Vrouwenwielrennen 2021, 2022, 2023 en 2024
Brute pech voor Thalita zag ze wel graag rijden in de cross.
Het probleem van talent gaat zicht de komende seizoenen wel tonen nu Cant over haar top heen is. Op de weg valt het dan weer een stukje minder op omdat dat toch een veel groter deelnemersveld is, maar daar zitten we met hetzelfde probleem van de gapende leegte.
Het probleem van talent gaat zicht de komende seizoenen wel tonen nu Cant over haar top heen is. Op de weg valt het dan weer een stukje minder op omdat dat toch een veel groter deelnemersveld is, maar daar zitten we met hetzelfde probleem van de gapende leegte.
Uno-X Mobility or bust!
Annemarie is Veluwe, die blijft gewoon Nederlandse (ongeacht de woonplaats).
Kopecky doet het toch niet slecht op de weg en bij de jongeren zijn er toch ook een paar lichtpuntjes (die nog wel moeten bevestigen). Situatie is imo niet te vergelijken met het veld.SantaSCSI schreef: ↑09 jun 2021 14:23 .............
Het probleem van talent gaat zicht de komende seizoenen wel tonen nu Cant over haar top heen is. Op de weg valt het dan weer een stukje minder op omdat dat toch een veel groter deelnemersveld is, maar daar zitten we met hetzelfde probleem van de gapende leegte.
Je moet dat toch wat tijd geven, dat gaat niet op enkele jaren resultaat geven.
Ik zie bijvoorbeeld wel een toekomst voor iemand als Julie De Wilde.
Ik wil toch nog eens meegeven dat er in het dameswielrennen een probleem is met organisatie/geld. Dit is me vorige week nog eens opgevallen tijdens Dwars door het Hageland.
Op vrijdag ben ik het parcours (vooral de offroad stukken) wat gaan verkennen omdat ik op zaterdag foto's wilde maken.
Onderweg kwam ik wat verkennende dames-teams tegen.
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat de dames van twee teams zich na hun verkenning gewoon op de straat moesten omkleden en gewoon in ontbloot bovenlichaam en zonder enige voorziening moesten ze hun plan trekken. Dat zoiets de dag van vandaag nog kan, dat begrijp ik niet.
Ik weet niet wat zo'n ploeg hun budget is maar hiervoor moeten toch andere mogelijkheden zijn.
Het ging over enkele dames van Team Bike-exchange en ik dacht (niet helemaal zeker) ook over Ale BTC Ljubljana
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13670
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waar was dat ook alweer zei je?lugosi schreef: ↑09 jun 2021 18:40
Onderweg kwam ik wat verkennende dames-teams tegen.
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat de dames van twee teams zich na hun verkenning gewoon op de straat moesten omkleden en gewoon in ontbloot bovenlichaam en zonder enige voorziening moesten ze hun plan trekken. Dat zoiets de dag van vandaag nog kan, dat begrijp ik niet.
Ook de meeste damesteams hebben een teambus maar ik kan mij voorstellen dat die niet bij elke wedstrijd en elke voorverkenning aanwezig kan zijn. Op Instagram zie je daarom nogal wat rensters die met eigen vervoer komen en zich in de auto omkleden. Waar is de tijd gebleven dat renners en rensters voor wedstrijden bij lokale wielerliefhebbers verbleven en daar konden douchen en omkleden?
Wat het Belgische talent betreft: het is al eens besproken maar ik volg flink wat wielrensters op instagram en - zonder teveel te willen generaliseren - ik bespeur bij veel Belgische maar bijvoorbeeld ook Franse en Spaanse rensters dat ze meedoen belangrijker vinden dan winnen en mijn indruk is dat dat voor een flink deel samenhangt met de cultuur in die kleine ploegjes met weinig budget. Alles heel knus en gezellig maar weinig professioneel en wetenschappelijk qua begeleiding. Lefevere en zijn sponsors hebben nog nooit enige interesse voor vrouwenwielrennen getoond en Lotto-Soudal heeft een damesploeg maar die mag vooral niets kosten. En zo is het is voor Belgische damesteams hard zoeken naar een beetje budget waar de afgelopen jaren Boels-Dolmans/SDWorks en Sunweb, en inmiddels ook Bike-Exchange en Movistar laten zien hoe het ook kan. Belgisch talent ontwikkelen en laten doorbreken is dan geen sinecure.
Wat het Belgische talent betreft: het is al eens besproken maar ik volg flink wat wielrensters op instagram en - zonder teveel te willen generaliseren - ik bespeur bij veel Belgische maar bijvoorbeeld ook Franse en Spaanse rensters dat ze meedoen belangrijker vinden dan winnen en mijn indruk is dat dat voor een flink deel samenhangt met de cultuur in die kleine ploegjes met weinig budget. Alles heel knus en gezellig maar weinig professioneel en wetenschappelijk qua begeleiding. Lefevere en zijn sponsors hebben nog nooit enige interesse voor vrouwenwielrennen getoond en Lotto-Soudal heeft een damesploeg maar die mag vooral niets kosten. En zo is het is voor Belgische damesteams hard zoeken naar een beetje budget waar de afgelopen jaren Boels-Dolmans/SDWorks en Sunweb, en inmiddels ook Bike-Exchange en Movistar laten zien hoe het ook kan. Belgisch talent ontwikkelen en laten doorbreken is dan geen sinecure.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Volledig akkoord Timo.
Mijn kopvrouw en ik hebben het Belgische dameswielrennen 2 periodes van dichtbij gekend: tijdens haar (relatief korte) actieve periode als wielrenster en een tiental jaar later als ploegleidster van een clubteam.
Het is gewoon amateurisme troef bij de kleinere teams. Voldoende goede wil aanwezig, maar te weinig centen, te weinig structuur, te weinig overleg.
Bij de rensters (en de uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel) onvoldoende ambitie "we moeten tegen de profs rijden en dat is toch zo moeilijk", onvoldoende bereid tot kwaliteitstraining (wel veel km rijden), geen aandacht voor core stability, enz.
Wij fietsen nu als recreanten zeer vaak in de Ardennen, om het met een boutade te zeggen, mijn madam ging er indertijd haar topconditie van het gehavende asfalt schrapen. De Belgische teams zie je er niet. Dat zie je ook aan de lijstjes op Strava.
De laatste tijd worden schuchtere pogingen gedaan om iets op poten te zetten (bv. Zij aan zij van Wielerbond), maar het zal inderdaad jaren duren om iets te oogsten.
Mijn kopvrouw en ik hebben het Belgische dameswielrennen 2 periodes van dichtbij gekend: tijdens haar (relatief korte) actieve periode als wielrenster en een tiental jaar later als ploegleidster van een clubteam.
Het is gewoon amateurisme troef bij de kleinere teams. Voldoende goede wil aanwezig, maar te weinig centen, te weinig structuur, te weinig overleg.
Bij de rensters (en de uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel) onvoldoende ambitie "we moeten tegen de profs rijden en dat is toch zo moeilijk", onvoldoende bereid tot kwaliteitstraining (wel veel km rijden), geen aandacht voor core stability, enz.
Wij fietsen nu als recreanten zeer vaak in de Ardennen, om het met een boutade te zeggen, mijn madam ging er indertijd haar topconditie van het gehavende asfalt schrapen. De Belgische teams zie je er niet. Dat zie je ook aan de lijstjes op Strava.
De laatste tijd worden schuchtere pogingen gedaan om iets op poten te zetten (bv. Zij aan zij van Wielerbond), maar het zal inderdaad jaren duren om iets te oogsten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Bij het dames jeugdwielrennen in België zijn het vooral de sprinterstypes die de wedstrijden winnen.
Je ziet ook weinig echte koers, er wordt vooral in gesloten peloton naar de streep gereden. De snelle dames kunnen zich rustig wegsteken en uiteindelijk met nog frisse benen hun ding doen in de sprint.
Bijgevolg wordt hun hele systeem van trainen en koersen toegespitst op sprinten.
Zo werkt het natuurlijk helemaal niet meer op een wat hoger niveau.
Dan missen deze dames de inhoud om zelfs maar te volgen, ze staan te zwaar om bergop te rijden, ze hebben nooit geleerd wat echt afzien is.....
Je ziet ook weinig echte koers, er wordt vooral in gesloten peloton naar de streep gereden. De snelle dames kunnen zich rustig wegsteken en uiteindelijk met nog frisse benen hun ding doen in de sprint.
Bijgevolg wordt hun hele systeem van trainen en koersen toegespitst op sprinten.
Zo werkt het natuurlijk helemaal niet meer op een wat hoger niveau.
Dan missen deze dames de inhoud om zelfs maar te volgen, ze staan te zwaar om bergop te rijden, ze hebben nooit geleerd wat echt afzien is.....
Zijn die Belgische, Franse of Spaanse rensters dan verschillend in mentaliteit?timo2.0 schreef: ↑10 jun 2021 13:34 - ik bespeur bij veel Belgische maar bijvoorbeeld ook Franse en Spaanse rensters dat ze meedoen belangrijker vinden dan winnen en mijn indruk is dat dat voor een flink deel samenhangt met de cultuur in die kleine ploegjes met weinig budget. Alles heel knus en gezellig maar weinig professioneel en wetenschappelijk qua begeleiding................
Of ligt het aan het budget?
Het is een beetje uitzoeken wat de kip of het ei is.
Mijn inziens begint het bij de wielerbond die massaal in jongeren (en dan specifiek naar meisjes toe) zou moeten investeren.
Ik zie hier dat bepaalde evenementen op de Balenberg (Nys Cycling center) massa's jongeren aantrekt, maar daar mag het niet ophouden. Je moet ze in clubs krijgen die op een degelijke manier geleid worden. Ook daar ligt een taak voor de wielerbond.
Er zijn ook niet meteen veel Vlaamse boegbeelden (of toch niet die die rol op zich willen nemen). Ook hier zou de wielerbond aan de kar kunnen duwen.
Lugosi, eens. Uiteindelijk komt het allemaal samen in gebrek aan budget. Voor investeren in jongeren en voor clubteams en Continental Teams om rensters serieus op te leiden is naast de juiste structuren vooral toch geld nodig. En geld betekent sponsors aantrekken. Maar sponsors zullen niet staan te springen bij zo weinig talent dus wellicht dat eerst de Belgische of Vlaamse overheid er geld in zal moeten steken. Die zijn naar mijn weten een paar jaar geleden juist gestopt met Sport Vlaanderen terwijl daar toch renster als D'Hoore, Kopecky, De Vocht en Decroix uit voortkwamen.
Ik zou zeggen: laat de Vlaamse overheid investeren in een nieuwe Sport Vlaanderen ploeg voor talentontwikkeling. Zet bijvoorbeeld Christel Herremans en Heidi Van De Vijver in het management en Lieselot Decroix voor de trainingsschema's, D'Hoore als sprint- en en Duyck tijdritcoach en laat die twee ook plaatsnemen in de ploegleiderswagen en ik heb ook nog wel wat ideetjes welke rensters ze een kans zouden kunnen geven. Nu komt er vast een bak kritiek op de door mij genoemde namen maar het gaat mij uiteraard om het idee.
Ik zou zeggen: laat de Vlaamse overheid investeren in een nieuwe Sport Vlaanderen ploeg voor talentontwikkeling. Zet bijvoorbeeld Christel Herremans en Heidi Van De Vijver in het management en Lieselot Decroix voor de trainingsschema's, D'Hoore als sprint- en en Duyck tijdritcoach en laat die twee ook plaatsnemen in de ploegleiderswagen en ik heb ook nog wel wat ideetjes welke rensters ze een kans zouden kunnen geven. Nu komt er vast een bak kritiek op de door mij genoemde namen maar het gaat mij uiteraard om het idee.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Idee is idd goed, maar de geciteerde namen veel minder.
Het project Topsport Vlaanderen bewijst bij de mannen al jaren zijn goede werking, de ploeg levert vaak talenten af bij grotere teams.
Jammer genoeg kon je dat van het damesteam niet zeggen.
Het budget was vaak een probleem, daarnaast werden rensters te snel voor de leeuwen gegooid, gevolg van een te smalle kern.
In de laatste jaren was 'Vlaanderen' team Druyts. Zoals hierboven beschreven, jeugdrensters die vlot wonnen bij de jeugd dankzij een snelle sprint, maar er bij de elite weinig uit springen.
Het is een complexe zaak om het Belgische dameswielrennen naar een hoger niveau te tillen, dat staat vast.
Het project Topsport Vlaanderen bewijst bij de mannen al jaren zijn goede werking, de ploeg levert vaak talenten af bij grotere teams.
Jammer genoeg kon je dat van het damesteam niet zeggen.
Het budget was vaak een probleem, daarnaast werden rensters te snel voor de leeuwen gegooid, gevolg van een te smalle kern.
In de laatste jaren was 'Vlaanderen' team Druyts. Zoals hierboven beschreven, jeugdrensters die vlot wonnen bij de jeugd dankzij een snelle sprint, maar er bij de elite weinig uit springen.
Het is een complexe zaak om het Belgische dameswielrennen naar een hoger niveau te tillen, dat staat vast.