Retro / oudere fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Leuke fiets! Wel nog even de remkabels wat inkorten, nu heeft ze flaporen. Stelregel is dat je jouw hand rechtop het stuur zet en dat je dan net onder de boog van de remkabel door kan.
Frame heeft best een tijdje te koop gestaan, ik heb er zelf ook nog even over getwijfeld. Erg mooi hoor. Zwanenburgs trots!
Frame heeft best een tijdje te koop gestaan, ik heb er zelf ook nog even over getwijfeld. Erg mooi hoor. Zwanenburgs trots!
-
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09 dec 2018 23:15
ik denk dat de foto een vertekend beeld geeft wat de remkabels betreft ze zitten een halve cm boven mijn hand .
Mooi ding. En van eigen bodem. Leuk om in buitenland retro ritten mee te rijden.
De naam op het frame is overigens wel erg toepasselijk op de grote van het frame
De naam op het frame is overigens wel erg toepasselijk op de grote van het frame
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Dat, of je hebt grote handenjohn170968 schreef: ↑10 aug 2023 08:30 ik denk dat de foto een vertekend beeld geeft wat de remkabels betreft ze zitten een halve cm boven mijn hand .
Maar prachtige fiets geworden hoor!
Een vraagje voor de kenners,
Hoe komt het dat mijn voorderailleur niet op het grote blad blijft liggen? Telkens als ik deze op het grootste blad schakel schakelt deze vanzelf terug naar het binnenblad.
Waarschijnlijk ergens iets mis met de opbouw van de buisschakelaar vermoed ik. Het gaat over een Shimano Dura Ace groep van 1976 (5speed). Volgens mij heb ik deze identiek opgebouwd als voorheen… Iemand een idee wat er fout kan zijn?
Hoe komt het dat mijn voorderailleur niet op het grote blad blijft liggen? Telkens als ik deze op het grootste blad schakel schakelt deze vanzelf terug naar het binnenblad.
Waarschijnlijk ergens iets mis met de opbouw van de buisschakelaar vermoed ik. Het gaat over een Shimano Dura Ace groep van 1976 (5speed). Volgens mij heb ik deze identiek opgebouwd als voorheen… Iemand een idee wat er fout kan zijn?
de shifter heeft een schroefje met een D vormige vleugel, hiermee kan je de frictie afstellen,
als je zwaarder schakeld dan, trek je de hendel naar je toe, en als je m loslaat blijft het in die standstaan, maar het kan een beetje terug schuiven door de veer in je FD. die frictie in je downtube shifter moet de kracht van de FD overwinnen.
draai dus een beetje die Dvormige schroef iets strakker
als je zwaarder schakeld dan, trek je de hendel naar je toe, en als je m loslaat blijft het in die standstaan, maar het kan een beetje terug schuiven door de veer in je FD. die frictie in je downtube shifter moet de kracht van de FD overwinnen.
draai dus een beetje die Dvormige schroef iets strakker
Heb je genoeg kabel spanning? Dus als je nog maar net je ketting op het buiten blad krijgt, is dat te weinig kabel spanning, met je frictie shifter dien je wel je fd uiters rechts krijgen voor de kleinste kransjes zonder tikken, lukt dat?
https://youtu.be/hPavfGvu714
Dit soort videos, er staan er veel op yt, ze geven een goede omschrijving voor onderhouden of afstellen,
https://youtu.be/hPavfGvu714
Dit soort videos, er staan er veel op yt, ze geven een goede omschrijving voor onderhouden of afstellen,
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Als de schroef er maximaal strak in zit en je hebt nog steeds het probleem, dan lijkt het of je een ringetje mist in het binnenwerk van de commandeur, of zoals je zelf aangeeft, in het bouwen een foutje gemaakt.
Even loshalen, goed kijken en eventueel een foto van de volgorde van samenstellen hier posten zodat we mee kunnen kijken.
Even loshalen, goed kijken en eventueel een foto van de volgorde van samenstellen hier posten zodat we mee kunnen kijken.