Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 nov 2016 23:13

Het is ongetwijfeld goed doordacht en functioneel, of mensen het mooi of lelijk vinden zal de berijder waarschijnlijk worst zijn.
Bij hele grote of kleine berijders komen de verhoudingen niet meer overeen met de middengroep omdat nu eenmaal 700C wielen gebruikt moeten worden, so what?
Het is geen racefiets en is niet voor "beleving"of wielrennertje spelen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 25 nov 2016 23:15

Lekker uitgesproken fiets. Ik vinnem vet! Je moet er alleen niet naar kijken alsof je een racefiets staat te beschouwen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 nov 2016 23:24

Ik vind 'm niet mooi om te zien, maar de kleur en afwerking inclusief pomp(randoneurs doel) de juist wel. Bedenk een klassiek horizontaal bovenbuik, dan is de hele achterbouw vreemd om tegen aan te kijken. Dus ja, vorm follows function :winkthumb:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 26 nov 2016 11:11

Mooi om te zien dat de (smaak-)meningen over deze fiets zo verschillen. Dit is in de eerste plaats een functionele fiets voor een specifiek doel. De geometrie en vormgeving isvooral in functie van de maten van de klant en praktische overwegingen. De aflopende bovenbuis geeft, naast de algemene voordelen van een compact frame, de mogelijkheid van een lange balhoofdbuis (zonder spacertoren of bijzondere stuurpen) met behoud van voldoende standover-height. De klant is er iig erg blij mee (inclusief de looks). En daar gaat het uiteindelijk om! Custom frames/fietsen zijn duidelijk geen eenheidsworst ...

@baron062: grotere wielen zijn interessant maar ook in deze maat geeft dat op een fiets met racestuur (relatief korte frame-reach) al snel problemen met toe-clearance.

@JWKeij: die extra nokjes kunnen er altijd nog op worden gezet ( icm een verse laklaag).

StevieSeagal
Forum-lid

Gebruikersavatar StevieSeagal 26 nov 2016 18:14

Waarom de bidonhouders op deze hoogte gemonteerd? Er is toch voldoende ruimte om deze wat hoger te plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Afbeelding

martinobongo2
Forum-lid

martinobongo2 26 nov 2016 20:11

Supergaaf, Bart.......en ik vermoed een hele blije eigenaar!

StevieSeagal
Forum-lid

Gebruikersavatar StevieSeagal 27 nov 2016 14:42

StevieSeagal schreef:Waarom de bidonhouders op deze hoogte gemonteerd? Er is toch voldoende ruimte om deze wat hoger te plaatsen?

Verder ben ik wel erg onder de indruk van al je creaties hoor.

Afbeelding

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 27 nov 2016 20:15

StevieSeagal schreef:Waarom de bidonhouders op deze hoogte gemonteerd? Er is toch voldoende ruimte om deze wat hoger te plaatsen?
Niet hoger dan nodig voor maximale ruimte voor grote bidons en eventuele frametassen.
StevieSeagal schreef: Verder ben ik wel erg onder de indruk van al je creaties hoor.
:)
martinobongo2 schreef:Supergaaf, Bart.......en ik vermoed een hele blije eigenaar!
Hij was er inderdaad erg blij mee ...

Delange63
Forum-lid

Delange63 27 nov 2016 21:21

Yep, een hele blije eigenaar. Grappig om de verschillende reacties te zien....
@Havanna: in ’82 had ik een moord gedaan voor een dergelijke fiets (nu betaal ik er gewoon voor… :D ).

Zoals Bart al schreef: de fiets is ontworpen voor een specifiek doel: randonneurstochten en tochten met wat bagage langs overnachtingsadressen. Een echte pakezel (dubbele bovenbuis) heb ik al en er staat ook een racefiets (mét aanzienlijke spacertoren) in de schuur. Doel was een moderne comfortabele fiets met de nodige stijfheid maar toch comfort en de nodige voorzieningen voor enige bagage en het rijden in het donker.

Ik heb de afgelopen jaren zelf enkele (oudere) racefietsen om/opgebouwd. Vaak 2de hands, was al blij als de maat 64 cc was gemeten en niet ct. En dan nog was een lange zadelpen en spacertoren noodzakelijk, hetgeen de zaak niet veel stijver maakte...... Komt bij dat schoenmaat 49 op veel raceframes een beetje in de weg kan zitten :mrgreen: :mrgreen:.

Fietsen op een fiets die past.....en die de rijeigenschappen en voorzieningen heeft die je zoekt. Voor zover ik nu kan beoordelen: deze fiets heeft het!! Toegegeven: heb de fiets pas twee dagen in bezit, fiets moet zich in praktijk dus nog bewijzen. Maar het eerste rondje vandaag was veelbelovend en het is de eerste fiets sinds jaren waarop ik bij wijze van spreken een rondje Biesbosch doe zonder het stuur aan te raken!! Heerlijk stabiel, ‘rustig’ rijgedrag.

Toen ik - na een aantal randonneurstochten afgelopen zomer- had besloten een fiets te laten bouwen, ben ik op basis van reviews (o.a.) op dit forum uitgekomen bij Bart. Achteraf gezien een uitstekende keuze.

Om te beginnen is het gewoon ontzettend leuk om over bij wijze van spreken ieder boutje en moertje op je fiets na te denken, samen met Bart tot de keuze van de geometrie te komen en het resultaat stapje voor stapje te zien vorderen. De begeleiding hierin van Bart verliep zeer vakkundig en uiterst soepel: Bart luisterde.....Bart gaf advies, Bart gaf zijn mening, Bart bouwde wielen en Bart bouwde een frame....

Vanmiddag een eerste rondje gereden. Als je vanmiddag op de Moerdijk een lange fietser hebt gezien op een mooi groen frame (waaraan een pomp uit 1982 :lol: :lol: ) met een smile van oor tot oor….dat was ik dus!!

Als het weer niet al te gek is, doe ik in december een brevet van 200km (Boekelo). Zal daarna nog wat praktijkervaring posten.

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 28 nov 2016 08:21

Er is behoorlijk wat gereageerd op het frame, en ik moet zeggen dat omdat het niet de standaard maten heeft er een beetje vreemd uit ziet. Maar ik zou niet weten hou je dit anders met de door Delange63 maten zou kunnen uitvoeren.

Eigenlijk zou ik diegenen die roepen dat het frame niet mooi is op om een tekening/foto te posten van een frame waarmee een 2m+ persoon kan rijden. Ik ben heel benieuwd of het veel beter is als wat we nu zien bij bartv.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 28 nov 2016 10:10

Wat een afschuwelijke fiets.
Wat mooi dat zo iets gebouwd kan worden en dat er een gelukkige fietser rondrijdt!
Mooi, lelijk, afgrijselijk, super maakt toch allemaal niets uit als het doet wat het moet doen en als de eigenaar er gelukkig van wordt.
Allard

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 nov 2016 10:33

dickw schreef:Er is behoorlijk wat gereageerd op het frame, en ik moet zeggen dat omdat het niet de standaard maten heeft er een beetje vreemd uit ziet. Maar ik zou niet weten hou je dit anders met de door Delange63 maten zou kunnen uitvoeren.

Eigenlijk zou ik diegenen die roepen dat het frame niet mooi is op om een tekening/foto te posten van een frame waarmee een 2m+ persoon kan rijden. Ik ben heel benieuwd of het veel beter is als wat we nu zien bij bartv.
Wat heeft het voor zin een uitgekiend tourframe naast een professioneel wedstrijdframe te leggen?
Doordenken en toepassen leidt vanzelf tot de gerealiseerde vorm.
Overigens is het behalve flink sloping niet zooo bijzonder.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie