Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
monsieurpinot
- Forum-lid HC
monsieurpinot
17 sep 2016 10:48
Wolfhound32 schreef:De FM geeft aan (en zo hoort het ook) dat het bij hem wel goed zit. Met garantie moet je ook bij hem zijn. Hij lost het verder onderling maar op met Scott. Heb je verder geen bemoeienissen mee.
precies, en hier komt de post die @Nee_Nee zopas ergens plaatste van pas:
Nee_Nee schreef:Lees dit nog even:
"Conformiteit-beginsel
Economische levensduur
"Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten."
In Nederland blijft de verkoper niet slechts tijdens de garantie, maar in feite onbeperkt aansprakelijk, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.
Stel dat een product een gebruiksduurverwachting heeft van 10 jaar en na 7 jaar doet zich een gebrek voor, dan is de verkoper hierop volgens ons recht alsnog aan te spreken. Dit laatste is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW. Dat zegt dat degene die iets verkoopt (een artikel of een dienst) de plicht heeft een goed product te leveren.
Dit is het zogenaamde conformiteitbeginsel. Dit houdt in dat het product moet voldoen aan de verwachtingen die je als consument redelijkerwijze mag hebben. Zo mag je verwachten dat een wasmachine niet binnen drie jaar versleten lagers heeft.
De klant heeft dus ook rechten na (buiten) de garantietermijn. Maar; dit betekent niet dat het altijd volledig kosteloos moet. Ook de klant zal een deel van de kosten redelijkerwijs moeten dragen, perslot van rekening heeft het apparaat een tijd goed gefunctioneerd.
Wettelijke garantie
U heeft wettelijk gezien recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aanschaf profiteert u bovendien van een verlichting van bewijslast.
Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, dan moet de verkoper aantonen dat dat door uw schuld gekomen is. Anders hebt u recht op herstel of vervanging van het product of, als dat niet mogelijk is, op teruggave van de aankoopprijs.
Verkopers- of fabrieksgarantie
Daarnaast kan de verkoper of de fabrikant u een speciale garantietermijn geven. Hij garandeert hiermee dat u een bepaalde periode goed gebruik zou kunnen maken van wat hij aan u heeft geleverd. Ook dan heeft u recht op herstel of vervanging of als dat onmogelijk is, teruggave van de aankoopprijs gedurende de hele garantietermijn.
Koopovereenkomst met de verkoper
Bij aanschaf van een product gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. Die is degene die u een deugdelijk product moet leveren; hij mag u bij een slecht (ondeugdelijk) product niet doorverwijzen naar de fabrikant.
De verkoper moet zelf voor een oplossing zorgen. De verkoper kan op zijn beurt vervolgens wel zelf aankloppen bij de producent, maar daar hebt u als consument niets mee te doen.
Geen overeenkomst met de fabrikant
Met de fabrikant hebt u geen overeenkomst gesloten. Gaat u met uw ondeugdelijk product toch direct naar de fabrikant, dan is deze vrij om aan de garantie allerlei beperkingen te verbinden. U moet dan bijvoorbeeld arbeidsloon betalen als een product moet worden gerepareerd.
Fabrieks- of verkopersgarantie kunnen overigens nooit afbreuk doen aan uw rechten volgens de wet; die gelden altijd.
.Economische levensduur / Gebruiksduurverwachting
Gaat een product kapot buiten de garantietermijn en u wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet u aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. Dus dat de slijtage tijdens de economische levensduur (gebruiksduurverwachting) van het product plaats heeft gevonden.
Europese wettelijke garantietermijn
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.
Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
De Nederlandse regelgeving
Volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn."
-
JasperGR
- Forum-lid
JasperGR
17 sep 2016 11:45
Danny091283 schreef:Het andere punt wat ik nu 2x heb gehoord is dat Scott wat slacht is met garantie. Mijn fm vertelde me dat, dat bij hun wel goed zat.
Ik hoorde van een andere fm dat ze daardoor juist zijn gestopt om Scott dealer te zijn. Een gw2 maatje van me zei ook ook al dat de garantie nogal slecht is.
Slecht!? Ik heb bij mijn vorige Foil twee keer een nieuwe vork gekregen uit garantie! Eentje was een productiefout en de ander een twijfel waar t aan lag. Ik ben zeer te spreken over Scott.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
-
Danny091283
- Forum-lid
Danny091283
17 sep 2016 12:32
Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee. Ik ga straks maar ff een mooi rondje maken op mijn nieuwe Scott. Heb er zin in ^^
-
J.Edge87
- Forum-lid
J.Edge87
17 sep 2016 12:43
Danny091283 schreef:Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee. Ik ga straks maar ff een mooi rondje maken op mijn nieuwe Scott. Heb er zin in ^^
Lijkt me een uitstekend plan. Fijne rit en als je wat gewend ben over een week of wat kan je eens een spacer er vantussen halen....
is het fietsen aan het her-ontdekken
-
scottpch
- Forum-lid HC
scottpch
17 sep 2016 12:53
Henkv, een Addict van 2016 is nog wat comfortabeler en als allround klimfiets in de markt gezet tov een Foil van 2012, wat een aero frame is. Deze is wat harder, stugger bij de achtervork wat overigens op te lossen is door 25mm bandjes te gebruiken icm een iets lagere spanning.
Voor kilometervreters is de Addict bij uitstek geschikt, licht, stijf bij bracket en balhoofd en toch comfortabel.
-
Danny091283
- Forum-lid
Danny091283
17 sep 2016 19:06
Dit is overigens mijn stam met de spacers.
Vandaag mijn eerste echte rondje gemaakt. Fiets, fietst echt zo soepel. Ik heb een klein beetje last gehad van mijn rug tijdens het klimmen, maar verder heerlijk gefietst! Ik moet nog wel wennen aan alles.
Onderweg kreeg ik trouwens wel last van zere voeten waardoor ik halverwege ergens ben gaan zitten.
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
17 sep 2016 19:33
Voorlopig maar zo laten en eerst maar eens wat kilometers maken....
De rest komt later wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
R3x
- Forum-lid
R3x
17 sep 2016 19:48
Wel een mooi plekje voor de bel zo
Niet lullen maar fietsen!
-
Danny091283
- Forum-lid
Danny091283
17 sep 2016 19:57
Wel mooi dat knal groen/gele, ik ben nu wat opzoek naar kleding wat bij mijn fiets past.
-
Wolfhound32
- Forum-lid
Wolfhound32
18 sep 2016 10:30
Belletje heeft zo geen ruk zin. Geluid gaat de verkeerde kant op. Je zult in de praktijk merken dat je je het schompes moet bellen eer met name die ouwe van dagen het horen.
- Forum-lid
Danny091283
18 sep 2016 14:44
Ik heb al gemerkt dat mensen doof zijn. Gisteren nog bijna een aanvaring gehad met iemand op een skateboard met oordoppen in.
-
Infinito GB
- Forum-lid
Infinito GB
18 sep 2016 14:52
Voor die oude mummies op e-bikes maakt het niet uit wat je op je fiets bouwt. Al zet je er een scheepshoorn op.