Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 13 okt 2013 22:55

_pfw_ schreef:
Echo schreef:
materialist schreef:Echo, In mijn plaatje zit je buiten de normale spreiding.
Ik zou met deze verhouding afstappen van een caad frame. De drop blijft te groot.
Ik zou het ook zoeken in de comfort frames.
De synapse alloy past beter maar heeft in mijn ogen te veel rommel onderdelen gemonteerd
Wat komt nog meer in aanmerking?
Hoeveel is volgens jouw plaatje de drop? Bij de CAAD 10 is grond-bovenkant zadel 103 cm (zadelhoogte vanaf midden crank 97 cm) en grond-bovenkant stuur 97 cm . Dan is de drop dus 6 cm wat eventueel nog 1 cm kleiner zou kunnen kan als ik de stuurpen omdraai. Is drop tussen 5 en 6 cm teveel? Wat zou een juiste drop zijn? Volgens opgave van een websit bikefitting zou mijn drop 5,4 cm moeten zijn.
Hoeveel spacers zitten er dan onder de stuurpen? Als ik snel reken moet je er zo 4 cm aan spacers onder zetten om het stuur zo hoog te krijgen?
Dat zou best eens kunnen kloppen, er zit een heel torentje onder het stuur nu...in ieder geval vrij hoog
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 13 okt 2013 23:35

Degenen die mij een synapse aanraden, zou ik dan uitkomen op een 56 cm of 58 cm? Voor de goede orde, ik ben niet te lui om zelf te zoeken of te rekenen en meten, maar jullie schijnen dat zo uit je mouw te kunnen schudden... ik raak een beetje verdwaasd met die slechts 1 of 1,5 cm verschil tussen sommige maten...

Hmm :oops: met mijn zoon nog even de meting opnieuw gedaan:

lengte 184
romp 69
binnenbeen 90
dijbeen 62
onderbeen 59
lengte tot kuiltje borstbeen 155
arm 72
onderarm 39
gemeten c.f. http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp

Scheelt allemaal weer net een paar cm hier en daar...zucht
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2013 08:05

Ik heb je nieuwe topic even verwijderd, anders gaat de discussie op 2 plaatsen verder, dat is niet handig.

Die Cube die je nu hebt is duidelijk te klein. Ik mag hopen dat je die niet bij een fietsenzaak gekocht hebt, want dat had iedere verkoper moeten zien. Met een BBL van 90 cm kom je met een balhoofdbuis van 19 cm altijd op een hele grote drop uit. Wat betreft de Synapse denk ik dat je met beide maten uit de voeten zou kunnen. Met de 58 kom je uit op een kortere stuurpen van 10-11 cm en kan je met weinig spacers af. Met de 56 zul je waarschijnlijk iets meer spacers onder de stuurpen willen houden en groeit de stuurpen met 1-2 cm. Wat de beste maat is valt niet te zeggen van achter het scherm in dit geval, als je bovenstaande maten kloppen doe je met geen van beide een miskoop. Gezien je verhaal hierboven en je wensen die daaruit blijken zou ik zeggen de 58.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 14 okt 2013 08:11

53x11 schreef:
@jakkel: jij hebt zo te zien bijna dezelfde lichaamsmaten als ik, maar een 2 maten kleiner frame. Zit jij niet onwijs diep dan op je fiets? Of zit ik super gestrekt op de mijne (11 cm stuurpen)?
Ik heb een drop van 10 cm en ik zou dikwijls eigenlijk nog wel 1 à 2 cm dieper willen zitten. Is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeuren denk ik. Ook speelt het soort stuur en de positie van de remgrepen een rol in de zitpositie.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 14 okt 2013 08:18

Echo schreef:Degenen die mij een synapse aanraden, zou ik dan uitkomen op een 56 cm of 58 cm? Voor de goede orde, ik ben niet te lui om zelf te zoeken of te rekenen en meten, maar jullie schijnen dat zo uit je mouw te kunnen schudden... ik raak een beetje verdwaasd met die slechts 1 of 1,5 cm verschil tussen sommige maten...

Hmm :oops: met mijn zoon nog even de meting opnieuw gedaan:

lengte 184
romp 69
binnenbeen 90
dijbeen 62
onderbeen 59
lengte tot kuiltje borstbeen 155
arm 72
onderarm 39
gemeten c.f. http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp

Scheelt allemaal weer net een paar cm hier en daar...zucht
Ga eens naar de site van Cannondale. Daar kan je perfect de geometrie van de CAAD, SS EVO en Synapse met elkaar vergelijken.

Niet teveel zorgen maken over die juiste framemaat. Je mag er gerust een maatje naast zitten hoor. Ik hoor ook een 54 te hebben (mijn bovenlijf zelfs een 56), en ik heb bewust een 52 genomen. Maar als je graag wat comfortabel zit (weinig drop), dan kan je beter een maatje groter nemen, omwille van de balhoofdbuislengte. Anders ga je met teveel spacers moeten gaan werken. De rest kan je aanpassen met de onderdelen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 okt 2013 08:52

jakkel schreef:
53x11 schreef:
@jakkel: jij hebt zo te zien bijna dezelfde lichaamsmaten als ik, maar een 2 maten kleiner frame. Zit jij niet onwijs diep dan op je fiets? Of zit ik super gestrekt op de mijne (11 cm stuurpen)?
Ik heb een drop van 10 cm en ik zou dikwijls eigenlijk nog wel 1 à 2 cm dieper willen zitten. Is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeuren denk ik. Ook speelt het soort stuur en de positie van de remgrepen een rol in de zitpositie.
Dat is grappig, ik zit met mijn grotere frame toch nog een cm dieper. Blijkbaar heb jij nóg kortere pootjes dan ik ;-)
Heb je die conische spacer er al tussenuit gehaald? Scheelt weer bijna anderhalve cm.
Verder heb je natuurlijk gelijk dat zowel stuur als persoonlijke voorkeur naast de lichaamsverhoudingen een belangrijke rol spelen. Heb wel de indruk dat je vrij "kort" zit. Klopt dat?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 14 okt 2013 10:26

Allen die een bijdrage hebben geleverd aan mijn vraag/probleem/uitdaging, THNX! Ik weet nu (een beetje...) waar ik op moet letten vwb geometrie en waar ik naar op zoek kan. De zoektocht naar een betaalbare Synapse kan beginnen :-)
Iemand nog tips waar je op moet letten bij een 2e hands synapse, zijn er , net zoals bij sommige auto's, bekende zwakke plekken? Ik bedoel dus niet de aan "normale" slijtage onderhevige delen (tandwielen, ketting, lagers).
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 14 okt 2013 11:15

Echo> het lijkt me dat je er een goede keuze aan doet om voor een Synapse te gaan.
Ik ben zelf van een Caad10 naar een Synapse gegaan en dat is "een wereld van verschil" qua fiets.Ik zit zelf een stuk comfortabeler(lees>minder diep) op mijn Synapse. Je kan er zelfs 28mm banden onder zetten.
Het is een echte toerracer. Vooral omdat je aangeeft rekreatief te gaan rijden , dan heb je daar een topfiets aan.

Je hebt nu ook, in deze tijd van het jaar...overjarige modellen voor een ruime korting.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 14 okt 2013 11:39

53x11 schreef: Dat is grappig, ik zit met mijn grotere frame toch nog een cm dieper. Blijkbaar heb jij nóg kortere pootjes dan ik ;-)
Heb je die conische spacer er al tussenuit gehaald? Scheelt weer bijna anderhalve cm.
Verder heb je natuurlijk gelijk dat zowel stuur als persoonlijke voorkeur naast de lichaamsverhoudingen een belangrijke rol spelen. Heb wel de indruk dat je vrij "kort" zit. Klopt dat?
Center bracket tot top zadel = 730 mm. Stuurpen is 120 mm (geen 110 zoals ik eerst had geschreven). Afstand voorkant zadel tot voorkant stuur = 575 mm. Drop = 100 mm. Ik kan nog dieper zitten, ik heb de originele conische spacer van 25 mm en nog een spacer van 5 mm onder de 35 mm hoge stuurpen (gangbare stuurpenhoogte (stack) = 40 mm). Ik heb m'n vorkbuis tot ongeveer een 3 mm boven de stuurpen ingekort, zodat ik nog een 5 mm spacer boven de stuurpen gemonteerd heb. Ik zou nog gerust wat dieper willen zitten, maar het hoeft niet echt, dit is eigenlijk een persoonlijk prima compromis tussen comfortabel en prestatie gericht fietsen. En als ik de fiets ooit wil verkopen en ik bied een fiets aan waarvan de vorkbuis helemaal ingekort is door 'spacerloos' gereden te hebben, dat kan sommige kopers die een wat comfortabele zitpositie verkiezen wel eens doen afhaken. Een vorkbuis inkorten is immers een onomkeerbaar iets.

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39630
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2013 11:58

Dit blijft een van de mooiste frames van de afgelopen jaren!

nu alleen nog ff mooie bidonhouders :oops:
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 14 okt 2013 12:07

daniel1975 schreef:Dit blijft een van de mooiste frames van de afgelopen jaren!

nu alleen nog ff mooie bidonhouders :oops:
Staan andere op. Maar het zijn nog niet twee dezelfde. Ik had nog één exemplaar van een Elite carbon liggen, maar een tweede net dezelfde vind ik niet meer. :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2013 12:45

Ik zou toch zeggen dat die drop iets minder dan 10 cm is.

Wel een mooi karretje :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie