Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 27 jul 2012 20:23

Ach joh, er schijnt zelfs een nl-kampioen TT bij de vrije renners te zijn die behoorlijk verdacht is van dopegebruik. Er lopen nu eenmaal een hoop zielige figuren rond, die zichzelf graag met anderen willen meten en daarbij het liefst valsspelen. Je kunt het omzeilen door het bij jezelf te houden en geen belang te hechten aan ereplaatsen. Bij een cyclo of tt hoort maar één tegenstander te zijn en dat ben jezelf.
But let the games begin, kunnen we weer genieten van "al die topsport" en dansen/juichen rondom de "goden" en meehuilen met de pechvogels. Een topsporter ophemelen is minstens zo zielig, het gaat alleen maar om geld, status, aanzien en ego. En dat allemaal omdat wij kijkertjes nou eenmaal graag een held willen om tegen op te kijken in de reclamespotjes. Topsport kijken is heel leuk, maar neem het a.u.b. niet zo serieus, per slot van rekening gaat topsport echt nergens over.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 28 jul 2012 00:07

Dopingvrij rijden is waardig, en met doping gewoon competitievervalsing en daarom in sport onwaardig.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 28 jul 2012 09:15

Het genoegen om harder te rijden dan de rest geld ook voor Cyclo's rijden.
Men krijgt een rugnummer op en zodra dat gebeurt is het koers hoe je het ook uitlegt of intrepeteert.
Vals spelen hoort daar volgens verschillende renners CQ rensters ook bij !!!!!!!!!???????
Hier kun je over discussieren zo vaak je wil maar stel een doping controle in en een heleboel blijven er al thuis,lekker makkelijk voor degene die zonder rijden.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6584
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 jul 2012 13:25

Enovos is een co-sponsor van de Radio-Shack ploeg en stopt per 1 augustus. De negatieve berichten van niet betalen, Bruyneel/Armstrong zaten al in de weg maar het dopinggeval met Frank Schleck heeft de doorslag gegeven. Oa AD maakt hier melding van.

Is Schleck nu ontslagen bij die ploeg? Normaal is dat de procedure. In dat geval heeft z'n broetje geen andere keus om de ploeg ook te verlaten want die heeft zelfs op de dood van z'n moeder gezworen dat Frank onschuldig is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13536
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2012 19:55

Gastheerg schreef:Enovos is een co-sponsor van de Radio-Shack ploeg en stopt per 1 augustus. De negatieve berichten van niet betalen, Bruyneel/Armstrong zaten al in de weg maar het dopinggeval met Frank Schleck heeft de doorslag gegeven. Oa AD maakt hier melding van.

Is Schleck nu ontslagen bij die ploeg? Normaal is dat de procedure. In dat geval heeft z'n broetje geen andere keus om de ploeg ook te verlaten want die heeft zelfs op de dood van z'n moeder gezworen dat Frank onschuldig is.
Dat zou mooi zijn zeg. Kan Fabian terug naar Saxo om Alberto een beetje te helpen.
Kijken of sky net zo saai is dan volgend jaar.

Die Bruyneel ben ik wel een beetje klaar mee.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 aug 2012 07:37

Het UCI probeert het USADA het dossier Armstrong te ontfutselen. Het USADA heeft het over " de vos in het kippenhok" zetten als ze het dossier aan de UCI zouden moeten overdragen.
Heeft het USADA weet van bepaalde connecties tussen de UCI en de ploeg van LA indertijd? Wachten hoe dat afloopt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 06 aug 2012 11:14

Idd Fiedoo, het spel is op de wagen.
USADA aan UCI:
"By our count, of the 21 podium finishers at the Tour de France during the period from 1999-2005, only a single rider other than Mr. Armstrong was not implicated in doping by a subsequent investigation. Yet, only a single one of these riders had a positive test with the UCI." Dit alles n.a.v. een schrijven van de UCI: UCI President Patrick McQuaid wrote July 13 to USADA, claiming the Switzerland-based cycling group has jurisdiction and USADA does not.
"The UCI is the only test results management authority, as these are UCI tests," McQuaid said in his letter. Lastig om dit laatste staande te houden als je door de feiten achterhaald wordt.

Wedstrijden in Italie: Veel deelnemers hebben helpers. Niet dat dit ook op dat moment wielrenners zijn, maar eerder automobilisten of bestuurders van motoren, scooters en brommers. Je ziet bij grote regelmaat een half peloton aan dit soort voertuigen hangen in de beklimmingen. Met of zonder dope.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Humpie
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 aug 2011 18:49

Humpie 06 aug 2012 16:05

Leuke discussie over doping in cyclo's. Over twee weken rijd ik in de Haute Route. Een cyclo over zeven etappes. Daar rijden alleen maar liefhebbers. Maar de euwige roem is een grote verleiding. Dus ga ik ook mijn best doen. Kreeg dit weekend een mail dat er mogelijk doping controles worden uitgevoerd. En ja, bij controle ben ik gegarandeerd positief. Een medische aandoening doet mij naar een verboden middel grijpen. En nee, ik kan niet zonder en er zijn geen alternatieven. Voordeel tijdens het fietsen zal ik er vast wel van hebben, anders zetten ze het niet op de lijst. Al zal een top tien notering in een dergelijke cyclo er niet in zitten.

Als mogelijkheid geeft de organisatie aan dat ik een Therapeutic Use Exemption (TUE) moet regelen bij de dokter. Maar dat soort zaken moeten dan weer via de nationale dispensatiecommissie, wielerfederatie en dokter. Dat lukt nooit in twee weken. Zeker niet tijdens vakanties.

Zo zijn er ongetwijfeld genoeg goedwillende wielerliefhebbers die gedrogeerd (bewust of onbewust) rondrijden.

Uiteindelijk vind ik het onzinnig om als meerijdende liefhebber een TUE te regelen en de organisatie geinfomeerd over mijn situatie. Daarbij heb ik ze ook de tip gegeven mij te selecteren voor een dopingtest. Goed voor hun publiciteit (een zichzelf respecterende cyclo hoort een dopinggeval te hebben tegenwoordig) en voor mij een leuk verhaal voor verjaardagen dat ik op doping ben betrapt en nu twee jaar niet meer mee mag doen aan wedstrijden, die ik toch al niet reed. Ik geloof niet dat cyclo's of de UCI of andere bonden lijsten bijhouden van geschorste niet licentie houders.

Een dergelijke cyclo blijft toch niet anders dan een prestatietocht. Een prestatie alleen voor jezelf. Doping hoort daar niet in thuis. Tenzij je heel goed bent in zelfbedrog. De roem en bewondering van derden is slechts heel beperkt en tijdelijk.

Zouden jullie het erg vinden als je medefietsers in een cyclo doping zouden gebruiken? Als we het met zijn allen namelijk geen bezwaar vinden, dan zijn er geen dopingcontroles meer nodig, kunnen de gebruikers ons uit de wind houden, hebben we nog een excuus erbij als de uitslag weer eens tegenvalt en verbetert ons zelfbeeld als enige niet gebruiker.
Laatst gewijzigd door Humpie op 06 aug 2012 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 aug 2012 16:17

Ik denk dat veel afhankelijk is van de positie waar je eindigt. Of je in de Marmotte nu 3478 of 3521, zal praktisch niemand een zorg zijn. Eindig je in de buurt van het podium of bijv top 10 dan is het wel zuur als je er net buiten valt doordat een aantal heeft vals gespeeld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2012 18:00

+1
Less is bore

Humpie
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 aug 2011 18:49

Humpie 06 aug 2012 18:31

Zuur is dat inderdaad. Maar is dat niet altijd zuur? Ook als je er net buiten valt omdat je minder hebt getraind, minder risico wil nemen in de afdaling, wel graag een keer naar een feestje gaat, minder geld hebt voor dat betere materiaal, meer respect hebt voor verkeersregels, etc. Zelfs de reden van geen top tien halen omdat je minder talent hebt is ontzettend zuur.

Begrijp me niet verkeerd; iedere cyclorenner die stiekum doping gebruikt om andere fietsliefhebbers voor te blijven is voor mij ziek in het hoofd. Profs hebben dan nog het excuus dat ze voor hun brood rijden.

Maar hetzelfde geldt voor het door rood rijden, geen voorrang verlenen of het gebruik van beide weghelften bij afdalingen en kruisingen. De meeste cyclo's en alle toertochten zijn nu eenmaal niet keurig afgezet. Zeker niet vanaf de tweede groep. Aan het negeren van verkeersregels hebben we allemaal, in meer of mindere mate, wel eens meegedaan. Terwijl dat ook niet is toegestaan. Als naar mijn idee het onverantwoord wordt, laat ik ze gaan. Dan maar een minder goede klassering. Al weet ik heel goed dat je wil en de andrenaline je bijna dwingen om er ook aan mee te doen. Helaas breng je dan niet alleen jezelf, maar ook anderen in nodeloos gevaar.

Voor mij is het gebruik van doping om het lichaam op te voeren om beter te zijn dan anderen ook onverantwoord. Maar je brengt anderen er tenminste niet mee in gevaar.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 aug 2012 18:55

Overigens heb ik er geen moeite mee als mensen dingen uit medische noodzaak gebruiken, maar dat moet dan wel echte de enige reden zijn.
Less is bore

Plaats reactie