Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 aug 2020 07:03

Heb ik ook 1 keer gehad, bleek toen de junction in het BB te zijn. Blijkbaar bleef er water in het BB staan en dat had de junction niet graag. Deze vervangen, nadat ik de stappen van Lcsmet had doorlopen en alle andere onderdelen had uitgesloten, nu geen probleem meer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2020 09:26

Als ik een Di2 systeem met een EW-rs910 (stuurplug) aan wil leggen en dan zo cleam mogelijk naar de ingang van het frame wil gaan, hoe doe ik dat het beste?

Mijn gedachte was als volgt:
In het stuur:
Linkershifter->kabel naar rechter shifter->R-shifter via 2e poort naar rs910.

Naar frame:
2e poort rs910 lange kabel met krimpkous langs remkabel naar frame (ik heb een passend afdekplaatje voor rem+di2 kabel op frame).
Echter, met de langste kabel (140cm) kom ik niet van stuureind tot bottom bracket waar je de 4-weg junction ( SM-JC41) wilt hebben.
Hoe los ik dat het handigst op?

Edit:
Bedragen toegevoegd;
Even met de prijzen van Mantel:
Shifter: €479
Achter derr: €464
Voor derr: €326
Accu: €143
Rs910: €100
4 poort: €33
Kabel in stuur: €25
Kabel accu: €25
Kabel vd: €25
Kabel ad: €25
Kabel frame: €25
Lader: 85
Totaal: €1337

Mis ik nu ergens iets? Voelt zo goedkoop tov upgrade kits etc.
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 aug 2020 14:24

Je wilt toch een D-fly, dus steek die in het balhoofd, lange kabel naar junction in BB en kortere kabel naar het stuurplug (RS910), zo kan de kabel eventueel ook makkelijker los (vooral van belang als alle kabels intern lopen en het balhoofdlager vervangen moet worden)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2020 15:21

Ik heb geen kabels in balhoofd op de V1-r.
Die kabel gaat dus met de remkabel mee het frame in bij de schuine buis.
Ik zou ook daar direct achter de D-fly kunnen doen en dan vanaf daar korte kabel naar junction bij bb.
Maar qua onderdelen klopt mijn huiswerk verder?
Vind het namelijk vreemd dat ik met losse onderdelen goedkoper uit kom dan een upgrade kitje.
Less is bore

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 23 aug 2020 16:50

daniel1975 schreef: 23 aug 2020 09:26 Totaal: €1337

Mis ik nu ergens iets? Voelt zo goedkoop tov upgrade kits etc.
upgrade kits zonder remmen kosten minder dan jouw optelsom dus ik denk dat je de mist in gaat met de de vergelijking die je maakt?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 aug 2020 17:05

daniel1975 schreef: 23 aug 2020 15:21 Ik heb geen kabels in balhoofd op de V1-r.
Die kabel gaat dus met de remkabel mee het frame in bij de schuine buis.
Ik zou ook daar direct achter de D-fly kunnen doen en dan vanaf daar korte kabel naar junction bij bb.
Maar qua onderdelen klopt mijn huiswerk verder?
Vind het namelijk vreemd dat ik met losse onderdelen goedkoper uit kom dan een upgrade kitje.
Zo kan het.
Onderdelen kloppen ook. Enkel de remmen, trapstel, ketting en cassette ontbreken om het een volledige groep te maken (vooral dat trapstel is erg duur)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2020 18:33

BartNL schreef: 23 aug 2020 16:50
daniel1975 schreef: 23 aug 2020 09:26 Totaal: €1337

Mis ik nu ergens iets? Voelt zo goedkoop tov upgrade kits etc.
upgrade kits zonder remmen kosten minder dan jouw optelsom dus ik denk dat je de mist in gaat met de de vergelijking die je maakt?
Upgrade kits zijn toch altijd zonder remmen?
Heb je een linkje van een Dura Ace kit dan voor minder dan wat ik heb berekend? Ik kan het namelijk echt niet vinden. En ik heb aardig wat shops afgestruind.

Beter dan dit heb ik ze niet gezien, en dan mist hier nog de rs910.
https://www.merlincycles.com/shimano-du ... 01034.html
Less is bore

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6129
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 aug 2020 19:02

En als je de Ultegra R8050 Di2 short cage neemt kom je zelfs net boven de € 1000 uit.!

https://www.merlincycles.com/shimano-ul ... source=PHG
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2020 20:16

Volgens mij zoek ik geen Ultegra ;-)
Less is bore

Salteh
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 23 aug 2020 20:32

daniel1975 schreef: 23 aug 2020 09:26 Als ik een Di2 systeem met een EW-rs910 (stuurplug) aan wil leggen en dan zo cleam mogelijk naar de ingang van het frame wil gaan, hoe doe ik dat het beste?

Mijn gedachte was als volgt:
In het stuur:
Linkershifter->kabel naar rechter shifter->R-shifter via 2e poort naar rs910.

Naar frame:
2e poort rs910 lange kabel met krimpkous langs remkabel naar frame (ik heb een passend afdekplaatje voor rem+di2 kabel op frame).
Echter, met de langste kabel (140cm) kom ik niet van stuureind tot bottom bracket waar je de 4-weg junction ( SM-JC41) wilt hebben.
Hoe los ik dat het handigst op?
Er bestaat ook een 1600mm kabel. Volgens de officiele documentatie is die alleen geschikt voor e-bikes, maar Shimano zelf zegt dat het waarschijnlijk wel kan.

Is ook gek als dat niet zou kunnen, want de totale afstand van mijn eigen EW-RS910 tot de accu is al 2005mm (en de afstand van mijn linker shifter tot de accu zal zo'n 2500mm zijn). Ik heb een setje 1600mm kabels besteld en SM-JC41s om te experimenteren hoe lang je nou echt kunt gaan ;)

Afbeelding

Mijn eigen layout is overigens (alles door het stuur):
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2404
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 aug 2020 20:56

Een vraag over GRX compatibility. Ik weet dat de GRX STIs compatibel zijn met de SW-R9150 satelliet shifterknopjes. Kan ik dan veilig aannemen dat de GRX STIs ook compatible zijn met SW-R9160 triatlonverstellers?

Salteh
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 23 aug 2020 21:00

Yep - alleen de SW-R610 is bijzonder, verder werkt alles in alles (m.u.v. 7970).
https://d104voyrhl640v.cloudfront.net/2 ... -00-EN.pdf

Plaats reactie