Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39679
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2012 08:24

Als hij ECHT de spin in het web is geweest bij een dopingsnetwerk, dan mag hij aan de allerhoogste boom bungelen die er is. Er is voor mij toch wel een verschil tussen gebruiken (fout) of coordineren/aanzetten (heeeeeeeeel erg fout).
Less is bore

Ziegler
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 jun 2012 18:21

Ziegler 23 aug 2012 09:20

Je doet iets wat in de sport volkomen normaal is voorkomen alsof de maffia in het spel is. En als je gebruiken zo fout vind, raad ik je aan een andere sport te gaan volgen. Op dit moment zoekt het gehele peleton de randen op van wat kan. En daar bedoel ik mee 'waar ze mee weg kunnen komen'.
Laatst gewijzigd door Ziegler op 23 aug 2012 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 23 aug 2012 09:56

Ziegler schreef:Je doet iets wat in de sport volkomen normaal is voorkomen alsof de maffia in het spel is. En als je gebruiken zo fout vind, raadt ik je aan een andere sport te gaan volgen. Op dit moment zoekt het gehele peleton de randen op van wat kan. En daar bedoel ik mee 'waar ze mee weg kunnen komen'.
Lees iets meer over David Millar en je snapt dat er een verschil is tussen fout (een doorsnee pakker) en crimineel gedrag (Millar). Je teamgenoten laten injecteren met onbekende spullen is gewoonweg niet te tolereren. Millar was een schoft en had gewoonweg een gevangenisstraf en levenslange schorsing moeten krijgen. hij is nu het toonbeeld van het "nieuwe wielrennen" en vertegenwoordiger in het anti doping comitee. Bizar. En geen reporter die zich hierover verbaasd.

Ik heb geen idee hoe het met Lance zit, maar dat er verschil is tussen dope gebruik en drug pushing moge duidelijk zijn.

En ja, je kan het vergelijken met de Maffia. Of dacht je dat de term Omerta zomaar is gekozen? ;)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 23 aug 2012 10:04

Ziegler schreef:Ik ben benieuwd wanneer ze nu eens stoppen Armstrong te vervolgen. De man zal vast van alles hebben gebruikt, maar is nooit gepakt. Klaar. Niet meer over zeuren.
Wie heeft er toch belang bij om het telkens op de agenda te zetten?
Maar hij is inmiddels zo vaak getest, dat het toch bijna onmogelijk is dat hij al die tijd vals-negatieven heeft gehad?
Als je kijkt naar Ricco; die wordt gewoon keer op keer gepakt, hij zal toch ook wel iets geleerd hebben van de eerste keer.

Ik snap trouwens ook niet waarom andere wielrenners hem zo graag willen laten pakken, als zijn prestaties aan doping worden toegeschreven gelooft er natuurlijk helemaal niemand meer
in de sport.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 aug 2012 10:17

In dat opzicht is de zaak-Hamilton ook een eye-opener: over dat ze precies weten wanneer ze doping moeten toedienen om "schoon" door de dopingcontroles te komen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 23 aug 2012 10:32

timo2.0 schreef:In dat opzicht is de zaak-Hamilton ook een eye-opener: over dat ze precies weten wanneer ze doping moeten toedienen om "schoon" door de dopingcontroles te komen.
Hebben ze tussentijds dan helemaal geen controles?

mattiman
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2012 22:08

mattiman 23 aug 2012 10:33

Wat ik er van weet is dat het nog best moeilijk is om bloed te controleren op stoffen. Het is niet zo dat je een paar druppels bloed neemt, door een apparaat haalt en er dan een lijst uitkomt "dit zit er in". Het is meer speuren naar spelden in een hooiberg: dus om een bepaalde variant van een steroide te detecteren moet er eerst een specifieke test ontwikkelt worden voor dat ene stofje. Andere varianten worden dan niet gevonden.

En dan heb je nog de stoffen waarvan ze alleen een bovengrens instellen, zoals met hematocriet en testosteron. Boven verhouding X noemen ze het doping. Maar sporters kunnen dan nog steeds gebruiken om hun waardes tot net onder die grens te krijgen.

Dit is althans zoals ik het begrepen heb. Is alweer een paar jaar geleden dat ik me er echt in verdiept heb.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39679
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2012 10:47

Ziegler schreef:Je doet iets wat in de sport volkomen normaal is voorkomen alsof de maffia in het spel is. En als je gebruiken zo fout vind, raadt ik je aan een andere sport te gaan volgen. Op dit moment zoekt het gehele peleton de randen op van wat kan. En daar bedoel ik mee 'waar ze mee weg kunnen komen'.
Dus jij beweert dat het aanzetten, organiseren en faciliteren van doping exact hetzelfde is als puur het op eigen titel gebruiken?
Less is bore

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 aug 2012 10:51

vermeulen schreef:
timo2.0 schreef:In dat opzicht is de zaak-Hamilton ook een eye-opener: over dat ze precies weten wanneer ze doping moeten toedienen om "schoon" door de dopingcontroles te komen.
Hebben ze tussentijds dan helemaal geen controles?
Destijds, in 2004, deden ze het zo. En "ze" dat was de US Postal ploeg waar Armstrong en Bruyneel het scepter zwaaiden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 23 aug 2012 11:11

daniel1975 schreef:
Ziegler schreef:Je doet iets wat in de sport volkomen normaal is voorkomen alsof de maffia in het spel is. En als je gebruiken zo fout vind, raadt ik je aan een andere sport te gaan volgen. Op dit moment zoekt het gehele peleton de randen op van wat kan. En daar bedoel ik mee 'waar ze mee weg kunnen komen'.
Dus jij beweert dat het aanzetten, organiseren en faciliteren van doping exact hetzelfde is als puur het op eigen titel gebruiken?
Daniel, ik zie het als een hellend vlak. Gebruik is inderdaad niet hetzelfde als dealen maar je kunt ook passief aanzetten tot, bijvoorbeeld in de situatie waarbij er structureel genomen wordt in de ploeg en jij als enige clean wil rijden en dan je werk niet kunt doen in dienst van deze ploeg. Het lijkt me een web waarin je langzaam verzeild raakt en zaken steeds normaler gaat vinden en (voor jezelf) goed gaat praten.

Doping, of prestatie bevorderende middelen, is niet zwart-wit en zo is heel de cultuur er omheen ook niet. De no-needle policy is in mijn ogen een goede stap voorwaarts. Ik weet niet wat er oraal toegediend kan worden aan middelen maar dit is altijd minder effectief.
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 aug 2012 11:28

rbr schreef:Daniel, ik zie het als een hellend vlak. Gebruik is inderdaad niet hetzelfde als dealen maar je kunt ook passief aanzetten tot, bijvoorbeeld in de situatie waarbij er structureel genomen wordt in de ploeg en jij als enige clean wil rijden en dan je werk niet kunt doen in dienst van deze ploeg. Het lijkt me een web waarin je langzaam verzeild raakt en zaken steeds normaler gaat vinden en (voor jezelf) goed gaat praten.
Het beeld dat ontstaat nav de USADA beschuldigingen is dat de heer Armstrong dicteerde dat je doping diende te gebruiken in zijn ploeg, anders kon je vertrekken. Er was een systeem opgezet waarbij de ploeg de doping aanleverde en toediende. Dat in overweging nemende (en mits dit allemaal waar is) vind ik de rol van Armstrong in deze wel degelijk anders als van de renners die daar akkoord mee gingen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39679
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2012 11:31

Ever heeft mijn gedachten wel mooi verwoord. Zo kijk ik er ook tegenaan.
Less is bore

Plaats reactie