Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 05 aug 2024 16:28

Drkjv schreef: 31 jul 2024 21:56 vandaag 172km met versie 24.05
Na 40min waren HR+ en PR+ weer IQ logotjes geworden :cry:
Ik heb er een paar die wel blijven werken (vroeger ook al) zoals HR zone staafdiagram, edge mapfields

Bij tussenstop bij familie garmin gepauzeerd, die toen in slaapstand ging. En de terugrit van 85km bleven alle IQ data fields wel werken... :lol:

Ander probleem: ik had garmin gestopt, en in tussentijd klein stukje gefietst met familie en dit opgenomen op horloge.
Nu zie ik dat mijn fietsrit van 172km wel op garmin (en strava) staat, maar in garmin connect wordt hij niet geannalyseerd ifv hersteltijd, vo2max, trainingsstatus...

Zou dit een bug zijn als je 2 activiteiten tegelijk opneemt? Ik heb de korte fietsrit van horloge nu wel al verwijderd op garmin maar alles blijft nog steeds ongewijzigd
Mss eerst updaten naar beta 24.06? Ondanks dat het niet in de change log staat upload mijn 840 de ritten weer netjes naar connect/strava. Blijkbaar wordt er meer verbeterd/veranderd dan er in de log staat :winkthumb:
Aeroad
Grail
Ultimate

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 aug 2024 16:36

MarkVeenstra schreef: 08 jul 2024 14:16 Bij mij ging het nu juist goed op een lange rit afgelopen zaterdag. Ik had oude activiteiten en routes weggehaald. Ook had ik 2 van de IQ velden die altijd in de stress schoten vervangen voor standaard data velden. (hf+ en power+ fields.., van dezelfde maker de speed+ en cadans+ gaven nooit problemen). De 3e die problemen gaf is de mapeverytile (oid). Die had ik laten staan.
Onderweg geen herstarts, en de IQ velden bleven de hele rit gewoon werken. 1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar dit is toch eventjes positief.
versie 21.18 nog steed stabiel in deze situatie.
Ik laat het even zo, geen updates, want tour de stations eind deze maand, dan wil ik dat het goed werkt, en dat doet het nu.

Die IQ velden zijn dus een vreemd fenomeen, aangezien ik dus 2 heb weggehaald die problemen gaven, die van dezelfde developer zijn als 2 anderen die geen problemen gaven en die nog altijd gewoon werken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

derxx
Forum-lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 05 aug 2024 18:35

Er is een draad op het Garmin forum van een persoon waarbij het lijkt dat het te maken heeft met IQ apps die tijdens het fietsen verbinding maken met het internet (bv. de Windfield app). Als de internet snel genoeg is, dan lijken de problemen met het uitvallen van de IQ apps niet of nauwelijks voor te komen. Echter als onderweg de dataverbinding even wegvalt of bv terugschakelt naar 2g (3g is er bijna niet meer in NL), dan komen de problemen.
De IQ apps draaien in een soort VM in het Garmin OS, en het lijkt erop dat als het misgaat, deze VM crasht, waardoor alle IQ apps betroffen zijn. Wellicht kan het ook nog andere oorzaken hebben, misschien een IQ app zonder internet verbinding die raar doet. En de IQ VM waar een bug in zit waardoor deze uberhaupt kan crashen door een IQ app.
Afbeelding

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 06 aug 2024 06:06

Een workaround blijft wel even je scherm indeling aanpassen, niets te veranderen en gewoon weer terug gaan hè. Per scherm doet dan de iq data het weer ...

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 29 aug 2024 13:22

Gaat van kwaad naar erger de 24.11 beta versie (garmin 840) is nog een grotere ramp als de vorige. Al beide keren garmin die na 5min in de rit opnieuw opstart. IQ apps die blijven crashen.
Er is gisterenavond een 24.15 uitgekomen, vnv die maar eens proberen.
Terugzetten naar fabrieksinstellingen is misschien toch eens tijd als ook dit niet lukt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27860
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 sep 2024 08:58

En bij de laatste update is de track orientation nu north geworden (ipv track up). Heel irritant.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 02 sep 2024 11:24

Drkjv schreef: 29 aug 2024 13:22 Gaat van kwaad naar erger de 24.11 beta versie (garmin 840) is nog een grotere ramp als de vorige. Al beide keren garmin die na 5min in de rit opnieuw opstart. IQ apps die blijven crashen.
Er is gisterenavond een 24.15 uitgekomen, vnv die maar eens proberen.
Terugzetten naar fabrieksinstellingen is misschien toch eens tijd als ook dit niet lukt.
Ik draai de laatste beta ook en heb nergens last van. Mijn IQ "insert" werkt prima. Wellicht ligt het (dus) aan de app(s)? Wellicht 1 voor 1 uitzetten/verwijderen en kijken of dat helpt?
Aeroad
Grail
Ultimate

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5253
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 sep 2024 16:56

Dit weekend aantal keer geprobeerd route in te laden/op de edge 840 te navigeren naar een plaats/punt op kaart maar heel vaak route calculation error.
Zal iig proberen kaarten te updaten, maar lijkt echt iets mis te gaan. (met recente update)
Merk ook als ik een gpx inlaad in de garmin connect app de strava routenaam niet meer wordt meegenomen en je ook standaard de vraag krijgt wat voor soort routing je wilt gebruiken.
Dat was paar weken geleden nog anders, gewoon strava routenaam en geen vraag over soort routing.
Klik je nu te snel door wordt de route ingeladen met rechte lijntjes tussen punten.
Maar ook bij follow populair roads ging nog aantal keer mis.
Oplossing always display en dan kaart in beeld ging prima maar handig is anders.

Ook even navigeren (ivm regenbui ontwijken) en op zo'n 70km van Lille opgeven dat ik naar Lille wilde paar secondes nadenken percentage zien oplopen en dan op 80% de route calculation error...
Ook nog wat plaatsen op korte afstanden geprobeerd, zelfs weg op map selecteren allemaal zelfde error.
Uiteindelijk ik komoot een route gemaakt, maar ook die inladen had de garmin geen zin in, dus ook weer de optie always display on map gebruikt.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2350
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 sep 2024 08:17

Woon werk rit vandaag. Voor de gein navigatie aangezet, alleen locatie werk gekozen.
Dat gaat toch niet helemaal lekker.....vlakbij huis wordt de kortste route gekozen. Prima, maar ik kies een andere weg. Herberekenen, langere route uiteraard. Op een gegeven moment heb ik 19km erop zitten, het is dan nog ongeveer 9km naar werk en de Edge 840 gaat weer herberekenen. Omkeren, nog 13km. Dat is toch niet logisch? En de 9km die ik dan nog rijd zijn wegen tussen dorpen en door dorpen, 30+jaar oud en in prima staat. Kaart fouten lijkt mij sterk bij zulke oude wegen.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 sep 2024 12:11

Ramon73 schreef: 09 sep 2024 08:17 Woon werk rit vandaag. Voor de gein navigatie aangezet, alleen locatie werk gekozen.
Dat gaat toch niet helemaal lekker.....vlakbij huis wordt de kortste route gekozen. Prima, maar ik kies een andere weg. Herberekenen, langere route uiteraard. Op een gegeven moment heb ik 19km erop zitten, het is dan nog ongeveer 9km naar werk en de Edge 840 gaat weer herberekenen. Omkeren, nog 13km. Dat is toch niet logisch? En de 9km die ik dan nog rijd zijn wegen tussen dorpen en door dorpen, 30+jaar oud en in prima staat. Kaart fouten lijkt mij sterk bij zulke oude wegen.
Zijn ook niet de kaartfouten, maar de manier waarop Garmin een route maakt. Er zijn op het Garmin forum hele verhalen over geschreven, maar de TLDR is volgens mij dat Garmin vooral de populaire wegen pakt, en ook vaak "drukkere" wegen vermijdt, waardoor je vrij vreemde routes krijgt. De route berekening algoritmes werken gewoon anders als wat je gewend bent van auto navigatie.

Had tijdens m'n vakantie in de Toscane hetzelfde. Had een gravel rondje uitgestippeld met als start en eindpunt in Siena, echter was het die dag zo warm, en mijn route niet geweldig (paden die er niet waren, of super slecht, of >15% hellingen) dat ik na ruim 2.5 uur / 45km tot de conclusie kwam dat de route van ~95km in deze temperatuur niet haalbaar was. Zat in een klein dorpje ten zuidoosten van Siena, en gaf mijn 1040 ook de opdracht om terug te navigeren naar het startpunt. De route waar hij mee kwam was ~18km met ~260hm, dwars door Siena (terwijl mijn auto op bij een winkelcentrum buiten Siena stond). Een logische route was ong 10km met ~100hm. Ik had zelf op dat moment niet meer de helderheid van geest (in de zon was het tegen de 40C), om de route te checken, en evt zelf met strava een route te maken. Kan wel zeggen dat ik blij was toen ik terug bij de auto was ong 50min later.
Afbeelding

Stancke
Forum-lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 12 sep 2024 21:02

De responsiviteit met de laatste update is er toch een pak op vooruit gegaan! Lekker smooth te bedienen.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Plaats reactie