Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 02 aug 2014 21:51

Lcsmet schreef:
scheurneus schreef:Geen routes op de sd zetten, met BaseCamp of MapSource, die programma's begrijpen alleen dat het een sd is en niet dat het een sd in een Edge is.

Zie hier meer: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1137
Marco, op het GPS forum ben je moderator zie ik.

Ik heb op mijn Garmin 800 de routes ALTIJD op de SD kaart in de map "new files" gezet.
Ik deed dit manueel met de windows verkenner.
+1..

ik doe dit ook altijd en werkt prima. Files in map new files slepen. Garmin losmaken van de computer en daarna staat de route gewoon in de garmin.
Afbeelding

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 02 aug 2014 22:55

Wat gebeurd er als er een update is voor OFM? Moet je dan die maps volledig opnieuw installeren of hoe gebeurd dat? Ik zie dat OFM vandaag een update heeft gehad. Is het de moeite wel deze te installeren?

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 03 aug 2014 12:21

@Lcsmet en @jeroenkuiper Inderdaad, zolang je het met de hand doet gaat het goed. Via BaseCamp niet helaas. Wat op zich vreemd is, want ze laten links boven bij je toestel wel zien dat de microSD in de Edge zit.

@Vizionary OFM heeft elke week (of elke 2 weken) een update :), ik zou zelf aanraden om het 2x per jaar te doen. Vergeet niet dat het beste is dat je de kaart op de computer en in je toestel tegelijk te vervangen, zeker als je routes maakt en gebruikt. Zij die "routes" in werkelijkheid tracks/sporen dan is dat minder van belang, maar nog steeds handig.
Marco :)

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 03 aug 2014 14:30

Ok en dan nog 1 laatste vraag :P je kan bij je datavelden op de edge tijdens het fietsen ook niveau in percentage instellen. Dat je dus ziet als je bergop fietst hoeveel % dat die berg is. Heeft dat zin om dat aan te zetten als je OFM gebruikt? Ik dacht ergens te lezen te hebben dat OFM geen hoogte kende.

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 03 aug 2014 14:38

Alleen als je van te voren de track hebt verrijkt met hoogte informatie, anders zit er geen hoogte in. Bij een route zit er nooit hoogte in, dan zou je een aparte topokaart in de Edge dieneen te stoppen.

Een track verrijken met hoogte kan via het programma RTWtool van JaVaWa en die maakt er dan ook gelijk een koers van (indien gewenst, maar wel erg handig).
Marco :)

kenicky
Forum-lid

kenicky 03 aug 2014 15:49

Vizionary schreef:Ok en dan nog 1 laatste vraag :P je kan bij je datavelden op de edge tijdens het fietsen ook niveau in percentage instellen. Dat je dus ziet als je bergop fietst hoeveel % dat die berg is. Heeft dat zin om dat aan te zetten als je OFM gebruikt? Ik dacht ergens te lezen te hebben dat OFM geen hoogte kende.
Ja dit kan, stel Gadient in (volgens mij een verkeerde vertaling :))

aanvulling: deze hoeft niet de percentages van de map te halen, gaat iig barometisch. Heb ook OFM en krijg netjes de stijgingspercentages te zien :)
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2014 16:00

Klopt, hij berekent het zelf, staat los van de kaarten. Werkt goed tot je te langzaam gaat op een steil stuk.
Maar dan heb je geen beeldscherm nodig om te melden dat het zwaar gaat ;)
Less is bore

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 03 aug 2014 16:40

Alle Edges berekenen de gradiënt gewoon door het hoogte verschil over de laatste X meters te delen op da afstand.
Ik vraag me af wat die X is, is dat een vaste afstand of is dat de afstand die je aflegt in een bepaalde vaste tijd?
In ieder geval: als de Edge de hoogte voor deze berekening zou halen uit een topografische kaart dan verwacht ik dat het minder nauwkeurig zou zijn dan gebasseerd op de barometrische hoogte. Voor die laatste berekening hoeft de echte hoogte zelfs niet te kloppen zolang het verschil maar nauwkeurig wordt gemeten.
Afbeelding

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2014 20:31

Vizionary schreef:Ok en dan nog 1 laatste vraag :P je kan bij je datavelden op de edge tijdens het fietsen ook niveau in percentage instellen. Dat je dus ziet als je bergop fietst hoeveel % dat die berg is. Heeft dat zin om dat aan te zetten als je OFM gebruikt? Ik dacht ergens te lezen te hebben dat OFM geen hoogte kende.
scheurneus schreef:Alleen als je van te voren de track hebt verrijkt met hoogte informatie, anders zit er geen hoogte in. Bij een route zit er nooit hoogte in, dan zou je een aparte topokaart in de Edge dieneen te stoppen.

Een track verrijken met hoogte kan via het programma RTWtool van JaVaWa en die maakt er dan ook gelijk een koers van (indien gewenst, maar wel erg handig).
Sorry hé maar dat is 2x op rij dat je er gewoon naast zit.
Gradient (%) heeft niets te maken met welke kaart er op je toestel staat.

Waar haal jij je informatie zeg. (en op papier lijkt het iets scherper dan ik het bedoel maar je begrijpt me wel hoop ik).
I know myself like no one else
Nothing to defend

gene
Forum-lid

gene 04 aug 2014 21:28

@Lcsmet: als je goed leest zie je dat Scheurneus er niet naast zit
Eerst legt hij uit dat het rechtstreeks verzenden vanaf BC of MS naar SD niet werkt. (hetgeen correct is)
In de laatste post legt hij uit hoe je hoogtemeters kunt toevoegen in OFM. Over "gradient"
heeft hij niets vermeld.
Ere wie ere toekomt :)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2014 23:44

Hij antwoord gewoon naast de vraag. Dan heb je altijd gelijk hé.

Vraag: kan je % zien als je bergop fietst
Antwoord: alleen als je van tevoren de track hebt verrijkt met hoogte informatie

Het correcte antwoord zou kunnen zijn: Ja je kan het stijgingspercentage altijd zien als je het "gradient" veld activeert.

Verder geen probleem hoor maar je moet het niet moeilijker maken dan het al is hé.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gene
Forum-lid

gene 04 aug 2014 23:58

Nee, de vraag was tweeledig, enerzijds het stijgingspercentage en anderzijds hoogteprofiel icm OFM.
Scheurneus heeft het 2de correct beantwoord. Jij ook maar enkel het eerste.

Plaats reactie