ThanksNuitKor schreef: ↑14 aug 2022 10:05Daar heb je dipsticks voor, maar hier doe ik iedere 3 maanden ongeveer 20ml erbij zonder te checken en elke keer als ik een band verwissel omdat die versleten is zit er nog een klein laagje in, dus dat gaat goed. Ik hou bij wanneer de laatste keer is geweest, want met 2 wielsets vergeet ik dat geheid.Lion1979 schreef: ↑14 aug 2022 09:58 Misschien dat de vraag al eerder gesteld is maar ik kon het zo snel niet vinden. Afgelopen tijd 3 van de 4 fietsen tubeless gemaakt ( 2 gravel en 1 wegfiets) Wat een genot is dat, dat had ik veel eerder moeten doen. Wat een verschil is rolweerstand, gewicht en comfort. Nu las ik op het flesje sealant dat ik maandelijks de sealant moest checken. Is dit echt nodig? Of mag er wel wat meer tijd tussen zitten. En hoe dan jullie dat dan? Gewoon een stukje band losmaken en kijken of de vloeistof nog vloeibaar is?
Tubeless
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Meten kan ook door hem leeg te zuigen met de spuit waar je hem normaal gesproken mee vult (via het ventiel). Zoals al eerder aangehaald, er zal ook nog wel wat in de band blijven hangen, dus exacte wetenschap is het niet. Anyways, je kunt dan ook checken of het allemaal water is inmiddels.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die ervaring klopt , door bijpompen droogt er ook een gedeelte op.
Als er lucht ontsnapt zal daar ook altijd vocht inzitten, dus hoe meer lucht de band verliest hoe eerder de latex uitdroogt.
Ik vul in een raceband ongeveer elke drie maanden 20 of 30ml bij. Al naar gelang wat ik die periode ga doen en hoe warm het bv is.
Ik heb banden gehad die binnen twee weken droog stonden. Dat was lang geleden........
Maar ik heb er ook gehad waar na een half jaar nog voldoende in zat.
Als ik twijfel haal ik de band even los, kan ik gelijk zien of er geen balletjes of heel veel latex is opgehoopt op een punt.
Ja precies, bedoelde ook het bijpompen. Hier dus hetzelfde qua bijvullen. Merk ook dat na een aantal maanden ik bijna niets meer hoef bij te pompen, of in ieder geval veel minder vaak.wasbeer2006 schreef: ↑15 aug 2022 10:22Die ervaring klopt , door bijpompen droogt er ook een gedeelte op.
Als er lucht ontsnapt zal daar ook altijd vocht inzitten, dus hoe meer lucht de band verliest hoe eerder de latex uitdroogt.
Ik vul in een raceband ongeveer elke drie maanden 20 of 30ml bij. Al naar gelang wat ik die periode ga doen en hoe warm het bv is.
Ik heb banden gehad die binnen twee weken droog stonden. Dat was lang geleden........
Maar ik heb er ook gehad waar na een half jaar nog voldoende in zat.
Als ik twijfel haal ik de band even los, kan ik gelijk zien of er geen balletjes of heel veel latex is opgehoopt op een punt.
Dank, dan ga ik die conti eens proberen. Velofrex lijkt me niet echt puncture proof. Nu maar hopen dat de conti’s wel ergens te krijgen zijn. Goud vinden is eenvoudiger dan een paar bandjes.. Die Veloflex zijn er wel te krijgen. Lijkt me wel lekker soepel bandje. Toch maar eens proberen. Jij geen problemen met veel lek rijden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20
Ik heb zelf ook recent continental 5000s TE gemonteerd op mijn zipps 454. Montage was makkelijk, band plopte hoorbaar op rim (alhoewel deze wel weer terugschiet bij leeglaten, maar hoorde dat dat ip niet erg is). Maar vind toch dat er nog veel lucht ontsnapt. Na een rit van 1,5u bijna 0.5 bar weg. Meerdere mensen deze zelfde ervaring? Zit schwalbe sealant in.
Een halve bar verlies na anderhalf uur fietsen is veel, vandaar mijn vraag hoe je dat hebt gemeten want als je de bandendruk gaat meten verlies je altijd luchtdruk. Meestal meet men de druk na het oppompen met de drukmeter op de vloerpomp onder opgebouwde druk en als men gereden heeft en sluit daar dan weer die vloerpomp op aan zal deze zich eerst met lucht moeten vullen voordat de druk kan worden afgelezen en dat kan zeker een halve bar zijn, dus vandaar mijn vraag.!
Orlok schreef: ↑26 apr 2022 16:10 Vandaag dus zo'n 3 uur gereden en na afloop de bandendruk gecontroleerd. De accubandenpomp sloeg meteen af en had nog net op tijd kunnen aflezen dat er 0,1 bar tijdens de rit is ontsnapt maar kan ook het beetje lucht zijn die ontsnapt als je de accubandenpomp loskoppelt na het oppompen, enfin dus is niet zoveel als gedacht.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb de Veloflex Corsa EVO TLR 28mm in Frankrijk getest, en ben er zeer tevreden van. Gereden op goed - matig en slecht asfalt - ook asfalt met stukken versplinterde leisteen op het wegdek ( Col De Oulles ) en de zijkant van de Alpe D'Huez naar Col de Sarenne wat ook niet erg best was. Geen lek gereden en ook geen stukjes uit het oppervlak van het zeer comfortabele rubber van Veloflex. Band slijt ook niet erg snel, want voor de vakantie ook al op deze band gereden ( Vlaams wegdek / Vlaamse kasseien.)BillyB68 schreef: ↑15 aug 2022 17:21Dank, dan ga ik die conti eens proberen. Velofrex lijkt me niet echt puncture proof. Nu maar hopen dat de conti’s wel ergens te krijgen zijn. Goud vinden is eenvoudiger dan een paar bandjes.. Die Veloflex zijn er wel te krijgen. Lijkt me wel lekker soepel bandje. Toch maar eens proberen. Jij geen problemen met veel lek rijden?
Wel is het een band die wat zweet aan de zijkanten ( sealant ... zeker de dunnere ), en voor elke rit even op druk brengen, maar dat was ik gewend van tubes. Montage was prima te doen en op mijn klimwielen heb ik tevens de Vittoria Liner er op liggen om door te kunnen rijden bij lek. Nu na de vakantie staat de voorband zacht en moet een beetje nieuwe latex hebben. Maar het valt op hoeveel inhoud de Vittoria Liner geeft, echt voldoende om veilig beneden te komen / niet uit de bocht te vliegen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20
Klopt met vloerpomp gedaan inderdaad, kan misschien wel wat lucht ontsnappen daardoor maar toch geen 0.5 bar? Heb bij fietsenband met binnenband weleens na een week dat ik 'm wil bijpompen maar dat dat dan eigenlijk niet hoeft omdat het nog praktisch dezelfde druk is. Gebruik een joeblow overigens.Orlok schreef: ↑15 aug 2022 19:49 Een halve bar verlies na anderhalf uur fietsen is veel, vandaar mijn vraag hoe je dat hebt gemeten want als je de bandendruk gaat meten verlies je altijd luchtdruk. Meestal meet men de druk na het oppompen met de drukmeter op de vloerpomp onder opgebouwde druk en als men gereden heeft en sluit daar dan weer die vloerpomp op aan zal deze zich eerst met lucht moeten vullen voordat de druk kan worden afgelezen en dat kan zeker een halve bar zijn, dus vandaar mijn vraag.!
Orlok schreef: ↑26 apr 2022 16:10 Vandaag dus zo'n 3 uur gereden en na afloop de bandendruk gecontroleerd. De accubandenpomp sloeg meteen af en had nog net op tijd kunnen aflezen dat er 0,1 bar tijdens de rit is ontsnapt maar kan ook het beetje lucht zijn die ontsnapt als je de accubandenpomp loskoppelt na het oppompen, enfin dus is niet zoveel als gedacht.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik weet nooit welke biba's iedereen rijdt of heeft gereden
Maar elke biba die ik heb is na een dag echt een halve bar uit en ik heb echt tientallen schwalbe biba's gehad in het verleden.
Een halve bar in een rit is veel. Maar rijd er eens een paar keer mee. Is het dan nog vul 20ml oid bij en dan weer rijden.
Als het dan nog is heb je of gewoon een keer pech of er zit iets niet helemaal goed.
Maar elke biba die ik heb is na een dag echt een halve bar uit en ik heb echt tientallen schwalbe biba's gehad in het verleden.
Een halve bar in een rit is veel. Maar rijd er eens een paar keer mee. Is het dan nog vul 20ml oid bij en dan weer rijden.
Als het dan nog is heb je of gewoon een keer pech of er zit iets niet helemaal goed.