Orlok schreef: ↑04 dec 2022 11:09
Je maandelijkse factuur is niet alleen afhankelijk van je piekverbruik maar ook van het totaal aan kWh wat je in die periode hebt verbruikt.!
[/quote]
Dat is idd zo, maar die factuur zal berekend worden aan het tarief voor het hoogste verbruik in één kwartier. Je mag dus gans de maand alle verbruik spreiden, als je op één kwartier veel verbruikt, zal dat ene tarief gelden voor gans de factuur. Dus niet één tarief voor alle verbruik.
Ik begrijp ook wel dat men oplossingen zoekt om het (hoge) verbruik wat in te dammen. Maar niet iedereen kan/mag zonnepanelen leggen, niet iedereen kan zomaar het hoge bedrag voor een warmtempomp ophoesten. Zelfs met premies is dat niet evident.
Ik ben wel eens benieuwd wat het zal geven als we volgend jaar zonnepanelen gaan hebben. En vooral of het interessant zal zijn om later een batterij aan te schaffen. Nu raadt men het nog af, omdat we veel thuis zijn overdag, en omdat we eigenlijk weinig elektricteit verbruiken. Maar in de donkere periode is dat misschien totaal anders.
Ik heb sinds een paar weken een slimme stekker die het verbuik van toestellen kan meten. En dat is best interessant om te kunnen opvolgen. Ik was vooral benieuwd wat de infrarood cabine zou verbruiken, maar dat valt eigenlijk nog heel goed mee (denk ik toch). 1 uur de cabine gebruiken is 1 kWh.