, maar desondanks lijken ze wel in een soort steady state te blijven ronddraaien. Ik heb het gevoel dat ik geen trap harder kan, maar ook niet zachter. Ik gebruik alle buitenbochten om een slokje te drinken en heel even de druk van de benen af te halen. Inmiddels is de temperatuur behoorlijk opgelopen en heb ik mijn shirt volledig open geritst. De grootste pijn die ik ervaar lijkt nog wel uit m'n tenen te komen, die door de hitte zijn opgezwollen en tegen de voorkant van m'n schoenen drukken.
Ondanks dat ik het gevoel heb dat ik niet heel hard vooruit ga, haal ik nog steeds heel veel andere in en word ik zelf door niemand meer gepasseerd. Zodra je bij bocht 7 de kerk omgaat, komt de Alp in zicht. Afgelopen vrijdag kon ik hier nog 2 kransjes zwaarder trappen, maar voor nu houd ik het bij af en toe even op de trappers lopen op de 34x24.
De laatste meters voor je het dorp inrijdt zijn nog even steil. Als 'klimmer' neem ik mezelf voor deze dansend op de 34x21 af te leggen. Gelukkig zitten er bij het binnenrijden van de Alp voldoende mensen op het terras, die bemoedigend overkomen. Ik kom na circa 57 minuten aan in Vieil Alp. Een paar korte dalende meters volgen en ik schiet onder de tunnel door naar links. Enigszins verrast wordt ik voor bocht 0 al naar rechts gestuurd. De weg vlakt hier gelukkig af en zelfs het buitenblad mag er nog heel even aan te pas komen. Met een behoorlijk leeg gevoel rol ik over de finish. Ik gris na de finish m'n telefoon uit m'n achterzak en STRAVA meldt een bewegingstijd van 7:29. Minus een correctie van de afdaling van de Glandon zit ik dus ruim onder de 7:53.
Ik hang een minuut of 2 voorovergebogen over m'n stuur en staar naar het asfalt. Dan voel ik een bemoedigende hand op mn rug en een bekende stem: 'Gvd, Klasse maat!. Het is een bekende van mij die zijn broer staat op te wachten. Ik parkeer m'n fiets in het rek en haal m'n dinerbonnetje uit m'n shirt. Al vrij snel heb ik een papieren tasje met vers brood, originele Marokkaanse couscous en overheerlijke pasta te pakken. Met m'n stuurbordje in de hand waggel ik op m'n schoenplaatjes richting de diplomatent, terwijl ik dit 3/4 gangen diner verorber. In de diplomatent word ik na aanbieding van m'n stuurbordje al vrij snel voor een dilemma gesteld. De Française van dienst wil of mijn stuurbordje hebben in ruil voor een medaille of ik mag mijn stuurbordje houden maar krijg dan alleen een brevet. In vloeiend Frans leg ik haar uit dat ik dan kies voor het stuurbordje. De dame in kwestie kijkt me vertwijfeld aan, waarna ik het heft in eigen hand neem en het stuurbordje terug pak. In de tussentijd heeft ze ook mijn brevet uitgeprint:
Brevet D'or
07:02 (Hommes 18-29).
Tot hier het verslag
Side notes
- Bijzonder veel Denen aan de start, iemand een idee waarom deze tocht daar zo populair is?
- Bekende Fiets-forummer: Havana nog gespot op een afgelegen tankstation in Luxemburg, Wellicht profiterend van de lage prijs van rookwaren.
- Vond de tocht qua wegafzettingen/seingevers etc zeer goed geregeld.
- Achteraf denk ik dat ik in de afdaling van de Galibier met de snelste dame in het groepje zat, die dan waarschijnlijk niet als eerste dame over de meet is gekomen.
- Zeer strenge controle van voor- en achterlicht aan de voet van de Galibier.