Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 26 okt 2024 18:32

Kornuit schreef: 24 okt 2024 12:26 Waar Rapha een paar jaar terug het enige dure premium merk was, zijn er de laatste jaren zijn er veel dure merken bij gekomen die allemaal hun stukje van de taart nemen.
Denk dat het idd dit is.
Andere merken hebben hun markt ingenomen. Ik volg ze ook helemaal niet, maar ze hebben dringend nood aan wat frissere designs misschien?

En op een gegeven moment wordt je zo 'incontournable' dat heel wat fietsers ook net weer bewust iets anders gaan kopen.
En dan kan ik het merk in m'n onderschrift alleen maar aanraden ;) :P
2021 SUP X-Road | 2023 Atom6 Grava Fast | 2021 Orbea Orca
Parentini ambassadeur
Instagram: @koeroeur

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2024 18:36

Ja, want de concurrent heeft die wel…. :roll:
Zoals ik al eerder stelde: geen merk die zijn prijzen zo treffend benoemd in de merknaam.

https://pasnormalstudios.com/eu/collect ... ilets#shop
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 okt 2024 18:54

Zo maar redenen, niet gestoeld op data

#1: Niet meer het enige "cycling couture" merk. Merken als MAAP, PNS enz. hebben een een deel van markt gepakt.

#2: Designs niet of nauwelijks veranderd, daarom door sommigen als "oubollig" gezien.

#3: Kwaliteit van bepaalde producten is aantoonbaar (veel) minder geworden.

#4: Heel weinig (zeg maar geen) technische innovaties à la Gabba.

#5: Brexit.

#6: Hoge kosten winkels.

#7: Ze maken sinds ze zijn overgenomen geen winst meer. Het eerste dat de nieuwe eigenaar deed: stoppen met de halfjaarlijkse uitverkoop.Hun prijsmodel was altijd: hoog, soms afprijzen maar nu is het "Every day HIGH pricing". Dat lijkt me geen houdbaar concept.

#8: Heel veel (soms vrij redelijke) namaak op Ali.

#9: Ook vanaf de onderkant is er meer concurrentie bijgekomen, denk aan Le Col wat zeker voor Britten die graag iets lokaals kopen interessant is.

#10: Hun marketingbudget is vooral gaan zitten in winkels en de profploeg. Maar dat betekent dus minder steekt in andersoortige marketing dan de concurrentie. Daardoor word je vanzelf minder relevant (marketingles 1: premiumprijzen vragen = continu de klant overtuigen waarom dit het geld waard is).

#11: Veel kritiek op de maatvoering. Grote verschillen tussen lijnen, continu veranderingen en nog altijd is voor heel veel klanten een M te klein/kort en een L te groot. Dit probleem speelt al sinds de oprichting en is nog altijd niet opgelost.

#12: Rapha is mainstream geworden, mensen willen wat anders (zie ook #1).

Plaats reactie