Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
121
13%
Squirt Lube
340
37%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
8%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
69
8%
Pedros Ice Wax
20
2%
Neoval-bikeoil
17
2%
Andere
194
21%

Totaal aantal stemmen: 908

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 29 nov 2018 14:11

Ik heb het argument van een mooie schone ketting met squirt nooit echt begrepen. In de tijd dat ik het gebruikte kreeg ik van die dikke vette wax klodders op de schakels waardoor ik er snel op uitgekeken was. Een tijdje Boeshield T9 geprobeert, maar dat is zo dunnetjes dat het vaak nog geen ritje van 100km uithield.

Inmiddels heb ik al weer tijden gewoon Cyclon Course lube (dus niet de wax versie) op de ketting en dat gaat perfect, af en toe de ketting door een doek laten lopen, soms met wat lampenolie er op, en hij blijft perfect schoon zonder al te veel moeite.

Binnen doe ik gewoon hetzelfde en ik vind dat best duurzaam. Welk smeermiddel je ook gebruikt, binnen hoor je veel meer dan buiten. Zeker bij de high end direct drives is je drivetrain gewoon het gene wat je hoort (en niet de trainer), dat is normaal.

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 29 nov 2018 14:18

nampus schreef: 29 nov 2018 08:01 Ik ben juist van Muc-off wet Lube overgestapt op Morgan blue, en vind de Morgan blue beter smeren.
Blijft langer zitten en geeft minder troep dan de wet lube.
Heb geen ervaring met de dry lube van muc-off.
Welke variant gebruik je dan?

Ik zoek een goed smeermiddel voor mijn woon-werkfiets, een gravelbike. Ik fiets in elke weersomstandigheid.

In de zomer gebruik ik race oil, daar ben ik eigenlijk wel tevreden over.
Voorbije week gebruikte ik de extra dry lube, maar de ketting loopt heel snel droog dan.
Vandaag heb ik voor het eerst de syb lube gebruikt. Ik hoop dat die het langer volhoudt.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 29 nov 2018 15:05

Ik gebruik al jaren KMC smeermiddel.Dit werkt voor mij toch het beste.Zomer en winter.
Het is jammergenoeg bijna niet meer te krijgen.
Deze week geluk gehad,en nog 5 flesjes van 120ml op de kop kunnen tikken.

nampus
Forum-lid

nampus 29 nov 2018 18:41

Drossie2 schreef: 29 nov 2018 14:18
nampus schreef: 29 nov 2018 08:01 Ik ben juist van Muc-off wet Lube overgestapt op Morgan blue, en vind de Morgan blue beter smeren.
Blijft langer zitten en geeft minder troep dan de wet lube.
Heb geen ervaring met de dry lube van muc-off.
Welke variant gebruik je dan?

Ik zoek een goed smeermiddel voor mijn woon-werkfiets, een gravelbike. Ik fiets in elke weersomstandigheid.

In de zomer gebruik ik race oil, daar ben ik eigenlijk wel tevreden over.
Voorbije week gebruikte ik de extra dry lube, maar de ketting loopt heel snel droog dan.
Vandaag heb ik voor het eerst de syb lube gebruikt. Ik hoop dat die het langer volhoudt.
Ik heb een fles Morgan blue van hopmans, is wetlube geloof ik. *Edit* even gecheckt, is syn lube coarse.
Ik smeer regelmatig, en het spettert wel iets als hij net gesmeerd is, maar niet zo erg als de muc off.
Moet wel zeggen: ik doe op elk rolletje 1 druppeltje, minimaal één nacht voordat ik weer ga fietsen. Maar ik doe nooit na die nacht nog een doek over de ketting, misschien dat het dan iets minder spettert. Is nog wel iets dat ik kan proberen.
In de regen loopt het alsnog snel droog, maar dat deed de muc off ook. En met snel bedoel ik eigenlijk in een dag wat bij mij 40km is.
Als het droog is, smeer ik ongeveer 1x per week (200km)
Voor het smeren maak ik met een droge doek de boel wel altijd even schoon.

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 29 nov 2018 19:16

"Maar ik doe nooit na die nacht nog een doek over de ketting, misschien dat het dan iets minder spettert. Is nog wel iets dat ik kan proberen."
Ik gebruik altijd een doek om na het smeren het overtollige weg te nemen.

pmoraal84
Forum-lid

pmoraal84 29 nov 2018 20:43

Gebruikt er al iemand de wax van Wend? Ik smeer mijn ketting nu met Muc-off. Was benieuwd of er al ervaringen mee zijn.
Scott Addict RC 20

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 29 nov 2018 22:01

Keezx schreef: 29 nov 2018 10:57 Squirt is was en da's niet het beste SMEERmiddel.
Ik heb jaren geleden motorolie op de ketting van m'n spinningbike gedaan en hoor hem nog steeds niet boven het vliegwiel uit....
Ja gek he ? (not). geen wind, regen, zand, bladeren binnen .......
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 29 nov 2018 22:46

Zou ik de ketting met een wasachtige behandeld hebben dan had ik niet enkele tientallen uren kunnen trappen zonder bijgeluiden.
De ketting van m'n winterfiets heb ik een maand of 9 geleden met motorolie behandeld en hij loopt nog steeds geruisloos, zonder verder onderhoud, ofwel de smering werkt nog steeds.
Ziet er vies uit, maar blijft gesmeerd.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Raf77
Forum-lid

Raf77 30 nov 2018 06:53

Keezx schreef: 29 nov 2018 22:46 Zou ik de ketting met een wasachtige behandeld hebben dan had ik niet enkele tientallen uren kunnen trappen zonder bijgeluiden.
De ketting van m'n winterfiets heb ik een maand of 9 geleden met motorolie behandeld en hij loopt nog steeds geruisloos, zonder verder onderhoud, ofwel de smering werkt nog steeds.
Ziet er vies uit, maar blijft gesmeerd.....
Ik denk dat daar bij veel fietsers het schoentje wringt, het mag er niet vies uitzien.

Djemz
Forum-lid

Djemz 30 nov 2018 18:18

Vandaag eerste ritje met de squirt dry lube. Wat een topproduct. Ketting muisstil. Thuiskomen een paar keer pedalen draaien met een doek en niet meer vuil.

Volgens mij komen die slechte ervaringen van mensen die het verkeerd gebruiken. Ik heb 2 dagen ervoor eerst de ketting 2 keer ontvet en 3 lagen aangebracht met een 3uur tussen iedere laag.

De banen waren nat en modderig en heb een 50km gereden en de ketting bleef muisstil en proper. Ook van die vele klonters heb ik geen last. Enkel een heel klein beetje aan de derailleur wieltjes maar zelfs niet genoeg om ze te moeten afkuisen.

Volgens mij hebben de mensen die slechte ervaringen hebben het niet lang genoeg laten drogen of was de ketting niet proper genoeg. Mss veranderd mijn mening nog, maar voorlopig gaat dit een blijver zijn

Stoffa
Forum-lid

Stoffa 30 nov 2018 18:26

Ik rij al jaren met Squirt, will niets anders meer. Inderdaad een topproduct.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 30 nov 2018 18:44

Djemz schreef: 30 nov 2018 18:18 Vandaag eerste ritje met de squirt dry lube. Wat een topproduct. Ketting muisstil. Thuiskomen een paar keer pedalen draaien met een doek en niet meer vuil.

Volgens mij komen die slechte ervaringen van mensen die het verkeerd gebruiken. Ik heb 2 dagen ervoor eerst de ketting 2 keer ontvet en 3 lagen aangebracht met een 3uur tussen iedere laag.

De banen waren nat en modderig en heb een 50km gereden en de ketting bleef muisstil en proper. Ook van die vele klonters heb ik geen last. Enkel een heel klein beetje aan de derailleur wieltjes maar zelfs niet genoeg om ze te moeten afkuisen.

Volgens mij hebben de mensen die slechte ervaringen hebben het niet lang genoeg laten drogen of was de ketting niet proper genoeg. Mss veranderT mijn mening nog, maar voorlopig gaat dit een blijver zijn
De ervaring van 1 ritje is niet echt relevant te noemen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie