Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jul 2012 22:41

ardje69 schreef:ik heb afgelopen zaterdag de marmotte gereden met 39x28. Ging prima en met 7u46 zat ik ruim :D onder de limiet voor goud (ben 43 jr). Maar, de enigen die mij nog voorbij gingen op alpe d Huez reden allen met compact. Ik heb daarom wel het idee dat daarmee nog wel tijdwinst is te halen. Geweldig mooie tocht trouwens, ga m zeker nog weer eens doen!
Wat je zegt is het denk ik vaak het gaat allemaal wel, maar waar ben je het snelste mee?
Zeker in zo,n lange rit als het ff niet lekker loopt die laatste paar km,s op de galibier kan z,n extra verzetje prima helpen en natuurlijk de eerste paar km,s van de alp.

Daarnaast hangt alles af van je ideale cadans. ik trap redelijk licht op een klim van gem 5% en 11 km lang zat ik op 92rpm voluit als het langzamer gaat gaan de rpm,s uiteraard ook omlaag. Maar bij meer dan 5/6 procent wil ik al een 34/28. Terwijl mijn maat zeker 10% trager is en prima op zijn 39/28 gaat.

joco
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2012 23:24

joco 19 jul 2012 08:35

mensen op mn nieuwe ridley heb ik een compact 50/34 12-25 steken, nu ben ik gisteren voor het eerst ermee bergop gereden(geen cols), de grasbosstraat in Diest en omstreken...(9%gem-15%max)

Nu ben ik eerlijk: viel me tegen, zelfs met 25....
ik heb de volledige sram red groep erop zitten, maar collega's vertelden me dat ik geen casette met 28 of 30 kon steken vanwege te korte derailleur.
Wie heeft ervarin met die compacts van sram en andere casettes ?

Zowieso wil ik in het najaar de cols ermee in(na andere wielen gestoken te hebben, die ffwd F6R lijken me niet echt ideaal voor de cols)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jul 2012 09:09

Een 28 past gewoon, wil je groter dan heb je een andere derailleur nodig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hill
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2012 12:23

hill 19 jul 2012 23:28

zou een 34 voor en 25 achter voor mij voldoende zijn in de alpen of pyreneen? Ik heb wel veel kracht in de benen en geen overgewicht, en wil met een goede krachtige kadans naar boven (te licht verzet is niks voor mij, waarbij je het gevoel hebt dat je teveel in de lucht zit te trappen).

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 20 jul 2012 01:11

Waarom geen 28 achter steken... Je kunt beter een kransje overhouden als tekort hebben en te zwaar naar boven moeten trappen... Althans, dan vindt ik niet handig.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

hill
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2012 12:23

hill 21 jul 2012 09:09

gisteren een racefiets met triple gekocht, hier kom ik die helling van 28% in Italie nog mee op

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jul 2012 20:33

hill schreef:gisteren een racefiets met triple gekocht, hier kom ik die helling van 28% in Italie nog mee op
Dat gaat niet dan lig je op je rug, of je hebt een hele bizarre geo, of het is zeer kort waardoor je er hard op kan.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 22 jul 2012 16:03

Gaat niet? Ik ben in Engeland tegen 33% opgereden..... :roll:

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 23 jul 2012 21:05

Wat is de fietsvariant voor de term visserslatijn?

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 24 jul 2012 11:57

Kijk maar na: Westkant Wrynose Pass in het Lake District......... ;)

En als ik zeg dat ik hem op 39x25 heb gereden geloof je me al helemaal niet... :lol:

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 07 aug 2012 12:20

ik vind het eerlijk gezegd een rare manier om te bepalen wat voor verzet je nodig hebt voor een rit als de marmotte. het aantal gereden km's en trainingsuren in de week zijn echt geen basis om een beslissing te nemen. je moet voor jezelf uitzoeken bij welk aantal rpm je het lekkerste omhoog rijdt. dat is voor sommige mensen een zwaarder verzet en voor sommigen een lichter. maar zolang de prof marathon schaatsers hem nog met 39-28 of gewoon met 34-28 rijden zou ik mij niet al te veel in mijn ego aangetast voelen en gewoon op safe spelen. verder win je er niks mee door een zwaarder verzet mee te nemen. de tussenversnellingen gebruik ik iig zo goed als niet.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 10 aug 2012 10:02

Ik had voor ik de marmotte reed nooit meer heuvels gezien dan limburg. Waar ik met 39-25 als kleinste verzet de mergelland route regelmatig reed. Voor de marmotte een goedkope compact crank gekocht. Daar terplaatse bij de fietsenmaker een 27 kransje erbij gekocht om dat ik het op 34-25 net haalde. Deze heb ik de hele rit niet gebruikt. Maar was voor nood. Zoals Ijzeren briek: Wat je teveel hebt en niet nodig hebt schakel je niet. Wat je niet bij hebt is toch pijnlijker.

Het vervelende is hier in nederland heb je niet zo'n lange klimmen om te vergelijken wat je nodig hebt. Nederlanders komen daar met hun heuvelverzetje en slechte conditie en hangen na 170km meer dood dan levend over de muurtjes bij de Alpe d'Huez. Dus je kunt het zo niet echt vergelijken in mijn ogen.

Ik ben maar wat dankbaar voor mijn compact en ik rijd nu met een 11-25 cassette. Ik mis in zelfs in de ardennen stiekem toch al de 27.

Plaats reactie