Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 28 feb 2012 00:12

Mantel zou ze volgens de site wel hebben, maar niet kunnen uitleveren las ik onlangs in één van deze topics.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

NoChain
Forum-lid

NoChain 08 mar 2012 19:26

Je leest 101 manieren van hoeveel en hoe vaak lijmen. De ene met zoveel tijd tussen, de andere dan weer anders ...
Mijn velgen zijn al gebruikt geweest, dus zit nog een beetje col op. Als ik nu morgen de velg col, zaterdag nog eens en wat col op mijn tube, nog even laten drogen en dan de tube erop, dan zal het wel goed zijn zeker?

Tot op heden reed ik met een simpel oud wielsetje waar ik gewoon 1 keer lijmde en mijn tube bleef er ook :P

NoChain
Forum-lid

NoChain 10 mar 2012 18:53

Ik ga het gewoon doen zoals Continental voorschrijft. Velg + tube lijmen, minstens 12 uur wachten, tube lijmen en erop leggen, 24u wachten en bollen.

stijnen
Forum-lid

stijnen 11 mar 2012 21:34

een vraagje
ik rijde met tubes met continental lijm maar nu zou ik willen overschakelen naar vittoria lijm
mijn carbon wielen kan ik de lijm er af doen maar hoe zit het met de tubes

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2012 21:47

Die tubes gewoon laten zitten tot ze versleten zijn en dan bij de nieuwe tubes overschakelen op Mastik One.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stijnen
Forum-lid

stijnen 12 mar 2012 09:17

wat dan met de reserve tubes die zijn al mastik one ( 2tubes op de wielen zijn nog met continetal)

meerbiker
Forum-lid

meerbiker 15 mar 2012 22:52

hallo,

deze week kreeg ik te horen van iemand dat ik een zetje hoge carbonwielen kon overnemen met tubes. alleen nu moeten hier nieuwe tubes op. ik heb dit hele topic doorgelezen maar heb nog een paar vraagjes. wat voor tubes zouden jullie aanraden voor wedstrijd gebruik, ik denk zelf vittoria corsa evo cx, maar ik heb gelezen dat die een speciaal randje hebben zodat centreren makkelijker is, is dat nog steeds zo? ik weet niet of mijn wielen hier een uitsparing voor hebben, de banden die er nu op zitten zijn vredestein forrezza pro 23-28'. op mijn wielen staat 622/700c.
en wat is een goed adresje om tubes te kopen online?
als laatste, ik weet nog niet of ik het zelf wil gaan doen of dat ik het laat doen, ik ben helemaal een leek op dit gebied en aangezien ik wedstrijden ga rijden wil ik geen risico's nemen met het plakken. weet iemand misschien een goede FM in de buurt van de wieringermeer die tubes kan plakken?
groeten, en alvast bedankt

meerbiker
Forum-lid

meerbiker 20 mar 2012 19:49

hallo,

ik heb besloten om ze zelf te plakken, alleen nu zit ik nog met de vraag hoe dat zit met dat geultje in een tubewiel en een randje op de corsa evo cx, weet iemand dat? en zit hier een uitneembaar ventiel op? groeten

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 20 mar 2012 19:57

Volgens mij hadden de Vittoria corsa Evo 23mm die ik op mijn Fulcrum Racing speed tube wielen heb, geen geultje.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 24 mar 2012 20:12

En vandaag voor het eerst gefietst met tubes! Echt geweldig op deze manier fietsen. Kwam misschien ook wel door het weer ;)

Mijn ervaring was betere wegligging en toch lichter lopend dan bij clincher. Ook gewicht bij optrekken een plus. Ik vergelijk dan Fulcrum Racing Speed met Kuiper ACC50.
Remmen was met Reynolds Blue blokken en Mavic SSC remmen ook helemaal op niveau. Iets minder dan met alu maar ruim voldoende!

De angst van het lekrijden was ik na de eerst 20 min helemaal vergeten(even afkloppen). Dus hopelijk deze zomer een hoop mooie 'tube' kilometers maken!

meerbiker
Forum-lid

meerbiker 03 apr 2012 16:39

@haaldoor dat gevoel had ik ook met me eerste training met toen nog de oude tubes die er op zaten, echt geweldig! kon alleen niet voluit omdat de lijm al oud was.
nu heb ik de velgen geheel schoon gemaakt met lampenolie en een schuursponsje, en ik heb lijm en tubes. nu wil ik beginnen met plakken en had ik nog een paar vragen.
waarmee maak je de velg schoon voor het lijmen, gewoon water en afwasmiddel of is aceton beter?
ik heb veel verschillende mogelijkheden gelezen hier op het forum en weet nou niet precies wat het best is, ik denk omdat de velg helemaal schoon is het volgende:
velg dun laagje lijm, 24 uur drogen.
nu nog een laag, en ook de tube lijmen, 24 uur drogen.
daarna velg lijmen, half uurtje wachten en dan de tube er op leggen.
dan op druk zetten en volgende dag kijken of hij overal goed vast zit.
ben ik nog wat vergeten? zo zou hij toch vast moeten blijven zitten in wedstijden?
ik hoor graag jullie mening

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 04 apr 2012 20:52

@meerbiker, die blijft wel zitten op die manier! Inderdaad effe aceton gebruiken voor het schoonmaken nadat je hem geheel schoon heb gemaakt.
YFood !!!

Plaats reactie