Vandaag gezien .... Iemand zonder helm
Nu zou je denken dat juist ouderen verstandiger zouden moeten zijn gezien hun levenservaring. Maar die leeftijdsgroep(50/60>) fiets nu juist (in verhouding)vaak zonder helm.
Tegen jongeren, zou ik hun op het hart willen drukken, dat ze altijd een helm moeten gebruiken.
Juist de zijkant van je hoofd is erg kwetsbaar. 2 jaar terug sprak ik met een toer-racefietser die zonder helm op een boeren-binnenpadje met een erg langzame snelheid om viel en zo precies met de zijkant van zijn hoofd op een betonnen rand van het betonfietspad viel.. . Bewusteloos en met de ambulance afgevoerd......en later bijgekomen, zei de arts in het ziekenhuis,dat hij alle geluk van de wereld heeft gehad. Hij had het bijna niet na kunnen vertellen. Nu fiets hij zonder klikpedalen en altijd met helm. Die "verrekte" klikpedalen zorgen ook veel voor onodige valpartijen. Daarom fiets ik zelf ,ook al jaren met zg MTB breedplatform-pedalen. Maar om met snelle groepen te fietsen, heb je wel klikpedalen nodig en om te klimmen uiteraard. Maar als toerfietser ben je safer zonder klikpedalenMaar dat is een andere discussie. Je hoeft dus helemaal geen snelheid te hebben om zeer ongelukkig op je hoofd te vallen.Maar dwarse.....vooral hier in het noorden ...... en oliedomme mensen, zal je altijd houden op de racefiets of MTB.
Tegen jongeren, zou ik hun op het hart willen drukken, dat ze altijd een helm moeten gebruiken.
Juist de zijkant van je hoofd is erg kwetsbaar. 2 jaar terug sprak ik met een toer-racefietser die zonder helm op een boeren-binnenpadje met een erg langzame snelheid om viel en zo precies met de zijkant van zijn hoofd op een betonnen rand van het betonfietspad viel.. . Bewusteloos en met de ambulance afgevoerd......en later bijgekomen, zei de arts in het ziekenhuis,dat hij alle geluk van de wereld heeft gehad. Hij had het bijna niet na kunnen vertellen. Nu fiets hij zonder klikpedalen en altijd met helm. Die "verrekte" klikpedalen zorgen ook veel voor onodige valpartijen. Daarom fiets ik zelf ,ook al jaren met zg MTB breedplatform-pedalen. Maar om met snelle groepen te fietsen, heb je wel klikpedalen nodig en om te klimmen uiteraard. Maar als toerfietser ben je safer zonder klikpedalenMaar dat is een andere discussie. Je hoeft dus helemaal geen snelheid te hebben om zeer ongelukkig op je hoofd te vallen.Maar dwarse.....vooral hier in het noorden ...... en oliedomme mensen, zal je altijd houden op de racefiets of MTB.
-
- Forum-lid
Als je hier alleen maar verhalen bijeen ziet over de gevolgen van helmloos rijden en het vermeende “geluk” wat velen hebben ervaren omdat ze juist een helm op hadden bij hun valpartij dan krijg je natuurlijk wel een heel vertekend beeld!
Er fietsen nog steeds veel meer mensen zonder helm dan met in het dagelijks verkeer. En ja, accidents will happen. Zoals dat altijd geweest is en altijd zal gaan. Hogere snelheden, meer protectie middelen maar ook nieuwe risico’s. Meer drukte, meer risico’s op verkeersaccidenten met wellicht ook meer schade. En ga zo maar door.
Tuurlijk moet je als hardrijder op je racefiets, mtb een helm dragen. maar laten we vooral wel enig perspectief behouden; er gaat meer goed dan fout in het verkeer. Ook op stille, boeren landweggetjes.
Er fietsen nog steeds veel meer mensen zonder helm dan met in het dagelijks verkeer. En ja, accidents will happen. Zoals dat altijd geweest is en altijd zal gaan. Hogere snelheden, meer protectie middelen maar ook nieuwe risico’s. Meer drukte, meer risico’s op verkeersaccidenten met wellicht ook meer schade. En ga zo maar door.
Tuurlijk moet je als hardrijder op je racefiets, mtb een helm dragen. maar laten we vooral wel enig perspectief behouden; er gaat meer goed dan fout in het verkeer. Ook op stille, boeren landweggetjes.
- Marcopfiets
- Forum-lid
Tja het klikpedaal. Als je nu eens niet vast zou zitten had je veel sneller een voet aan de grond en gebeurden al die ongelukken op lage snelheid niet waarbij je met je kop tegen een steen sukkelt.
Vermoedelijk komt dat omdat een jaar of 25 geleden recreatieve "helmrijders" nog sterk in de minderheid waren. Nu ikzelf na heel wat jaartjes niet te hebben gewielrend weer regelmatig een rondje maak vallen een aantal dingen op: 1 zelf had ik het de eerste keer nog niet (hoewel ik hem met skeeleren wel steeds op heb) maar vrijwel iedereen rijdt tegenwoordig met een helm op 2 tegemoetkomende jeugd heeft op de fietspaden nogal eens de aandacht bij de smartphone en 3 het zijn thans vrijwel allemaal e-bikes hier op het platteland.
Tegenwoordig heb ik hem overigens altijd op en ik zou ook iedereen dat dringend aan willen raden.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"
Of was je veel eerder van je pedaal gegleden....Marcopfiets schreef: ↑30 sep 2017 18:23 Tja het klikpedaal. Als je nu eens niet vast zou zitten had je veel sneller een voet aan de grond en gebeurden al die ongelukken op lage snelheid niet waarbij je met je kop tegen een steen sukkelt.
Moraal van het verhaal; met klikpedalen op iedere voet een helm!
- Marcopfiets
- Forum-lid
Vandaag weer een helmtikker tegen gekomen. Wat bezielt die mensen toch.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Wat een kolder is dit? Heeft een helm je wat in je jeugd aan gedaan dat je zo'n moeite met helmen hebt?Marcopfiets schreef: ↑30 sep 2017 18:23 Tja het klikpedaal. Als je nu eens niet vast zou zitten had je veel sneller een voet aan de grond en gebeurden al die ongelukken op lage snelheid niet waarbij je met je kop tegen een steen sukkelt.
Ik ga m'n energie er niet aan verspillen om iets over een helm te roepen, maar vind er het mijne van. Echter alle flyby's na gaan zoeken en dan ook nog kijken waar iemand woont, dat scoort in ieder geval wel erg goed in de categorie kansloze acties.
Ooit eens een keer van het pedaal van mijn stadfiets afgegleden op weg naar school.
De pijn die de bovenbuis toen mijn edele delen heeft aangedaan is onbeschrijflijk.
Had ik toen maar klikpedalen gehad of een helm in mijn kruis ...
En de discussie over het dragen van een helm is naar mijn mening net zoiets onnozels als dicussieren over een gordel in de auto, of heb gebruiken van een smartphone in het verkeer.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
Het is een eenvoudige , goedkope manier om het gevoel "ik ben goed bezig" te krijgen.Marcopfiets schreef: ↑02 okt 2017 01:41 Vandaag weer een helmtikker tegen gekomen. Wat bezielt die mensen toch.
Nederland=domineesland.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig