Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

mattiman
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2012 22:08

mattiman 08 aug 2012 18:57

mrcoffee schreef:
loos schreef:Maar ja hoe handhaaf hoogtetentgebruik? :roll:
Is niet te doen maar als je je huwelijk of relatie zover in de soep wil laten lopen door in een je eentje in een hoogtetentje te slapen is dat straf genoeg.
Een tentje is best romantisch slapen hoor :D

Over dat verhaal: kan het me best voorstellen dat iemand zo ver gaat. Volgens mij als je een sportschool inloopt zijn er zat mensen die aan het spul zitten. Als je op een gegeven moment bijna alles doet voor je sport worden die grenzen steeds vager.

Maar vrijgeven lijkt me uiteindelijk ook niet de juiste weg. Niet dat je bij recreatieve tochten (veel) zou moeten controleren (is duur en omslachtig), maar in principe verbieden moet wel.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 09 aug 2012 09:25

mattiman schreef:
mrcoffee schreef:
loos schreef:Maar ja hoe handhaaf hoogtetentgebruik? :roll:
Is niet te doen maar als je je huwelijk of relatie zover in de soep wil laten lopen door in een je eentje in een hoogtetentje te slapen is dat straf genoeg.
Een tentje is best romantisch slapen hoor :D
Ja, met zijn tweetjes maar niet in je eentje :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 aug 2012 09:29

Verhoogt dan enige gezamenlijke inspanning in die tent dan ook nog de effectiviteit? ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 09 aug 2012 10:59

daniel1975 schreef:Verhoogt dan enige gezamenlijke inspanning in die tent dan ook nog de effectiviteit? ;-)
De slogan was toch: sleep high, train low. Dus ik denk dat athletische prestatisch in een hoogte tentje niet tot het gewenste trainingseffect leiden :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 11 aug 2012 14:19

Vandaag in Dagblad de Limburger, een heel stuk over het nieuwe middel Thyriod. Een een schildklierhormoon dat de de stofwisseling en de energiehuishouding stimuleert. Bevordert onder andere de aanmaak van lichaamseigen Epo. Het meest bijzondere aan het middel is dat het tot nu toe nog niet op de dopinglijst van de WADA staat. Het schijnt dat Mo Farah en Galen Rupp (1 en 2 op de 10km op de OS).

In het artikel wordt onder andere ook Pieter Langerhorst aangehaald (man en trainer van Lornah Kiplagat,) die zegt dat de exacte risico's nog niet bekent zijn, maar dat hij van artsen heeft begrepen dat als je met het spul stopt zo'n beetje alles op hol slaat. Kiplagat probeert dan ook via de atletencommissie van de IAAF het onderwerp op de agenda te zetten, om het op de verboden lijst te krijgen.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 11 aug 2012 15:25

Hier wat er op het Eindhovens Dagblad.nl staat ( in de krant zelve meer ):
Topatleten op het randje

LONDEN - Veel topatleten gebruiken in het geheim het schildklierhormoon Thyroid. Het gevaarlijke middel staat nog niet op de dopinglijst. Zeer onterecht, volgens een aantal deskundigen. "Het is schadelijk en heel riskant voor de gezondheid."

Hebben de atleten Mo Farah en Galen Rupp hun gouden en zilveren medaille op de 10.000 meter te danken aan een nieuw dopingmiddel? Het is een publiek geheim dat ze gebruikmaken van Thyroid, een schildklierhormoon dat tot ontsteltenis van een aantal ingewijden nog niet op de dopinglijst van het wereldantidopingbureau (Wada) staat.

Directeur Herman Ram van de Nederlandse Dopingautoriteit waarschuwt al langer voor de gevolgen van Thyroid. "We kennen het middel uit het bodybuilden. Thyroid is schadelijk en heel riskant voor de gezondheid. Daar bestaat geen discussie over." Een verzoek van de Nederlandse dopingautoriteit om Thyroid in 2010 op de lijst van verboden producten van het Wada te krijgen, werd destijds niet gehonoreerd. Over de reden tast Ram nog altijd in het duister.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

wmc
Forum-lid
Berichten: 513
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 11 aug 2012 15:29

Iemand nog wat meer achtergrond informatie, kan er weinig over vinden op Google?

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 11 aug 2012 17:06

Ik weet niet hoe accuraat wikipedia er staat, maar dit staat er:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thyroxine

Echter het kan ook zijn dat de schildklier van nature al teveel hormoon aanmaakt, waarbij je dan lijdt aan Hyperthyreoïde. Maar als ik het lijstje met symptomen zie, dan zie ik niet waarom sporters dit hormoon gebruiken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperthyreoidie
  • Warmte-intolerantie (het heel snel warm hebben)
  • Gewichtsverlies (ondanks normale voedselinname)
  • Overmatige transpiratie
  • Gejaagd gevoel
  • Tachycardie (snelle hartslag van soms meer dan 100 slagen per minuut)
  • Tremor (trillen van meestal de vingers, handen)
  • Diarree
  • Ontregelde menstruatiecyclus
  • Hartritmestoornissen - heel zelden
  • Vermoeidheid
  • Spierzwakte
  • Misselijkheid en overgeven - zelden
  • Oogklachten (scheelzien, verandering van de gezichtsscherpte)

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 aug 2012 11:19

Vaughters geeft dopinggeberuik toe en geeft er een positieve draai aan.
Maar weer dus een link met de entourage Armstrong.
http://www.wielerupdate.nl/wielernieuws ... -gebruikt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 12 aug 2012 12:32

Thyroid: stimulator van stofwisseling en energiehuishouding

Thyroid stimuleert de stofwisseling en de energiehuishouding. In de krachtsport wordt het middel gebruikt om af te slanken.

Naar het prestatieverhogende effect van Thryroid is nog weinig onderzoek gedaan. Uit een onderzoek met ratten, uitgevoerd door de universiteit van Bonn, is wel gebleken dat het middel de aanmaak van lichaamseigen epo bevordert. Epo stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen, waardoor sporters meer zuurstof kunnen opnemen.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 15 aug 2012 13:18

loos schreef:Vaughters geeft dopinggeberuik toe en geeft er een positieve draai aan.
Maar weer dus een link met de entourage Armstrong.
http://www.wielerupdate.nl/wielernieuws ... -gebruikt/" onclick="window.open(this.href);return false;
De Amerikaan Jonathan Vaughters, momenteel teammanager van Garmin-Sharp, heeft zaterdag in de New York Times toegegeven dat hij als renner doping heeft gebruikt. 'Ik moest kiezen tussen mijn droom opgeven of valsspelen. Ik koos ervoor om te liegen', aldus Vaughters, die zich naar eigen zeggen altijd schuldig heeft gevoeld over de keuze die hij uiteindelijk maakte. 'Ik haatte het, maar ik was ambitieus.'
'Het schuldgevoel dat ik had, leidde me ertoe om te stoppen met koersen en een professioneel wielerteam te beginnen' waar die keuze niet moest gemaakt worden, gaat Vaughters door. Die keuze werd weggenomen voor zijn renners 'door strenge tests en een culturele verschuiving die de nadruk legde op proper koersen in plaats van winnen.'

Vaughters vertelt verder dat het in de jaren '90 en het begin van deze eeuw makkelijk was om de dopingregels te omzeilen. 'Bij het bekijken van de Olympische Spelen de voorbije twee weken was ik een beetje jaloers, omdat ik weet dat er sinds mijn periode als sporter enorme stappen zijn gezet door velen om doping uit sport te weren. Atleten hebben nu de wetenschap en het vertrouwen dat een wedstrijd proper kan worden gewonnen', aldus de Amerikaan, die zijn eigen dopinggebruik wijt aan de heersende cultuur en de lakse dopingcontroles in zijn tijd.

Vaughters pleit voor het voortzetten van de dopingstrijd, zodat atleten 'een eerlijke kans hebben wanneer ze proper in competitie uitkomen.' De Amerikaan was profrenner van 1994 tot 2003 en won onder meer twee ritten in de Dauphiné Libéré.
Bron: De standaard

Meer van hetzelfde: iedereen stampte zichzelf vol met EPO tot een hematocriet van 50. Ik heb geen illusie dat onze Nederlandse jongens hier niet aan meededen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 aug 2012 15:12

Cytomel T3 of T4, T3 is het werkzame schildklier hormoon (T4 was minder effectief als ik me niet vergis). Het word voorgeschreven aan mensen met een zwak of niet werkende schildklier (en hierdoor meestal sterk overgewicht of vermoeidheid). Onofficieel wordt het in de bodybuilding en hollywood scene gebruikt om af te vallen, vaak in combinatie met Clenbuterol.

Probleem is (heb ik me laten vertellen) dat als je een bepaalde tijd T3 inneemt je een soort schakelaar inzet waardoor je eigen schildklier niet meer goed werkt, je krijgt dan de ziekte waarvoor het medicijn bedoeld is en bent min of meer gedwongen het de rest van je leven te blijven slikken. Die body builders (en Hollywood Sterren) gebruiken dit dus 3 weken met een duidelijke afbouw curve en de volgende 3 weken gebruiken ze clenbuterol, daarna weer 3 weken Thyroid etc. etc. Gezien de side effects, begrijp ik niet waarom mensen dit uberhaupt zouden willen gebruiken want:
lumsiness; coldness; constipation; dry, puffy skin; listlessness; muscle aches; sleepiness; tiredness; weakness; or weight gain
lijkt me nu niet prestatie bevorderend.

Is gewoon te koop op internet voor de stuntmensen onder ons: http://www.eurobolic.com/index.php?main ... ucts_id=38" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Plaats reactie