Met welke verlichting de winter in?
zoals geschreven gisteren, vanmorgen gereden met de BBB ecocombo bls 76. ik moet zeggen het valt me niet tegen.
Ik kan in ieder geval goed zien waar ik rij, en de lamp geeft ook in de breedte goed\voldoende licht. Het heeft nou niet bepaald het effect van een bouwlamp, maar ik heb het idee dat het ook een kwestie is van goed afstellen van de lamp. bovendien denk ik dat medeweggebruikers ook niet vrolijk worden van een felle "bouwlamp"op mijn fiets.
Lamp kost twee tientjes dus daar kun je niets van zeggen, en ik ben voorlopig weer gered. (vorige week al 2x bijna platgereden!!!) en voor die 2 tientjes zit er ook nog een achterlicht bij, al stelt dat niet veel voor. Maakt ook niet uit, wat er achter mij gebeurt vind ik ook niet zo interressant.
Ik kan in ieder geval goed zien waar ik rij, en de lamp geeft ook in de breedte goed\voldoende licht. Het heeft nou niet bepaald het effect van een bouwlamp, maar ik heb het idee dat het ook een kwestie is van goed afstellen van de lamp. bovendien denk ik dat medeweggebruikers ook niet vrolijk worden van een felle "bouwlamp"op mijn fiets.
Lamp kost twee tientjes dus daar kun je niets van zeggen, en ik ben voorlopig weer gered. (vorige week al 2x bijna platgereden!!!) en voor die 2 tientjes zit er ook nog een achterlicht bij, al stelt dat niet veel voor. Maakt ook niet uit, wat er achter mij gebeurt vind ik ook niet zo interressant.
Afgelopen weekend met een randonneursritje deze lamp aan een uitvoerige duurtest onderworpen:
http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... -iq-x.html
Dat ziet er onderweg zo uit:
Op de fiets zo:
We reden om 20.00u bij Zwolle het donker van de avond in. Om ca 07:30 waren we bij Uden en toen kon de lamp weer uit.
Hij wordt gevoed door een Shimano naafdynamo. Die naafdynamo zit in een gewoon racefietsvoorwiel met uitvalnaaf. Dat trapt wel ietsjes zwaarder, maar je went er aan. Op snelheid komen is wat zwaarder dan met een gewoon wiel.
Wat mij betreft is het een klein wonder dat je met een dynamo die 3 Watt levert bij 6 Volt (bij 20kmh) zoveel licht kunt genereren. Als je zolang in het donker 'moet' (leest: wilt) rijden, schieten accu's en batterijen op den duur te kort.
De fabrikant Busch & Müller geeft 100 Lux op als lichtopbrengst. Geen idee hoe zich dat tot het meer gebruikte Lumen verhoudt.
Onderweg had ik ineens heel veel vrienden die in mijn wiel wilden rijden
http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... -iq-x.html
Dat ziet er onderweg zo uit:
Op de fiets zo:
We reden om 20.00u bij Zwolle het donker van de avond in. Om ca 07:30 waren we bij Uden en toen kon de lamp weer uit.
Hij wordt gevoed door een Shimano naafdynamo. Die naafdynamo zit in een gewoon racefietsvoorwiel met uitvalnaaf. Dat trapt wel ietsjes zwaarder, maar je went er aan. Op snelheid komen is wat zwaarder dan met een gewoon wiel.
Wat mij betreft is het een klein wonder dat je met een dynamo die 3 Watt levert bij 6 Volt (bij 20kmh) zoveel licht kunt genereren. Als je zolang in het donker 'moet' (leest: wilt) rijden, schieten accu's en batterijen op den duur te kort.
De fabrikant Busch & Müller geeft 100 Lux op als lichtopbrengst. Geen idee hoe zich dat tot het meer gebruikte Lumen verhoudt.
Onderweg had ik ineens heel veel vrienden die in mijn wiel wilden rijden
hun fietsen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Wie heeft de beste tip voor een achterlichtje voor een aero zadelpen ?
Wel LED en USB oplaadbaar.
Wel LED en USB oplaadbaar.
Mischien ook nog tips voor een earo stuur? Bij mij 3t earonova schiet de lamp met elastische strap constant naar beneden.Wiliertoerist schreef:Wie heeft de beste tip voor een achterlichtje voor een aero zadelpen ?
Wel LED en USB oplaadbaar.
Specialized Diverge Axs
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Deze heb ik, vorig jaar een topic over geweest:Wiliertoerist schreef:Wie heeft de beste tip voor een achterlichtje voor een aero zadelpen ?
Wel LED en USB oplaadbaar.
https://www.giga-bikes.nl/79538-moon-ac ... -70-zwart/
Fiets met aero zadelpen overigens niet meer
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Heb je ervaring met andere dynamolampen?BertL schreef:Afgelopen weekend met een randonneursritje deze lamp aan een uitvoerige duurtest onderworpen:
http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... -iq-x.html
Dat ziet er onderweg zo uit:
...
Zo ja, kan je daar iets over zeggen?
De woonwerk ritjes beginnen weer in het donker en bij de 4e rit baalde ik al van m'n acculamp. Nou heeft deze niet de beste werktijd (cree-xpg led met 1x 18650 batterij) en ik was vergeten wat bij te laden. Nou is het vooral het laatste, je vergeet weleens bij te laden.
Nee hoor. Ik rijd met de Busch&Müller IXON IQ Premium lamp op m'n fiets, daarmee heb ik in augustus het duizendkilometerbrevet van Maastricht mee gereden. Drie nachten. Met één keer batterijen wisselen.BertL schreef:Als je zolang in het donker 'moet' (leest: wilt) rijden, schieten accu's en batterijen op den duur te kort.
Vorsprung durch Pedantik
Ervaring met andere dynamolampen heb ik niet. Ik ben redelijk nieuw in de wereld waarin er een nachtje wordt doorgefietst. Alien laat zien dat er ook andere oplossingen zijn dan dynamolampjes. De crux zit volgens mij in het budget dat je wilt besteden. Busch&Muller is gewoon de top. Daar betaal je voor. Goede nieuws is dat de prijzen vlot dalen. Mijn lampje kostte begin dit jaar nog ong 140 euro. Nu al voor 90 á 100 euro te koop.
Alles heeft voor en nadelen. De dynamolamp krijgt uiteindelijk z'n energie uit je benen. Dat kan je opbreken. Voordeel is dat je hem nooit op de spaarstand hoeft te zetten. Zolang je fietst blijft ie branden. (En via de bufferaccu ook nog een minuut of 5 als je stopt).
Alles heeft voor en nadelen. De dynamolamp krijgt uiteindelijk z'n energie uit je benen. Dat kan je opbreken. Voordeel is dat je hem nooit op de spaarstand hoeft te zetten. Zolang je fietst blijft ie branden. (En via de bufferaccu ook nog een minuut of 5 als je stopt).
hun fietsen.
De 'eis' USB snap ik nooit zo goed. Een lamp moet een goede lichtopbrengst hebben en liefst een tijdje meegaan. Als aan die eisen wordt voldaan, dan maakt de verbindingswijze (USB) naar de voedselbron toch minder uit? Of zie ik iets over het hoofd?Wiliertoerist schreef:Wie heeft de beste tip voor een achterlichtje voor een aero zadelpen ?
Wel LED en USB oplaadbaar.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Omdat de U van USB voor universal staat.De 'eis' USB snap ik nooit zo goed. Een lamp moet een goede lichtopbrengst hebben en liefst een tijdje meegaan. Als aan die eisen wordt voldaan, dan maakt de verbindingswijze (USB) naar de voedselbron toch minder uit? Of zie ik iets over het hoofd?
Makkelijk op/bij te laden dus. Even een uurtje aan de PC of laptop en je kan weer een ritje vooruit. Het is IMHO makkelijker dan batterijen.