Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2012 09:54

53x11 schreef:
litespeed schreef:Psies, daarmee gaat die vergelijking met een sportschool ook volledig mank.
Controleer dan inderdaad alleen het podium, of desnoods de top 10, als je als organisatie zo bang bent voor valsspelers. Ik blijf erbij dat tijdens een recreatieve rit (want dat is een cyclo toch in essentie) het idioot is om op doping te controleren.
Ben je zo naief of doe je alsof? ;)
Voor de top 20 (of nog hoger) is cyclo rijden al lang geen recreatief ritje meer. Er worden nota bene hele ploegen speciaal voor opgezet, dames krijgen knechten mee en na elke grote cyclo wordt er gevraagd "wie heeft er gewonnen?".
Less is bore

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 26 jul 2012 10:05

rbr schreef:
farelli schreef:Precies.
En dat vingertje hebben we tegenwoordig snel omhoog als het een ander betreft.
Ik wil absoluut geen vingertje opsteken, integendeel. Ook ik heb een hekel aan het moralistische geleuter in dit land. Ieder moet voor zichzelf bepalen hoever ze gaan met het nastreven van hun sportprestaties. Zelf ben ik geen wielrenner, veel meer een wielertoerist, dus misschien moet ik ook niet oordelen hierover. Wellicht is het (willen) presteren veel meer een verslaving dan pakweg roken?
Was niet persoonlijk bedoeld. Verder zag ik bij jou ook geen vingertje omhoog komen. Wel onbegrip.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 26 jul 2012 10:14

daniel1975 schreef:
53x11 schreef:
litespeed schreef:Psies, daarmee gaat die vergelijking met een sportschool ook volledig mank.
Controleer dan inderdaad alleen het podium, of desnoods de top 10, als je als organisatie zo bang bent voor valsspelers. Ik blijf erbij dat tijdens een recreatieve rit (want dat is een cyclo toch in essentie) het idioot is om op doping te controleren.
Ben je zo naief of doe je alsof? ;)
Voor de top 20 (of nog hoger) is cyclo rijden al lang geen recreatief ritje meer. Er worden nota bene hele ploegen speciaal voor opgezet, dames krijgen knechten mee en na elke grote cyclo wordt er gevraagd "wie heeft er gewonnen?".
Ik zou zeggen "controleer dan de top 20" maar wat doe je met iemand die toevallig een cyclo meerijdt en toch in de top 20 geraakt (bvb een jonge gast die pas tijdens deze cyclo zijn talent ontdekt)? Je kan toch moeilijk verwachten dat iedereen die een cyclo meerijdt geheel de dopingreglementering kent en zich professioneel laat begeleiden door dokters, zijn voeding laat controleren, thuis geen glazen of borden van zijn vrouw en kinderen gebruikt want er zou een restant van een verboden produkt kunnen inzitten.
Pas je dan dezelfde dopingreglementering toe als bij de profs? Trouwens is een recreant ook onderworpen aan de dopingreglementering van het wada?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2012 10:18

Is ook een heel lastige discussie en die grens is lastig te trekken. Heb je iets in je lijf via een hoestdrankje of wordt er EPO gevonden.... wereld van verschil, maar onmogelijk vast te leggen in regelementen denk ik.
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jul 2012 10:18

Ik denk dat er meer dopinggebruikers niet in de top 20 van de Marmotte rijden dan wel ;-)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jul 2012 10:19

daniel1975 schreef:Is ook een heel lastige discussie en die grens is lastig te trekken. Heb je iets in je lijf via een hoestdrankje of wordt er EPO gevonden.... wereld van verschil, maar onmogelijk vast te leggen in regelementen denk ik.
Nou, ik denk dat de regelementenmakers best iets beter hun best zouden kunnen doen om onderscheid te maken tussen verschillende soorten doping en ook verschillende straffen in te voeren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9139
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jul 2012 10:22

daniel1975 schreef:
53x11 schreef:
litespeed schreef:Psies, daarmee gaat die vergelijking met een sportschool ook volledig mank.
Controleer dan inderdaad alleen het podium, of desnoods de top 10, als je als organisatie zo bang bent voor valsspelers. Ik blijf erbij dat tijdens een recreatieve rit (want dat is een cyclo toch in essentie) het idioot is om op doping te controleren.
Ben je zo naief of doe je alsof? ;)
Voor de top 20 (of nog hoger) is cyclo rijden al lang geen recreatief ritje meer. Er worden nota bene hele ploegen speciaal voor opgezet, dames krijgen knechten mee en na elke grote cyclo wordt er gevraagd "wie heeft er gewonnen?".
En toch; Het blijft een recreatietocht. Dat er nu mensen zijn die zichzelf iets te serieus nemen (door een speciale cyclo ploeg op te richten, danwel door doping te gebruiken), dat moeten ze lekker zelf weten. Zolang het geen wedstrijd is die onder UCI regels valt lijkt me doping controle eerlijk gezegd idioot (maar dat had ik al gezegd geloof ik).

Verder eens met fiedoo
litespeed schreef:Ja, laten we op onderzoek van een sportjournalist wachten, voordat we iets zinnigs kunnen zeggen over de prestatiebevorderende werking van EPO...
Deze quote intepreteerde ik blijkbaar verkeerd, maar dan begrijp ik niet wat je er wel mee bedoelt geloof ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2012 10:58

53x11 schreef: En toch; Het blijft een recreatietocht. Dat er nu mensen zijn die zichzelf iets te serieus nemen (door een speciale cyclo ploeg op te richten, danwel door doping te gebruiken), dat moeten ze lekker zelf weten. Zolang het geen wedstrijd is die onder UCI regels valt lijkt me doping controle eerlijk gezegd idioot (maar dat had ik al gezegd geloof ik)..
Cyclo is niet hetzelfde als toertocht. Er wordt gekoerst, kopgroep krijgt vaak motorbegeleiding en er wordt een klassement opgemaakt met prijzen.
Dan voldoe je aan zoveel criteria van een echte wedstrijd dat het ook zo benaderd gaat worden.
En dan neem ik het op voor de mensen die het wel clean doen, de echte liefhebbers. Valsspelers pak je aan, liefst goed hard.
Less is bore

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 26 jul 2012 19:02

Het ergste is dat er wielrenners zijn afgehaakt die , doordat anderen doping gebruikten en zelf niet , van top naar flop vielen of niet aan de bak kwamen ondanks hun talent.

Dat er wielrenners door het gebruik van doping te veel geld verdienden terwijl ze het eigenlijk niet verdienden .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13536
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jul 2012 19:11

whocares schreef:Het ergste is dat er wielrenners zijn afgehaakt die , doordat anderen doping gebruikten en zelf niet , van top naar flop vielen of niet aan de bak kwamen ondanks hun talent.

Dat er wielrenners door het gebruik van doping te veel geld verdienden terwijl ze het eigenlijk niet verdienden .
Dat is ook wel een probleem he, stel de hele ploeg gebruikt doping en de kopman niet. Die wint vervolgens, maar wel met veel sterkere hulp.

Ik snap sowieso niet als amateur dat je doping gaat gebruiken. Ik weet niet wat een goede amateur verdient met top uitslagen bij cyclo,s. Maar volgens mij is het heel weinig. Iig volgens mij een stuk minder als de meeste hoofdklasse amateurs voetbal, dat loopt soms wel op tot 40/50k per jaar.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 26 jul 2012 20:05

farelli schreef:
rbr schreef:
farelli schreef:Precies.
En dat vingertje hebben we tegenwoordig snel omhoog als het een ander betreft.
Ik wil absoluut geen vingertje opsteken, integendeel. Ook ik heb een hekel aan het moralistische geleuter in dit land. Ieder moet voor zichzelf bepalen hoever ze gaan met het nastreven van hun sportprestaties. Zelf ben ik geen wielrenner, veel meer een wielertoerist, dus misschien moet ik ook niet oordelen hierover. Wellicht is het (willen) presteren veel meer een verslaving dan pakweg roken?
Was niet persoonlijk bedoeld. Verder zag ik bij jou ook geen vingertje omhoog komen. Wel onbegrip.
Klopt. Ik probeer te begrijpen waarom iemand dit doet op dit niveau. Begin aardig een idee te krijgen....
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6584
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 jul 2012 21:57

wasbeer2006 schreef:Ik weet niet wat een goede amateur verdient met top uitslagen bij cyclo,s. Maar volgens mij is het heel weinig. Iig volgens mij een stuk minder als de meeste hoofdklasse amateurs voetbal, dat loopt soms wel op tot 40/50k per jaar.
Hier zit de veronderstelling in dat mensen doping gebruiken voor geld. In de meeste gevallen gebruiken ze het voor aanzien. Kijk eens om je heen wat mensen aan geld uitgeven om aanzien te verwerven: dure horloges, dikke auto's etc.

Er zijn mensen die geven gerust 5000 Euro (en meer) uit aan een Marmotte project. Is die 450 Euro (het kan vast nog goedkoper maar dit kost het in Cananda) voor een Epokuurtje dan nog een probleem?

Plaats reactie