Tubeless
Voor een gravelbike is dat inderdaad niet zo’n probleem. Die pak ik toch maar af en toe. Dan hoort bandenspanning checken er inderdaad gewoon bij. Standaard procedure. Voor de wegracer had ik het liefst anders gewild. Die gebruik ik minimaal om de dag en vaak 2 dagen achter elkaar. Voorheen checkte ik de banden slechts 2 keer per week. Was meer dan voldoende. 0.5 bar meer of minder was voor training geen punt. Met de tubeless setup nu kan het toch al snel 1.5 bar schelen. Maar moet zeggen dat het inderdaad enorm went, telkens even de banden checken en oppompen. Maar als het anders kan is dat zeker niet verkeerd.
Mijn Veloflex banden verliezen ook bijna 1.5 Bar na een weekje stilstaan en staan dan op 2.5 Bar. Gewoon een beetje bijpompen als het nodig is. Ik check het gewoon voor ieder ritje. Zeker met de Veloflex banden - die zijn een stuk minder "drukvast" dan bijvoorbeeld de Schwalbe Pro One.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Mijn ventielen lekken bij mijn nieuwe tubeless setup. Echter alleen wanneer de druk hoger is dan net iets minder dan de maximale druk van de banden. Wanneer de druk lager wordt gehouden lijkt er geen drukverlies op te treden. Heb wat kleine ritjes van een paar kilometer gemaakt, maar de druk blijft behouden.
Is dit nou voldoende betrouwbaar? Iemand ervaring met een soortgelijk geval?
Is dit nou voldoende betrouwbaar? Iemand ervaring met een soortgelijk geval?
Als je de juiste tubeless ventielen gebruikt en deze goed vast monteert heb je geen last van lekkage bij de ventielen, ook niet bij iets minder dan de maximale druk van de banden.
Btw, waarom oppompen tot de maximale druk die op de zijkant van de band staat. Vlgns mij is het voldoende je banden op te pompen tot de 'juiste' druk welke is afgeleid van de breedte van de band en jouw gewicht incl. fiets en bepakking. Meerdere calculatie-apps staan jouw ter beschikking op internet.
Btw, waarom oppompen tot de maximale druk die op de zijkant van de band staat. Vlgns mij is het voldoende je banden op te pompen tot de 'juiste' druk welke is afgeleid van de breedte van de band en jouw gewicht incl. fiets en bepakking. Meerdere calculatie-apps staan jouw ter beschikking op internet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Nog ff een korte afronding… Kreeg van Bike-components zonder gedoe een nieuw Silca Tattico pompje opgestuurd. Hopelijk werkt deze wel op de dag dat ie nodig isOrlok schreef: ↑15 jul 2022 19:55Zo zie je maar weer @Hanz Bé, hoe duurder hoe beter.!Hanz Bé schreef: ↑15 jul 2022 14:21 Vandaag mijn eerste keer lek, waarbij de latex het gat niet kon dichten. De band was een Pirelli P Zero, de latex was Mariposa Cafélatex.
Gelukkig een plug bij me, Dynaplug Racer, en dat werkte prima. Inmiddels was de band wel zo zacht geworden, dat bijpompen nodig was. Toen begon het gelazer….. M'n dure Silca Tattico framepompje weigerde dienst. Trok vacuum, pompte niet. Bij een oude mede-burger aangebeld. Deze had gelukkig een (evenoude) pomp, maar geen passend nippeltje. Maar ook een compressor (maar geen passend nippeltje). Uiteindelijk bleek hij ook een dochter te hebben, die ernaast woonde. En die had gelukkig een goede pomp (geen nippeltje nodig).
Band weer op druk, en de laatste 20km, wat zenuwachtig maar probleemloos, naar huis gefietst.
Tja, nieuwe pompjes werken altijd wel. Het gaat erom dat ie het doet als ik in de winter van 2023/2024 m'n volgende lekke band heb, en hij inmiddels dus al ruim 1,5 jr. op de fiets zit
IK heb ook wel wat verlies. Maar ik voel met de duim al of ik moet bijpompen of nog en dagje verder kan.
Als je meer dan ca. 1 bar per dag verliest, moet je misschien ook eens checken of de ventielkern nog goed vast zit. Soms merk ik dat die een heel klein beetje lost en dan heb je daar soms wat lucht die ontsnapt.
Als je meer dan ca. 1 bar per dag verliest, moet je misschien ook eens checken of de ventielkern nog goed vast zit. Soms merk ik dat die een heel klein beetje lost en dan heb je daar soms wat lucht die ontsnapt.
Diegene die 33mm rijden op hoeveel bar rijden jullie?
Als ik het online bereken zeggen ze dat ik op 3.86 en 3.63 moet rijden.
Vind dat toch een beetje weinig en doe er nu 4.25 en 4.0 in.
Merk dat je idd met tubeless vaker moet oppompen. Elke week maar verlies dan ongeveer 10% ofzo.
Als ik het online bereken zeggen ze dat ik op 3.86 en 3.63 moet rijden.
Vind dat toch een beetje weinig en doe er nu 4.25 en 4.0 in.
Merk dat je idd met tubeless vaker moet oppompen. Elke week maar verlies dan ongeveer 10% ofzo.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Scheelt sowiso al of je 100kg weegt of 57….
Less is bore
Ik heb recent een nieuwe Venge aangekocht die tubeless afgemonteerd was ( zelf nog geen ervaring gehad hiermee)
Tot enkele weken terug was ik hier zeer tevreden over tot ik vorige week een nieuw ventiel heb moeten steken dit was afgebroken.
Men heeft dit in garantie vervangen. Ik wou gisteren de band bijpompen en ik merkte dat de latex uit het ventiel spuit als ik deze wil bij pompen.
Ik merkte dat tijdens het pompen er lucht ontsnapte via het luchtgaatje ( watergaatje in zijkant van de velg) plots liep de band helemaal leeg langs dit gaatje.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Zodra ik nu druk op de band zet spuit de latex en lucht uit het kleine gaatje van de velg ( ROVAL) ik heb slechts 5bar druk op de band gezet. Alvast bedankt voor wat info of nuttige tips
Tot enkele weken terug was ik hier zeer tevreden over tot ik vorige week een nieuw ventiel heb moeten steken dit was afgebroken.
Men heeft dit in garantie vervangen. Ik wou gisteren de band bijpompen en ik merkte dat de latex uit het ventiel spuit als ik deze wil bij pompen.
Ik merkte dat tijdens het pompen er lucht ontsnapte via het luchtgaatje ( watergaatje in zijkant van de velg) plots liep de band helemaal leeg langs dit gaatje.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Zodra ik nu druk op de band zet spuit de latex en lucht uit het kleine gaatje van de velg ( ROVAL) ik heb slechts 5bar druk op de band gezet. Alvast bedankt voor wat info of nuttige tips