Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 26 okt 2024 18:32

Kornuit schreef: 24 okt 2024 12:26 Waar Rapha een paar jaar terug het enige dure premium merk was, zijn er de laatste jaren zijn er veel dure merken bij gekomen die allemaal hun stukje van de taart nemen.
Denk dat het idd dit is.
Andere merken hebben hun markt ingenomen. Ik volg ze ook helemaal niet, maar ze hebben dringend nood aan wat frissere designs misschien?

En op een gegeven moment wordt je zo 'incontournable' dat heel wat fietsers ook net weer bewust iets anders gaan kopen.
En dan kan ik het merk in m'n onderschrift alleen maar aanraden ;) :P
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2024 18:36

Ja, want de concurrent heeft die wel…. :roll:
Zoals ik al eerder stelde: geen merk die zijn prijzen zo treffend benoemd in de merknaam.

https://pasnormalstudios.com/eu/collect ... ilets#shop
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 okt 2024 18:54

Zo maar redenen, niet gestoeld op data

#1: Niet meer het enige "cycling couture" merk. Merken als MAAP, PNS enz. hebben een een deel van markt gepakt.

#2: Designs niet of nauwelijks veranderd, daarom door sommigen als "oubollig" gezien.

#3: Kwaliteit van bepaalde producten is aantoonbaar (veel) minder geworden.

#4: Heel weinig (zeg maar geen) technische innovaties à la Gabba.

#5: Brexit.

#6: Hoge kosten winkels.

#7: Ze maken sinds ze zijn overgenomen geen winst meer. Het eerste dat de nieuwe eigenaar deed: stoppen met de halfjaarlijkse uitverkoop.Hun prijsmodel was altijd: hoog, soms afprijzen maar nu is het "Every day HIGH pricing". Dat lijkt me geen houdbaar concept.

#8: Heel veel (soms vrij redelijke) namaak op Ali.

#9: Ook vanaf de onderkant is er meer concurrentie bijgekomen, denk aan Le Col wat zeker voor Britten die graag iets lokaals kopen interessant is.

#10: Hun marketingbudget is vooral gaan zitten in winkels en de profploeg. Maar dat betekent dus minder steekt in andersoortige marketing dan de concurrentie. Daardoor word je vanzelf minder relevant (marketingles 1: premiumprijzen vragen = continu de klant overtuigen waarom dit het geld waard is).

#11: Veel kritiek op de maatvoering. Grote verschillen tussen lijnen, continu veranderingen en nog altijd is voor heel veel klanten een M te klein/kort en een L te groot. Dit probleem speelt al sinds de oprichting en is nog altijd niet opgelost.

#12: Rapha is mainstream geworden, mensen willen wat anders (zie ook #1).

DDX
Forum-lid HC

DDX 05 nov 2024 16:48

https://www.gelderlander.nl/economie/e- ... ~ab249c54/
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Eigenaar DMEP, de investeringsmaatschappij van keukenondernemer Ben Mandemakers, vindt het ‘niet verantwoord’ er nog meer geld in te steken. Het in 2011 opgerichte Stella Fietsen uit Nunspeet ontwikkelde zich in het afgelopen decennium op stormachtige wijze tot een groeiparel in de Nederlandse fietsensector, met een omzet van ruim 100 miljoen euro. Het telt 48 filialen in Nederland en België, en circa 440 werknemers.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 nov 2024 09:19

Dat kan toch echt niet als een verrassing komen. Zelfs in de gloriedagen van de e-bike/stadsfiets had Stella al grote problemen met de schuldenlast en liquiditeit. Het bedrijf is meer dan eens een verlengstuk van de bank genoemd.

rikkert
Forum-lid

rikkert 07 nov 2024 15:50

Tja, wel weer 440 mensen zonder werk. Nu zullen die in de huidige arbeidsmarkt wel aan de bak komen denk ik. Maar levert toch een hoop stress en onzekerheid op.

Je zou zeggen dat de verkoop goed moet zijn, als ik elk fietsritje iedere Stella-rijder de berm in moet trappen, die ik passeer, liggen er per ritje toch minimaal 15 te spartelen. Stelletjes op de stella, met bijpassende fietstas, het wordt een uitstervend ras....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 nov 2024 16:48

rikkert schreef: 07 nov 2024 15:50 Tja, wel weer 440 mensen zonder werk. Nu zullen die in de huidige arbeidsmarkt wel aan de bak komen denk ik. Maar levert toch een hoop stress en onzekerheid op.

Je zou zeggen dat de verkoop goed moet zijn, als ik elk fietsritje iedere Stella-rijder de berm in moet trappen, die ik passeer, liggen er per ritje toch minimaal 15 te spartelen. Stelletjes op de stella, met bijpassende fietstas, het wordt een uitstervend ras....
Veel andere merken hebben ook bijpassende fietstassen. In het voor- en naseizoen heel veel e-bikes, met fietstassen. Dan weet je waar ze vandaan komen. Gelukkig heb ik er zelden last van, regelmatig juist een gezellig praatje bij de supermarkt.

Slowracer
Forum-lid

Gebruikersavatar Slowracer 07 nov 2024 17:15

Volgens mij werd Stella ook alleen in hun eigen winkels verkocht (waar ook geen andere merken verkocht werden, ervaring gebaseerd op 1 Stella winkel die ik bezocht heb) en daar hebben/hadden ze er ca. 50 van in Nederland en Vlaanderen. Ik weet niet of ze ook daarbuiten via hun webshop verkochten, maar als ze de fabriek plus 50 winkels moeten laten draaien op de verkoop van 1 merk in Nederland en Vlaanderen, dan moet je per dag toch redelijk wat fietsen verkopen.
Time is on my site.

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 11 nov 2024 16:18

Is er los van het bericht hier op het forum elders een bericht van veloflex? Heb inmiddels een paar setjes corsa's evo versleten, met tussendoor een setje pirelli p zero , maar ik ben er eigenlijk hartstikke tevreden over. Rollen imho super en vindt ze qua levensduur en lekbestendigheid beter dan vittoria's.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 nov 2024 20:32

Ivo W schreef: 11 nov 2024 16:18 Is er los van het bericht hier op het forum elders een bericht van veloflex? Heb inmiddels een paar setjes corsa's evo versleten, met tussendoor een setje pirelli p zero , maar ik ben er eigenlijk hartstikke tevreden over. Rollen imho super en vindt ze qua levensduur en lekbestendigheid beter dan vittoria's.
Ik heb (had) een account bij Veloflex en alle "dealers" kregen persoonlijk een email vanuit Veloflex met de mededeling. Alle voorraden zijn intussen daar weg. Het is echt over en uit.

Ik heb nog een paar zwarte en gum in 28mm hier liggen. En wellicht op internet nog wat over bij verschillende winkels.

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 12 nov 2024 11:25

heb er net nog 4 besteld bij bike components. die hebben er nu nog 1 op voorraad. kan weer even vooruit :-)

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 nov 2024 13:28

Goed geregeld!

Plaats reactie