Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Swett Cycles

jsparie
Forum-lid

jsparie 24 apr 2020 13:19

Dus een groot A merk mag wel proberen jou te laten geloven dat je Eur 5000 voor een frame mag betalen en een klein C merk mag niet proberen jou Eur 2000 te laten betalen voor een frame dat technische laten we zeggen 300 gram zwaarder en 0,15462 km per uur langzamer is ? Van mij mogen ze het allemaal proberen hoor. Uiteindelijk ben je er zelf bij.

Grote merken huren vaak zelf overigens ook maar tijdelijk ingenieurs in. De Duitser Peter Denk bijvoorbeeld. Cannondale, Scott, Specialized etc.

Hun marketing afdelingen hebben jou in ieder geval alvast overtuigd hahaha 😉. Nee hoor, uiteraard hebben grote merken meer budget en mensen voor R&D etc. Maar misschien toch wel minder dan ze je doen geloven. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

roelw
Forum-lid

roelw 24 apr 2020 14:36

jsparie schreef: 24 apr 2020 13:19 Dus een groot A merk mag wel proberen jou te laten geloven dat je Eur 5000 voor een frame mag betalen en een klein C merk mag niet proberen jou Eur 2000 te laten betalen voor een frame dat technische laten we zeggen 300 gram zwaarder en 0,15462 km per uur langzamer is ? Van mij mogen ze het allemaal proberen hoor. Uiteindelijk ben je er zelf bij.

Grote merken huren vaak zelf overigens ook maar tijdelijk ingenieurs in. De Duitser Peter Denk bijvoorbeeld. Cannondale, Scott, Specialized etc.

Hun marketing afdelingen hebben jou in ieder geval alvast overtuigd hahaha 😉. Nee hoor, uiteraard hebben grote merken meer budget en mensen voor R&D etc. Maar misschien toch wel minder dan ze je doen geloven. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Daar zeg je het.
Grote merken maken gebruik van eigen ontwerpers (zoals bv Peter Denk als consultant) en eigen kwaliteitsmensen en besteden de productie uit maar hebben daardoor invloed op geometrie, gewicht, stijfheid, layup, afwerking, gebruikte vezels en harsen, kwaliteitscontrole,(!!!!)....
Kleine merken kopen een container uit China en kunnen enkel hopen dat de kwaliteit goed is (al is de kwaliteit van open-mould frames de laatste jaren niet heel slecht).
ik zou er geen probleem mee hebben als kleine merken hun geringere impact op de processen laten doorwegen in de prijszetting;
Grote merken kunnen daardoor een stuk van de hogere prijs rechtvaardigen; Kleine merken die open mould frames kopen aan de prijs van grote merken doen aan een vorm van oplichting.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2020 14:50

Is dit een copy-paste van de discussie die hier eerder gevoerd is.... ?

Over de prijsstelling kan je heel lang twisten, maar je mag vragen voor iets wat je wilt en als er een gek is die het ervoor geeft heb je een match. Maakt niet uit of je een A-merk, C-merk of merk Z bent.

Het is bij Swett niet zo dat ze een groot blabla verhaal over research naar het vrouwenlichaam en daarmee een speciaal dames geometrie fiets komen, waarvan uiteindelijk bleek dat dat research niet echt was gedaan en het speciale frame een 13 in een dozijn frame bleek te zijn zonder speciale eigenschappen. (fons verhaal).
Uiteraard marketinged Swett hun customization en hun keuze voor welk frame ze inkopen. Maar dat is toch hun goed recht.., zolang er geen onwaarheden (leugens) verkondigd worden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RKN
Forum-lid

RKN 24 apr 2020 15:27

MarkVeenstra schreef: 24 apr 2020 14:50 Over de prijsstelling kan je heel lang twisten, maar je mag vragen voor iets wat je wilt en als er een gek is die het ervoor geeft heb je een match. Maakt niet uit of je een A-merk, C-merk of merk Z bent.
In de basis bepaalt iid hoeveel je er voor verkocht krijgt of je prijs rechtvaardig is of niet, maar hier wringt het voor mij wel een beetje...:twisted: )
Laatst gewijzigd door RKN op 23 jul 2020 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

jsparie
Forum-lid

jsparie 24 apr 2020 16:03

RKN schreef: 24 apr 2020 15:27
MarkVeenstra schreef: 24 apr 2020 14:50 Over de prijsstelling kan je heel lang twisten, maar je mag vragen voor iets wat je wilt en als er een gek is die het ervoor geeft heb je een match. Maakt niet uit of je een A-merk, C-merk of merk Z bent.
In de basis bepaalt iid hoeveel je er voor verkocht krijgt of je prijs rechtvaardig is of niet, maar hier wringt het voor mij wel een beetje...

Het is natuurlijk niet alleen de technische kant die de prijs bepaalt, maar het totale plaatje van techniek + service + marketing enz. (wordt door techneuten nog wel eens vergeten ;) )
E.e.a. moet dan wel in verhouding staan.

Ik loop nog wel eens wat volk tegen het lijf dat zichzelf als ondernemer cq. handelaar ziet; die gaan er prat op als ze voor een dubbeltje en een kwartje iets kopen kunnen en iemand het voor een veelvoud daarvan in de maag kunnen splitsen. In mijn ogen ben je dan geen "ondernemer" maar een oplichter

Bovenstaande zijn twee voorbeeldjes waarbij men volgens mij dondersgoed weet dat de prijs niet in verhouding staat tot het geleverde. Strookt niet met mijn beeld van eerlijk ondernemen, Of dit ook bij Swett het geval is, kan ik van buitenaf niet oordelen (maar de spreekwoordelijke onderbuik... ;) :twisted: )
Bij een Specialized, Cannondale, Trek, Pinarello, etc van Eur 11.999 staat de prijs wel in verhouding tot het geleverde? Daar kun je ook best vraagtekens bij zetten. Volgens jou is dat pure diefstal dan toch 😉. Zijn het dan geen eerlijke ondernemers ? Dan weet ik er in algemene zin nog wel een paar overigens hahaha. Of dat allemaal in verhouding staat bepaalt een koper zelf. Staat het je niet aan koop je het niet.

Die beste man van Swett probeert ook een boterham te verdienen. Hij zal geen vele honderden fietsen verkopen. Je bent zelf geen ondernemer waarschijnlijk ? Ga maar even rekenen. Wil hij er nog een redelijk inkomen uit kunnen halen moet hij wel marge rekenen. Het is aan jou of "het totale plaatje" zoals je dit noemt dit waard is. Voor de een wel voor de ander niet. Net als met een fiets van Eur 10.000 plus.
Laatst gewijzigd door jsparie op 24 apr 2020 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 apr 2020 17:10

ypuh, maar waarom dan nu nog die reactie?
Dan had je vorig jaar, toen dit topic hot was, je gal toch kunnen spuwen?
Dit vind ik een beetje mosterd na de maaltijd en erg flauw, omdat Japie T van de namaakpolitie weer een beetje in de stront aan het roeren is.....

Squeezer, je mag toch vragen voor een frame of fiets wat je denkt dat ie waard is?
Het is toch aan jou of je dat wil uitgeven of niet?
Beetje zwak dit allemaal, is toch een ander verhaal dan FONS! :dislike:

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 24 apr 2020 18:25

scottpch schreef: 24 apr 2020 17:10 ... en erg flauw, omdat Japie T van de namaakpolitie weer een beetje in de stront aan het roeren is.....
Pardon?
Ik heb (alleen) een foto geplaatst. Mag dat ook al niet van meneer scottch..
Ik denk dat je hier zelf voor de meeste commotie zorgt.

En denigrerend doen over het namaaktopic. Er zijn echter heel wat forumleden die ik hierdoor heb kunnen afhouden van een dure miskoop, en daardoor heel wat ellende bespaard is gebleven.
Dankzij dat topic. Kan je min over doen, moet jij weten.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 24 apr 2020 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 apr 2020 18:36

Je bent een held, Jaap!: :winkthumb:

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 24 apr 2020 18:42

Je kan ook volwassen reageren. Ik ben geen held. Ik ben tegen oplichters.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 24 apr 2020 18:49

Een forumheld (niet sarcastisch bedoeld, maar echt gemeend, voor je bijdrages in het namaak topic, echt heel waardevol)
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 25 apr 2020 10:50

Wat ik dus al zei, er wordt weer in de stront geroerd, die discussie is toch al lang geleden gevoerd, Squeezer!
Of was je toevallig even afwezig?
Die opmerking van ypuh over Swett mbt Corona slaat natuurlijk helemaal nergens op en zo wordt samen met de foto van Japie het hele gezeik weer opnieuw aangewakkerd!
Niemand zit daarop te wachten! :dislike:

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 25 apr 2020 12:39

Squeezer, je was dus echt afwezig!!!
Kijk maar in het gehele topic over Fons of ik daarin gereageerd heb!!
Niet dus!!
Hoe dat topic van Fons verliep met de reacties van de eigenaar van Fons, en hoe het topic van Swett verliep, dat is waar ik naar refereerde.
En dus zeker niet gebashed wat je me hier in de schoenen probeert te schuiven!!
Volgens mij ben je echt van het padje af aan het geraken....

Plaats reactie