Scott
Met sturen heeft het inderdaad niks te maken, maar wel mogelijke mechanische consequenties.
Ik heb op mijn maatframe bewust gekozen voor 20 mm spacers om lager te kunnen als dat wenselijk zou worden.
Ik heb op mijn maatframe bewust gekozen voor 20 mm spacers om lager te kunnen als dat wenselijk zou worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Het frame is maar L (cm), zou goed moeten zijn voor me.
Als ik meer gewend ben geraakt aan de fiets dan kan ik nog altijd wat spacers eraf halen lijkt me. Om zo mee te beginnen is goed, laat ik eerst maar lekker kilometers gaan maken.
Als ik meer gewend ben geraakt aan de fiets dan kan ik nog altijd wat spacers eraf halen lijkt me. Om zo mee te beginnen is goed, laat ik eerst maar lekker kilometers gaan maken.
Hoe meer stuurbuis er uit het balhoofd steekt, hoe groter het buigend moment erop als je op de pedalen gaat.
Meestal gaat het goed , maar de fabrikanten waarschuwen tegen teveel lengte (meestal iets van 30 mm max.) en daar is een reden voor.
Meestal gaat het goed , maar de fabrikanten waarschuwen tegen teveel lengte (meestal iets van 30 mm max.) en daar is een reden voor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Zo simpel is het nu ook weer niet, sommige frames zijn gemaakt voor wedstrijden en mensen die diep willen zitten en sommige voor mensen die niet zo diep willen of kunnen zitten, in de balhoofdlengte of stack kunnen flinke verschillen zitten.Danny091283 schreef:Het frame is maar L (cm), zou goed moeten zijn voor me.
Rij je lekker met 50 mm spacers, dan mag je stellen dat het frame toch niet goed past.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als het buigt zou het (zeker op slecht wegdek/kasseien) ook van invloed kunnen zijn op het stuurgedrag...
De hele constructie van een ahead balhoofd is niet gemaakt om vele cm's te overbruggen met spacers. Een stapel ringetjes ingeklemd tussen de stuurpen en balhoofdstel geeft gewoon niet veel stevigheid. Een langere balhoofdbuis is het meest ideale omdat daar de buis zoveel mogelijk bovenaan ondersteund wordt door een lager. Is dit niet mogelijk omdat de juiste hoogte niet te krijgen is of omdat de de fiets anders te lang wordt is een omgekeerde stuurpen (eventueel 17 graden) altijd nog een veel degelijkere oplossing.
Alleen kost een andere stuurpen de fietsenmaker geld en een rij spacers kost geen drol.
Overigens is die 30mm max wel iets uit het verleden. Toen was iedereen bang voor alles van carbon. Ik denk niet dat afbreken zo snel aan de orde zal zijn maar het blijft natuurlijk zonde om veel geld uit geven aan een nieuwe, extra stijve fiets en hem vervolgens weer slap te maken met een noodoplossing.
De hele constructie van een ahead balhoofd is niet gemaakt om vele cm's te overbruggen met spacers. Een stapel ringetjes ingeklemd tussen de stuurpen en balhoofdstel geeft gewoon niet veel stevigheid. Een langere balhoofdbuis is het meest ideale omdat daar de buis zoveel mogelijk bovenaan ondersteund wordt door een lager. Is dit niet mogelijk omdat de juiste hoogte niet te krijgen is of omdat de de fiets anders te lang wordt is een omgekeerde stuurpen (eventueel 17 graden) altijd nog een veel degelijkere oplossing.
Alleen kost een andere stuurpen de fietsenmaker geld en een rij spacers kost geen drol.
Overigens is die 30mm max wel iets uit het verleden. Toen was iedereen bang voor alles van carbon. Ik denk niet dat afbreken zo snel aan de orde zal zijn maar het blijft natuurlijk zonde om veel geld uit geven aan een nieuwe, extra stijve fiets en hem vervolgens weer slap te maken met een noodoplossing.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou gewoon eens met 1cm minder spacing gaan rijden en dan vervolgens nogeens.
Dat zal waarschijnlijk best wel goed gaan of je moet echt iets aan je rug hebben.
Gewoon testen, dan kan je ook ondervinden of er voor jouw verschil in rijgedrag zit.
weet je dat ook meteen.
Stuurpen omdraaien kan nog scheelt toch weer een cm ook met een 6 graden.
Ik vind het wel een hele mooie bike met dito kleurstelling en zoals een aantal schrijven vind ik die fm nog niet echt praatjes hebben hoor. tenzij je 188 of groter bent, dan is de fiets aan de kleine kant.
Dat zal waarschijnlijk best wel goed gaan of je moet echt iets aan je rug hebben.
Gewoon testen, dan kan je ook ondervinden of er voor jouw verschil in rijgedrag zit.
weet je dat ook meteen.
Stuurpen omdraaien kan nog scheelt toch weer een cm ook met een 6 graden.
Ik vind het wel een hele mooie bike met dito kleurstelling en zoals een aantal schrijven vind ik die fm nog niet echt praatjes hebben hoor. tenzij je 188 of groter bent, dan is de fiets aan de kleine kant.
-
- Forum-lid
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Kun je zelf die spacers eruit halen? Ik neem aan dat het stuur er eerst af moet
Nee, dat mag alleen een gecertificeerde fietstechnicus doen, anders vervalt je verzekering als je op de muil gaat.....
Normale procedure is:
Bout in topcap eruit draaien.
Bouten stuurpen los en pen van de stuurbuis trekken, spacers van stuurbuis af en pen+stuur weer plaatsen.
Verwijderde spacers OP de stuurpen plaatsen, topcap+bout er weer op/in.
Balhoofd afstellen tot speling eruit is en bouten stuurpen weer vastdraaien..
Normale procedure is:
Bout in topcap eruit draaien.
Bouten stuurpen los en pen van de stuurbuis trekken, spacers van stuurbuis af en pen+stuur weer plaatsen.
Verwijderde spacers OP de stuurpen plaatsen, topcap+bout er weer op/in.
Balhoofd afstellen tot speling eruit is en bouten stuurpen weer vastdraaien..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Ofwel ff naar de fietsenmaker