Het grote gravelbanden topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mwa dat licht er een beetje aan. Duitsland heeft heel veel "shotter" mooie wegen.
Ik zou vooral adviseren zo breed mogelijk te gaan en profiel voornamelijk voor het lekrijden.
Ik zou iets van een pirelli hard terrain pakken en medium voor. Mag ook een ander merk maar verglijkbaar.
Gravel king SK, dat soort profielen. Amper extra weerstand maar wel wat rubber om lek bij scherpe stenen te voorkomen.
Kijk uit met een band met een vlak loopvlak en noppen aan de zijkant. Op de MTb vind ik dat altijd trikkie banden zeker op shotter.
Het kan wel eens een uitkomst zijn, maar ervaring is wel nodig om daar goed mee te rijden.
Ik zou vooral adviseren zo breed mogelijk te gaan en profiel voornamelijk voor het lekrijden.
Ik zou iets van een pirelli hard terrain pakken en medium voor. Mag ook een ander merk maar verglijkbaar.
Gravel king SK, dat soort profielen. Amper extra weerstand maar wel wat rubber om lek bij scherpe stenen te voorkomen.
Kijk uit met een band met een vlak loopvlak en noppen aan de zijkant. Op de MTb vind ik dat altijd trikkie banden zeker op shotter.
Het kan wel eens een uitkomst zijn, maar ervaring is wel nodig om daar goed mee te rijden.
Mooi licht bandje ook wel die Gravel Kingwasbeer2006 schreef: ↑17 jun 2022 08:24 Mwa dat licht er een beetje aan. Duitsland heeft heel veel "shotter" mooie wegen.
Ik zou vooral adviseren zo breed mogelijk te gaan en profiel voornamelijk voor het lekrijden.
Ik zou iets van een pirelli hard terrain pakken en medium voor. Mag ook een ander merk maar verglijkbaar.
Gravel king SK, dat soort profielen. Amper extra weerstand maar wel wat rubber om lek bij scherpe stenen te voorkomen.
Kijk uit met een band met een vlak loopvlak en noppen aan de zijkant. Op de MTb vind ik dat altijd trikkie banden zeker op shotter.
Het kan wel eens een uitkomst zijn, maar ervaring is wel nodig om daar goed mee te rijden.
Na een week zo goed als geen druk meer in de Aventura banden. Dat lijkt me toch vreemd. Beide banden eens opgeblazen, en ondergedompeld in water. Blijkt dat er op een paar plaatsen wat lucht verdwijnt, maar het lijkt me sterk dat die ervoor zorgen dat de lucht zo snel uit de banden verdwijnt. Bovendien moet de latex op die plaats de gaatjes dichten. Dus extra latex bij de banden gedaan, en ligt de fiets nu even op zijn zij (straks ook eens de andere kant). Benieuwd of het zal helpen.
Voor mij hielp dit en een goeie schud actie dus echt! Als vergelijk, bij mij <0.2 bar verlies in een week, voor en achter.i-mac schreef: ↑17 jun 2022 14:50 Na een week zo goed als geen druk meer in de Aventura banden. Dat lijkt me toch vreemd. Beide banden eens opgeblazen, en ondergedompeld in water. Blijkt dat er op een paar plaatsen wat lucht verdwijnt, maar het lijkt me sterk dat die ervoor zorgen dat de lucht zo snel uit de banden verdwijnt. Bovendien moet de latex op die plaats de gaatjes dichten. Dus extra latex bij de banden gedaan, en ligt de fiets nu even op zijn zij (straks ook eens de andere kant). Benieuwd of het zal helpen.
Dat schudden had ik al bij de eerste keer gedaan. Maar goed, het lijkt bij de 2de poging beter te zijn. De voorband verliest zo goed als niets. De achterste band wel, maar miniem. Morgenvroeg nog eens voelen hoe het met de bandendruk gesteld is.Aesch schreef: ↑17 jun 2022 19:00Voor mij hielp dit en een goeie schud actie dus echt! Als vergelijk, bij mij <0.2 bar verlies in een week, voor en achter.i-mac schreef: ↑17 jun 2022 14:50 Na een week zo goed als geen druk meer in de Aventura banden. Dat lijkt me toch vreemd. Beide banden eens opgeblazen, en ondergedompeld in water. Blijkt dat er op een paar plaatsen wat lucht verdwijnt, maar het lijkt me sterk dat die ervoor zorgen dat de lucht zo snel uit de banden verdwijnt. Bovendien moet de latex op die plaats de gaatjes dichten. Dus extra latex bij de banden gedaan, en ligt de fiets nu even op zijn zij (straks ook eens de andere kant). Benieuwd of het zal helpen.
En dan maar hopen dat mijn verkoudheid snel weg is, want met verstopte sinussen fietsen is geen pretje.
Heb momenteel Schwalbe G-One 40mm banden op mijn gravelbike. Die heb ik opgepompt tot de max druk van 5 bar. Omdat ik tegenwoordig veel in bos rijd (Utrechtse Heuvelrug) merk ik dat die banden niet een erg grote stabiliteit bieden. Op pure gravel geen probleem, maar op paden/wegen waar het verharde gedeelte (gravel/steenslag) wordt afgewisseld met mul zand niet erg ideaal. Ook zanderige bospaden rijden niet fijn.
Het liefst zou ik gewoon door willen bulderen over eigenlijk alle type ondergronden. En toch zou ik daarbij op het asfalt ook nog lekker door willen rollen. Maar ik merk dat na een jaar (af en toe) gravelen dat dat laatste niet het belangrijkste is. Het doorbulderen zonder voortdurend te moeten concentreren op de ondergrond waarop ik rij vind ik op dit moment het belangrijkste.
Wat voor type band raden jullie mij aan? Heb clearance op mijn fiets voor banden tot 57mm (of 29x2,25). Is een bredere band interessant of toch de huidige 40mm G-Ones met een minimale druk van 3 bar?
Het liefst zou ik gewoon door willen bulderen over eigenlijk alle type ondergronden. En toch zou ik daarbij op het asfalt ook nog lekker door willen rollen. Maar ik merk dat na een jaar (af en toe) gravelen dat dat laatste niet het belangrijkste is. Het doorbulderen zonder voortdurend te moeten concentreren op de ondergrond waarop ik rij vind ik op dit moment het belangrijkste.
Wat voor type band raden jullie mij aan? Heb clearance op mijn fiets voor banden tot 57mm (of 29x2,25). Is een bredere band interessant of toch de huidige 40mm G-Ones met een minimale druk van 3 bar?
5 bar? Is dat een grap?
Die banden hoor je te rijden op tussen de 2 en 3 bar, afhankelijk van je gewicht.
Die banden hoor je te rijden op tussen de 2 en 3 bar, afhankelijk van je gewicht.
Wat hij daarboven zegt dus. Je zult niet weten wat je meemaakt!
Edit: bij gebruik van binnenbanden wel iets harder dan bij tubeless. Bij tubeless meer richting 2 bar, bij binnenbanden in de buurt van 3 bar. E.e.a. afhankelijk van je gewicht.
Edit: bij gebruik van binnenbanden wel iets harder dan bij tubeless. Bij tubeless meer richting 2 bar, bij binnenbanden in de buurt van 3 bar. E.e.a. afhankelijk van je gewicht.
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 24 jun 2022 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Persoonlijk zou ik breder gaan rijden. Gewoon omdat het kan, en speed penalty wel meevalt. Momenteel rijd ik met Vittoria Terreno (en dan de MTB versie ipv gravel versie, 2.1 inch). Overigens doe ik daar max 2 bar in.JazzHands schreef: ↑24 jun 2022 10:56 Heb momenteel Schwalbe G-One 40mm banden op mijn gravelbike. Die heb ik opgepompt tot de max druk van 5 bar. Omdat ik tegenwoordig veel in bos rijd (Utrechtse Heuvelrug) merk ik dat die banden niet een erg grote stabiliteit bieden. Op pure gravel geen probleem, maar op paden/wegen waar het verharde gedeelte (gravel/steenslag) wordt afgewisseld met mul zand niet erg ideaal. Ook zanderige bospaden rijden niet fijn.
Het liefst zou ik gewoon door willen bulderen over eigenlijk alle type ondergronden. En toch zou ik daarbij op het asfalt ook nog lekker door willen rollen. Maar ik merk dat na een jaar (af en toe) gravelen dat dat laatste niet het belangrijkste is. Het doorbulderen zonder voortdurend te moeten concentreren op de ondergrond waarop ik rij vind ik op dit moment het belangrijkste.
Wat voor type band raden jullie mij aan? Heb clearance op mijn fiets voor banden tot 57mm (of 29x2,25). Is een bredere band interessant of toch de huidige 40mm G-Ones met een minimale druk van 3 bar?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Minimale druk van gravel en MTB banden kan je loslaten.
Dat is vaak een druk met een veiligheidsmarge en met biba.
Ik denk dat he velgen niet eens geschikt zijn voor 5bar 40mm, ik ben ze iig nog nooit tegengekomen.
De racers hier moeten even weerstand en banden los gaan laten en gewoon gaan rijden.
Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Zand rijd nooit fijn. Met een strandrace zat er 0.8 tot 1 bar in mijn banden, tuurlijk die waren 60mm, maar toch.
En er gaan er nu misschien reageren dat ze dat nog hard vinden .
En voor 90% geld ga met een zo breed mogelijk band rijden wat ik je frame past, zeker offroad en gravel.
Dat is vaak een druk met een veiligheidsmarge en met biba.
Ik denk dat he velgen niet eens geschikt zijn voor 5bar 40mm, ik ben ze iig nog nooit tegengekomen.
De racers hier moeten even weerstand en banden los gaan laten en gewoon gaan rijden.
Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Zand rijd nooit fijn. Met een strandrace zat er 0.8 tot 1 bar in mijn banden, tuurlijk die waren 60mm, maar toch.
En er gaan er nu misschien reageren dat ze dat nog hard vinden .
En voor 90% geld ga met een zo breed mogelijk band rijden wat ik je frame past, zeker offroad en gravel.