Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13706
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Uiteraard zijn de voordelen op de MTB veel groter.
Ik rijd op mijn klimwielen ook tubeless een tubelessband op 6 bar geeft met ff iets meer comfort dan een 25mm op 6 bar. Daar wel bij aangetekent dat de 23mm op een notubes net zo breed valt als een 25mm op een reynolds.
Kwa gevoel heb ik met een 25mm op 6 bar het idee dat die in extreme situatie "ineens" wil doorslaan. bv bij een flinke hob en in ee bocht een tubeless band op gelijke druk voelt wat stabieler aan, voor mij een beetje gelijk met het verschil in 23 en 25mm.
wat kunnen daarnaast de voordelen zijn:
-lekrijden in een afdaling is vele malen veiliger met een tubeless band. Deze loopt veel minder snel af. Dat is voor mij de hoofdreden om op mijn klimwielen tubeless te rijden.
-ontploffen van binnenbanden voor warmte voor de mindere dalers ( schijven bieden ook uitkomst).
Ik ben wel een voorstander van tubeless je hebt gewoon een onderdeel minder en er zijn al zeker geen nadelen.
Ik rijd op mijn klimwielen ook tubeless een tubelessband op 6 bar geeft met ff iets meer comfort dan een 25mm op 6 bar. Daar wel bij aangetekent dat de 23mm op een notubes net zo breed valt als een 25mm op een reynolds.
Kwa gevoel heb ik met een 25mm op 6 bar het idee dat die in extreme situatie "ineens" wil doorslaan. bv bij een flinke hob en in ee bocht een tubeless band op gelijke druk voelt wat stabieler aan, voor mij een beetje gelijk met het verschil in 23 en 25mm.
wat kunnen daarnaast de voordelen zijn:
-lekrijden in een afdaling is vele malen veiliger met een tubeless band. Deze loopt veel minder snel af. Dat is voor mij de hoofdreden om op mijn klimwielen tubeless te rijden.
-ontploffen van binnenbanden voor warmte voor de mindere dalers ( schijven bieden ook uitkomst).
Ik ben wel een voorstander van tubeless je hebt gewoon een onderdeel minder en er zijn al zeker geen nadelen.
Om de discussie nog even aan te ondersteunen, een artikel deze week op Velonews.com
http://velonews.competitor.com/2014/10/ ... -it_348291
http://velonews.competitor.com/2014/10/ ... -it_348291
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13706
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
opzich geen slechte review behalve dat zijn gewichts verglijk compleet mank gaat. wel appels met appels verglijken.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nu dus een aantal maanden tubeless gereden. Prima bevallen allemaal. Het werd gisteren door een kapotte achterband wel even tijd om een nieuwe te installeren....
Wat een ellende. Bij de eerste installatie op dit achterwiel (Pacenti-velg) was het er op krijgen van de band al een uren durende ramp, maar is het uiteindelijk gelukt. Dit keer liep ik al vast bij het verwijderen van de oude band; ik kreeg hem met geen mogelijkheid van het wiel af. De kniptang er maar bijgepakt om hem er in gedeeltes uit te knippen....
Toen moest dus de andere band er op. Dit keer een Schwalbe One i.p.v. een Hutchinson Sector 28. Ik ben er letterlijk de hele nacht mee bezig geweest, heb van alles geprobeerd, maar het is gewoon NIET gelukt. Waar ik normaal gesproken van geen ophouden weet, als ik iets voor elkaar wil en zal krijgen, weet ik het nu even niet meer... Het hele fietsweekend naar de maan ook. Frustratie.
Zometeen of morgen nog maar eens proberen.
Wil tubeless op de racefiets de toekomst zijn, dan zullen ze toch écht iets moeten doen aan het installeergemak van de banden. Vaak gaat het (met ietsje meer moeite dan bij een clincher) goed en kan er snel mee gereden worden, maar het komt nog té vaak voor -getuige mijn ervaring zowel als die van anderen- dat een bepaalde combinatie velgen/banden/ventielen moeite kost om te installeren of wat dat betreft richting de grenzen gaat van het menselijk mogelijke....
Ik ben een gezonde Hollandse jongen maar ik krijg het momenteel gewoon niet voor elkaar met die achterband. Niet zonder velg en/of bandenlichters te beschadigen. Wat overigens al gebeurd is door al dat worstelen met de band.
Zucht.
Wat een ellende. Bij de eerste installatie op dit achterwiel (Pacenti-velg) was het er op krijgen van de band al een uren durende ramp, maar is het uiteindelijk gelukt. Dit keer liep ik al vast bij het verwijderen van de oude band; ik kreeg hem met geen mogelijkheid van het wiel af. De kniptang er maar bijgepakt om hem er in gedeeltes uit te knippen....
Toen moest dus de andere band er op. Dit keer een Schwalbe One i.p.v. een Hutchinson Sector 28. Ik ben er letterlijk de hele nacht mee bezig geweest, heb van alles geprobeerd, maar het is gewoon NIET gelukt. Waar ik normaal gesproken van geen ophouden weet, als ik iets voor elkaar wil en zal krijgen, weet ik het nu even niet meer... Het hele fietsweekend naar de maan ook. Frustratie.
Zometeen of morgen nog maar eens proberen.
Wil tubeless op de racefiets de toekomst zijn, dan zullen ze toch écht iets moeten doen aan het installeergemak van de banden. Vaak gaat het (met ietsje meer moeite dan bij een clincher) goed en kan er snel mee gereden worden, maar het komt nog té vaak voor -getuige mijn ervaring zowel als die van anderen- dat een bepaalde combinatie velgen/banden/ventielen moeite kost om te installeren of wat dat betreft richting de grenzen gaat van het menselijk mogelijke....
Ik ben een gezonde Hollandse jongen maar ik krijg het momenteel gewoon niet voor elkaar met die achterband. Niet zonder velg en/of bandenlichters te beschadigen. Wat overigens al gebeurd is door al dat worstelen met de band.
Zucht.
@gineau
heb je de rand van de band al eens ingewreven met een zeepsopje (paar druppeltjes dret of zoiets met beetje water) ?
let je er goed op dat de band aan de andere kant van de velg goed in het midden ligt (in het diepere gedeeltje van de velg) terwijl je de band over de velg probeert te krijgen ?
heb je de rand van de band al eens ingewreven met een zeepsopje (paar druppeltjes dret of zoiets met beetje water) ?
let je er goed op dat de band aan de andere kant van de velg goed in het midden ligt (in het diepere gedeeltje van de velg) terwijl je de band over de velg probeert te krijgen ?
Alleen met een bandenknecht is het te doen, anders lukt het niet, zeker niet als de band nog nieuw is.gineau schreef:Nu dus een aantal maanden tubeless gereden. Prima bevallen allemaal. Het werd gisteren door een kapotte achterband wel even tijd om een nieuwe te installeren....
Wat een ellende. Bij de eerste installatie op dit achterwiel (Pacenti-velg) was het er op krijgen van de band al een uren durende ramp, maar is het uiteindelijk gelukt. Dit keer liep ik al vast bij het verwijderen van de oude band; ik kreeg hem met geen mogelijkheid van het wiel af. De kniptang er maar bijgepakt om hem er in gedeeltes uit te knippen....
Toen moest dus de andere band er op. Dit keer een Schwalbe One i.p.v. een Hutchinson Sector 28. Ik ben er letterlijk de hele nacht mee bezig geweest, heb van alles geprobeerd, maar het is gewoon NIET gelukt. Waar ik normaal gesproken van geen ophouden weet, als ik iets voor elkaar wil en zal krijgen, weet ik het nu even niet meer... Het hele fietsweekend naar de maan ook. Frustratie.
Zometeen of morgen nog maar eens proberen.
Wil tubeless op de racefiets de toekomst zijn, dan zullen ze toch écht iets moeten doen aan het installeergemak van de banden. Vaak gaat het (met ietsje meer moeite dan bij een clincher) goed en kan er snel mee gereden worden, maar het komt nog té vaak voor -getuige mijn ervaring zowel als die van anderen- dat een bepaalde combinatie velgen/banden/ventielen moeite kost om te installeren of wat dat betreft richting de grenzen gaat van het menselijk mogelijke....
Ik ben een gezonde Hollandse jongen maar ik krijg het momenteel gewoon niet voor elkaar met die achterband. Niet zonder velg en/of bandenlichters te beschadigen. Wat overigens al gebeurd is door al dat worstelen met de band.
Zucht.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Misschien een aardig idee om een lijstje te maken van de combo's velg/tubeless band die nu rondrijden en de ervaringen wat betreft montage. Dan weten de potentiële tubeless rijders een beetje wat hen te wachten staat. Ik trap af:
velg/wiel band montage
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farnsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
velg/wiel band montage
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farnsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0